Gå til innhold

Kuttet meg under penicillinkur


Gjest merkelo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går for tiden på penicillin for en halsbetendelse (Weifapenin)

I morges da (jeg dusjet av alle ting )

klarte jeg å kutte meg i foten på en del av gulvbelegget, som det er hull i ( hmm dette ble innviklet )

Saken er den at jeg er bekymret for å få infeksjon i foten , men lurer på om penicillinen jeg tar også vil utrydde eventuelle stygge bakterier som finner veien inn via såret i foten. Siden jeg allerede er syk vil vel mit eget imunforsvar ha det litt travelt ?

Hvordan vil jeg merke hvis jeg får infeksjon ? Og hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg tror ikke at din halsinfeksjon vil påvirke immunforsvaret slik at det vil være noe redusert for å stå imot eventuelle infeksjoner på foten. Men det skulle ikke være nødvendig å få noen infeksjon i foten hvis skaden er ren, den er spylt rent og ikke gulbelegget er spesielt skitten. Det hender selvfølgelig at det finnes bakterier i dusjen, de finnes jo overalt, men faren er ikke alt for stor. Hvis jeg skuløle gjøre noe eventuelt smøre på antibiotika salve, f. eeks. bacimycin eller fucidin ( det finnes i de fleste husholdninger). Penicillinen du bruker mot halsifeksjonen vil være effektiv mot alle penicillinømfintlige bakterier, og det er mange av.

Om det blir infeksjon vil du merke ved at det blir øm, varm, rød omkring skadestedet, eventuelt du får hevelse. Det vil i så tilfelle komme iløpet av en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...