Gå til innhold

Mistanke om magesår


MACE1365380572

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 39 år som har blitt henvist til gastroskopi av min lege grunnet følgende: har over en tid våknet om natten med "anfall" som utarter seg som brennende smerte og sug,og deretter sterk kvalme og må nesten kaste opp. Går over etter noen min., og jeg sovner igjen. Nå har jeg de siste 3-4 uker fått dette oftere, på dagen, og kaster nesten opp når anfallene kommer. Jeg drikker veldig mye kaffe, ca. 5-10 kopper om dagen, og jeg har særlig hatt vondt etter dette (kommer noe tid etter, ikke umiddelbart). Drikker også appelsinjuice hver dag, i tillegg til at jeg den siste tiden har tatt endel IBUX da jeg har en kronisk muskelsmertesykdom og kronisk lumbago. Har nå fått Nexium og henv. til gastroskopi. Men allerede et par dager etter at jeg var hos legen, har jeg merket bedring da jeg bl.a. nå drikker lite eller ingen kaffe eller juice. Selvfølgelig heller ikke Ibux. Jeg vet at jeg har reagert på kaffe før, og i fjor sommer fikk jeg i en periode magesmerter som gikk over når jeg tok Novaluzid. Er det virkelig nødvendig å gjennomføre gastroskopi når jeg føler meg bedre allerede? Jeg reagerer ikke noe særlig på mat, kanskje litt fet mat, men ellers ok. Kan jeg ikke bare ta Nexium for den måneden jeg har fått for, og deretter se? VIL GJERNE SLIPPE GASTROSKOPI HVIS DET STRENGT TATT IKKE ER NØDVENDIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres ut som du har hatt god effekt av Nexium. Skyldes plagene dine overproduksjon av syre, eller oppstøt av dette til spiserøret, pleier dette å gi svært god effekt. Dersom denne kuren, sammen med endring av kosthold gjør at du holder deg frisk over tid, synes jeg at gastroskopien kan vente. Ved tilbakefall bør du rådføre deg med legen din. Nedsatt allmentilstand og ebentuelt blod i avføringen peker i retning av at gastroskopi bør gjøres. Kanskje er det greitt at du rådfører deg med legen din uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...