Gå til innhold

gilberts syndrom


Gjest mon

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for noen år siden vite at jeg hadde Gilberts syndrom. De første årene var jeg ofte til legen for å teste innholdet av bilurubin, da dette var ganske høyt (44% på det høyeste). De siste årene har jeg ikke gjort dette, da jeg ikke har hatt noen store ubehag lenger.

Jeg savner informasjon om dette syndromet. Har fått vite at det er arvelig, og at en bør unngå fet mat og for mye alkohol. Hva skjer når man først får for høyt bilurubininnhold og blir gul i huden? Jeg har nemlig fått to ulike svar på dette, - en må bare ta det med ro noen dager, eller en må få ny lever. Det siste synes jeg høres skremmende ut. Hva kan jeg selv gjøre for å unngå høyt bilurubin? Bør jeg ta noen spesielle hensyn? Hittil har jeg ikke tatt noen spesielle hensyn, heller ikke i forhold til fet mat, -desverre.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Dette er en sjelden tilstand som jeg ikke hadde hørt om før. I følge Mercks manual of Medicine er det en feil i måten leveren tar opp bilirubin fra blodet på. Dette medfører at verdiene av gallefargestoffet bilirubin i blodet blir økt.

Leveren fungerer ellers helt normalt. Dersom man tar ut vevsprøve av leveren og undersøker den i mikroskopet er det heller ikke noe galt å finne. Sykdommen gir ikke leversvikt og du skal ikke frykte at levertransplantasjon kan bli aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sjelden tilstand som jeg ikke hadde hørt om før. I følge Mercks manual of Medicine er det en feil i måten leveren tar opp bilirubin fra blodet på. Dette medfører at verdiene av gallefargestoffet bilirubin i blodet blir økt.

Leveren fungerer ellers helt normalt. Dersom man tar ut vevsprøve av leveren og undersøker den i mikroskopet er det heller ikke noe galt å finne. Sykdommen gir ikke leversvikt og du skal ikke frykte at levertransplantasjon kan bli aktuellt.

Hei.

Takk for svar! Det beroliget å få vite at man ikke behøver å frykte for leversvikt! Går ikke rundt og tenker på dette syndromet daglig, -bare når jeg føler meg dårlig. Svaret ditt gjør at jeg kan legge bort ALLE bekymringer. Takk. mvh.mon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...