Gå til innhold

Vaginose og fertilitet


asd003

Anbefalte innlegg

Hei, har lest innlegget: ’Skjedeinfeksjoner- bakteriell vaginose ofte feiltolket som soppinfeksjon’ på doktoronline. Dette gjorde meg veldig bekymret. Jeg fikk utført en utskrapning i mars i år etter en spontanabort i uke 11. Rett før jeg ble gravid fikk jeg påvist bakteriell vaginose (for høy forekomst av Gardnerella) men ble anbefalt å vente med behandling til etter første trimester. Nå endte jo svangerskapet i abort og utskrapning men jeg fikk ikke noen behandling for vaginose før utskrapningen. Nå (et halv år etter) har jeg igjen fått påvist vaginose. Vi ønsker svært gjerne å bli gravide igjen, men det bekymrer meg veldig at vaginose kan gi økt fare for egglederbetennelse, svangerskapskomplikasjoner, sterilitet og infeksjoner etter operasjoner. Vi har prøvd å bli gravide i et halvt år nå uten resultat. Har jeg grunn til å bekymre meg og hva bør jeg følge med på av symptomer i forhold til egglederbetennelse og sterilitet ? Bør jeg behandles for vaginose før jeg evt. blir gravid igjen? Bør partner behandles?

Nevner til slutt at de første 4-5 mnd etter utskrapningen hadde jeg veldig uregelmessige blødninger, ofte 1-2 uker mellom hver blødning.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å gi noe helt dekkende svar. Jeg tror ikke at vaginose fører til betennelse av eggelederen og eventuell sterilitet. Som navnet sier sitter infeksjonen i all hovedsak i vagina med liten spredningstendens. På den andrfe siden du har fått diagnostisert vaginose men ble ikke behandlet. Det kan hende at infeksjonen er fortsatt til stede selv om den ikke hele tiden gor symptomer. Uregelmessige blødninger har neppe med en slik infeksjon å gjøre. Jeg ville anbefale at du oppsøker lege og får tatt en ny prøve for å avgjøre om du fortsatt bære på infeksjon og eventuelt trenger behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...