Gå til innhold

- Terroren frukt av USAs egen politikk


Sør

Anbefalte innlegg

Det skjønner de åpenbart meget godt. Det er derfor de søker å ødelegge våpenlagre og treningsleire mm.

En "treningsleir" for terrorister kan være et hus.

USAs aksjoner i Irak har vel gjort det langt lettere for AlQuaida å bruke Irak som base.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • Goliath

    5

  • sigga

    3

  • Lenny

    1

Mest aktive i denne tråden

En "treningsleir" for terrorister kan være et hus.

USAs aksjoner i Irak har vel gjort det langt lettere for AlQuaida å bruke Irak som base.

Med vennlig hilsen

Selvsagt ikke i dag. Det er dessuten en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med: "De som ikke er med oss, er mot oss".

Dette må være noe av det mest idiotiske en amerikansk president noengang har sagt. Sier litt om Bush, de eneste han kan omgi seg med er de som er enige med han.

Du kan ikke trekke det ut av kontekst på denne måten. Bush sa dette rett etter angrepet på WTC for å skaffe støtte i kampen mot terror.

Og det fungerte, han fikk med seg såvel sikkerhetsrådet i FN som NATO for aksjoner i afganistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med: "De som ikke er med oss, er mot oss".

Dette må være noe av det mest idiotiske en amerikansk president noengang har sagt. Sier litt om Bush, de eneste han kan omgi seg med er de som er enige med han.

Ja, det går for omtrent det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bulten i Bo

Du kan ikke trekke det ut av kontekst på denne måten. Bush sa dette rett etter angrepet på WTC for å skaffe støtte i kampen mot terror.

Og det fungerte, han fikk med seg såvel sikkerhetsrådet i FN som NATO for aksjoner i afganistan.

La meg løselig sitere Bondevik, en klok mann som veit en del om livet: "Gode venner tør også å si fra de gangene jeg gjør eller sier noe dumt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Det skjønner de åpenbart meget godt. Det er derfor de søker å ødelegge våpenlagre og treningsleire mm.

Er det derfor de også har snikskyttere som skyter barn? Eller kjører ned uskyldige tilfeldige med tanks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehh, vell, hadde man latt islamsk fundementalisme herje fritt, latt islamske prestestyrer bre om seg og lagt ned demokrati og frihet, ville det ikke blitt noen terror, stemmer sikkert det... Smart mann han Trobjørn Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg løselig sitere Bondevik, en klok mann som veit en del om livet: "Gode venner tør også å si fra de gangene jeg gjør eller sier noe dumt".

Jeg kan vanskelig tolke det anneledes enn at du synes avvæpningen av AlQuida og Taliban i Afganistan var "dum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Jeg kan vanskelig tolke det anneledes enn at du synes avvæpningen av AlQuida og Taliban i Afganistan var "dum".

Jeg synes det er smigrende at du tillegger meg evnen til å ha dobbeltbunnede meninger:-)

Når det gjelder Irak, så er det ingen tvil om at den saka kunne vært løst på en adskillig klokere måte. Jeg synes også det er skremmende at verdens mektigste land kjører egoløp på den måten, og overprøver FN. Særlig når det hele er basert på bevisst bruk av feilinformasjon og skremselspropaganda. Jeg ser helt klare paralleller til hvordan diverse totalitære regimer gjennom de siste århundrene har ført folket sitt bak lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er smigrende at du tillegger meg evnen til å ha dobbeltbunnede meninger:-)

Når det gjelder Irak, så er det ingen tvil om at den saka kunne vært løst på en adskillig klokere måte. Jeg synes også det er skremmende at verdens mektigste land kjører egoløp på den måten, og overprøver FN. Særlig når det hele er basert på bevisst bruk av feilinformasjon og skremselspropaganda. Jeg ser helt klare paralleller til hvordan diverse totalitære regimer gjennom de siste århundrene har ført folket sitt bak lyset.

Nå gjalt ikke dette Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye i dette. USA og al-Qaida/fundamentalistiske muslimske grupper betinger hverandre på mange måter - begge opererer med et fundamentalistisk og polarisert verdensbilde med sterke religiøse innslag.

Jeg er svært stolt av å være en sekularisert europeer, og jeg syns det er trist at Europa har tatt så sterkt parti på USAs side i denne konflikten. Jeg håper for framtida at ulikhetene mellom USA og Europa vil komme enda sterkere fram og at dette vil føre til at Europa får en mer selvstendig og antagonistisk posisjon vis á vis USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Det er ikke USAs strategi å skyte barn eller sivile.Det er det vel ingen som for alvor tror.

Nei, de kaller dem "collateral damage" og nekter å føre regnskap over hvor mange som er drept.

Det er ikke at de spesielt sikter etter barn og sivile, det er heller at de jevnt over gir blaffen.

For de sivile er det selvsagt liten forskjell hvorvidt de dør fordi bomben skulle treffe deres hus eller nabohuset.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Ok.

Det er ikke USAs strategi å skyte barn eller sivile.Det er det vel ingen som for alvor tror.

Jeg tenkte nå mest på Israel. Amerikanere har fremdeles mye godt i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulten i Bo

Nå gjalt ikke dette Irak.

Nei, okay. Men det er mange som setter likhetstegn mellom Al Quaida og Irak. Uansett er Bush og hans bakspillere noen møkkafolk. Greit at Bush er uintelligent, men det holder ikke som unnskyldning i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nå mest på Israel. Amerikanere har fremdeles mye godt i seg.

Det er totalt feil å snakke om israelere, amerikansere, nordmenn osv i en slik diskusjon.

Man kan snakke om den israelske stat, administrasjonen i USA, den norske regjering, eller lignende.

Det er masse israelere som har "mye godt" i seg; og selvsagt ditto for alle andre folkeslag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...