Gå til innhold

- Terroren frukt av USAs egen politikk


Sør

Anbefalte innlegg

"Uten Golfkrigen ville amerikanerne ikke hatt noe 11. september, tror norsk professor og al-Qaida-ekspert.

- 250.000 amerikanske soldater rykket inn i Saudi-Arabia under Golfkrigen. Der så mange dette som okkupasjon av islams hellige steder. Dermed var det gjort: Uten Golfkrigen ville det ikke ha blitt noe 11. september, tror Torbjørn Knutsen, professor i statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) i Trondheim."

Kilde: http://aftenbladet.no/tema/usaterro...rticleID=172322

Det store flertall i Kanada mener at "USA har lagt opp til det selv" (over tid).

Hva mener du?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • Goliath

    5

  • sigga

    3

  • Lenny

    1

Mest aktive i denne tråden

Det stemmer åpenbart ikke, AlQuida har selv i sine utspill selv vist til andre motiver.

Dessuten blir det litt som å klandre voldtektsofferet for overgrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer åpenbart ikke, AlQuida har selv i sine utspill selv vist til andre motiver.

Dessuten blir det litt som å klandre voldtektsofferet for overgrepet.

Hei,

Jeg har ikke for vane å ta det AlQuaida hevder for god fisk... ;)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er rett konklusjon. Det koster mere enn det smaker å stikke seg frem. Det ble ropt på hjelp da Kuwait ble invadert, og det har blitt ropt på hjelp svært mange andre ganger i andre land også. Og mens verdenssamfunnet bruker svært lang tid på å mobilisere seg, så har "verdenspolitiet" rykket ut.

Jeg har ikke sansen for hvordan USA opererer bestandig. Men jeg må få lov å si at hadde jeg vært amerikaner, så blir det fristende å så "ordne opp selv" neste gang noen roper på hjelp.

Ps. Jeg orker ikke begynne diskusjonen om USA`s trang etter olje i denne diskusjonen, for jeg kan ramse opp andre land hvor oljen har vært uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er rett konklusjon. Det koster mere enn det smaker å stikke seg frem. Det ble ropt på hjelp da Kuwait ble invadert, og det har blitt ropt på hjelp svært mange andre ganger i andre land også. Og mens verdenssamfunnet bruker svært lang tid på å mobilisere seg, så har "verdenspolitiet" rykket ut.

Jeg har ikke sansen for hvordan USA opererer bestandig. Men jeg må få lov å si at hadde jeg vært amerikaner, så blir det fristende å så "ordne opp selv" neste gang noen roper på hjelp.

Ps. Jeg orker ikke begynne diskusjonen om USA`s trang etter olje i denne diskusjonen, for jeg kan ramse opp andre land hvor oljen har vært uaktuell.

Hei,

I og med at Osama bin Laden forrige måned ironisk nok klarte sitt mål om å få USAs soldater ut av Saudi Arabia (og verdens største oljeprodusent), så ble det langt viktigere for USA å kontrollere (ikke direkte plyndre) Iraks oljefelt, som er de nest største i verden.

===

Irak og Kuwait er områder som er oppdelt av Europa. Kuwait er fremdeles ikke noe demokrati. Saddam var støttet i årevis av Europa/USA.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke for vane å ta det AlQuaida hevder for god fisk... ;)

Med vennlig hilsen

Deg om det.

Når Al-Quida proklamerer at de hater usa og vesten, så ser jeg liten grunn til ikke å tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg om det.

Når Al-Quida proklamerer at de hater usa og vesten, så ser jeg liten grunn til ikke å tro på det.

Etter det jeg husker var AlQuaidas offisielle motiv at USA var i Saudi Arabia og nærliggende land?

Jeg leste akkurat at de siste 100 soldatene fra USA ble trukket ut fra Saude Arabia 27. august.

Egentlig ganske interessant.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg husker var AlQuaidas offisielle motiv at USA var i Saudi Arabia og nærliggende land?

Jeg leste akkurat at de siste 100 soldatene fra USA ble trukket ut fra Saude Arabia 27. august.

Egentlig ganske interessant.

Med vennlig hilsen

Da husker du feil!

Dessuten tror jo ikke du noe på hva de sier likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at amerikanske uttalelser som; "vi er det utvalgte folk som skal ordne opp i verdens urett mot menneskeheten"... er ord som skaper litt avsky ja,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at amerikanske uttalelser som; "vi er det utvalgte folk som skal ordne opp i verdens urett mot menneskeheten"... er ord som skaper litt avsky ja,...

Du mener de bør øve seg litt på diplomati og markedsføring? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva mener du deres motiv var?

Med vennlig hilsen

Spiller det noen rolle?

Jeg tror motivene var de de selv proklamerte, men det tror jo ikke du på allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle?

Jeg tror motivene var de de selv proklamerte, men det tror jo ikke du på allikevel.

Og hvilke motiver mener du de selv proklamerte?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener de bør øve seg litt på diplomati og markedsføring? ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, det er vel ikke utenkelig at de hadde vært spart for en del elendighet hvis de holdt fingerene av fatet i større grad enn de har gjort hittil i historien. men det er ikke bare hjelp i et språk og kommunikasjons kurs, men en holdningsendring der de lærer at det ikke bare er de som har rett i sin måte å se verden på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du har lest det før, men likevel (det kan jo være interessant lesning for andre, bla. de som tror det er USAs retorikk som er problemet...)

http://observer.guardian.co.uk/worldview/story/0,11581,845725,00.html

Hei,

Det er flere helt klare referanser til USAs militære baser i Saudi Arabia i det ...øh... skribleriet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Det som er sikkert er at invasjoner som dette skaper mange ofre, og dermed legger det grunnlag for hat, noe som igjen kan føre til terror og hevn. Usa, israel, og deres støttespellere har vondt for å skjønne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Jeg tror nok at amerikanske uttalelser som; "vi er det utvalgte folk som skal ordne opp i verdens urett mot menneskeheten"... er ord som skaper litt avsky ja,...

Hva med: "De som ikke er med oss, er mot oss".

Dette må være noe av det mest idiotiske en amerikansk president noengang har sagt. Sier litt om Bush, de eneste han kan omgi seg med er de som er enige med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er flere helt klare referanser til USAs militære baser i Saudi Arabia i det ...øh... skribleriet.

Med vennlig hilsen

Det er også helt klare referanser til homofili og gambling... uten at dette behøver være årsaken til angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sikkert er at invasjoner som dette skaper mange ofre, og dermed legger det grunnlag for hat, noe som igjen kan føre til terror og hevn. Usa, israel, og deres støttespellere har vondt for å skjønne dette.

Det skjønner de åpenbart meget godt. Det er derfor de søker å ødelegge våpenlagre og treningsleire mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...