Gå til innhold

antistoff og lungesykdom


tuma

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått diagnosen polyartritt og fått vite at jeg er bærer av centromer antistoffer. Har dette noe sammenheng og hva er dette antistoffet egentlig? Jeg har fått vite at det kan utvikle en dødelig lungesykdom. I så tilfelle - er det arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære tuma

Polyarthritt er en av mange såkalte autoimmune sykdommer - dvs sykdommer hvor antistoffer mot egne vev eller celler forekommer. Hvilken betydning disse autoantistoffene har for utbrudd av sykdommene og sykdomsmekanismene er noe uklart, men de kan ha betydning både for diagnose og for å forutsi forløpet av sykdommen det er tale om.

Centromer antistoffer forekommer oftest ved en spesiell form for en autoimmun sykdom som heter Sklerodermi. Sklerodermi kan involvere lungene, som oftest i form av lungefibrose. Det som imidlertid ser ut til å være en vanlig oppfatning er at de som har centromer antistoffer har mindre sjanse for å utvikle lungekomplikasjoner enn de som ikke har centromer antistoffer. Ut i fra den litteraturen jeg har gått igjennom skulle forekomst av centromere antistoffer altså kunne virke "beskyttende" i henhold til lungesykdom.

Autoimmune sykdommer har en viss tendens til arvelighet uten at arveligheten er veldig sterk. Autoimmune sykdommer er vanligst hos eldre mennesker, men forekommer også hos barn og unge. Auto antistoffer opptrer ofte hos eldre mennesker, også uten at det er en sykdom tilstede.

Jeg håper dette var noen svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...