Gå til innhold

Kalsium i blodet.


Anizet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått beskjed om at jeg har altfor mye kalsium i blodet. Har tatt flere blodprøver, og det er stadig for høyt. Biskjoldbrusk-kjertlene ble sjekket, men det kom ikke derfra. Jeg er veldig slapp og sliten - har dette noe med kalsiumet å gjøre. Er det noe jeg kan gjøre selv? Er kalsim-nivået påvirkelig av medisiner eller kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For høy kalcium i blodet kan forekomme hos 1 % av befolkningen. Over halvparten av disse har sykdom i bi-skjoldbrusk-kjertelen. Det er viktig å gjenta blodprøvene for å bekrefte funnet, samt at blodprøven taes riktig ( uten at blodåren klemmes for mye, samt at den sendes inn raskt, og at fosfat samtidig måles). De fleste former er uten symptomer, og det KAN skyldes høyt inntak av "kalk". Men høye blodverdier kan også være tegn til ulike sykdommer( f.eks sarkoidose, høyt stoffskifte eller svært sjelden kreftsykdommer). Dersom du er slapp, vil jeg tro at legen din utreder deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...