Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verd?

Anbefalte innlegg

Synes du at alle mennesker er like mye verd, uansett grunn?

Et eksempel:

Dersom noen hadde brutalt drept en du var glad i, hadde denne personen vært like mye verd i dine øyne som andre mennesker? Dersom en pedofil hadde gjort noe med barnet ditt, hadde han hatt like mye rett til livet som andre?

Hitler, hva med han? (Kommer ikke på flere i farten)

Er alle mennesker like mye verd? Sånn egentlig? Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119805-er-alle-mennesker-like-mye-verd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

5

• Anki

5

• Sør

4

• Goliath

4

Mest aktive i denne tråden

Alle mennekser er i utgangspunktet like mye verdt. Det er vanskelig å tenke slik om Hitler på grunn av det han gjorde. I Guds bilde er alle like mye verd. Det er imidlertidig ei stor utfordring for oss å kunne si at en som tar livet av noen som står oss nær er like mye verdt som alle andre.

Alle mennekser er i utgangspunktet like mye verdt. Det er vanskelig å tenke slik om Hitler på grunn av det han gjorde. I Guds bilde er alle like mye verd. Det er imidlertidig ei stor utfordring for oss å kunne si at en som tar livet av noen som står oss nær er like mye verdt som alle andre.

Ja, det er ganske vanskelig å se positive sider i mennsker som gjør så mye vondt. Jeg synes av og til det er så rart å tenke på, at alle mennsker er like mye verd når noen kan få seg til å gjøre vonde ting. Egentlig vet jeg jo at vi alle er like mye verd, men det er så vanskelig å tenke slik når man er sint, lei seg, såra osv.

Hvis noen hadde drept noen jeg var glad i, ville jeg sannsynligvis ønska vedkommende død, og hvis jeg kunne drept vedkommende ved å trykke på en knapp, ville jeg sannsynligvis gjort det.

Noen mennesker er mer onde enn gode. Jeg syns f eks ikke de som står bak Banheia-drapene er like mye verdt som "vanlige" mennesker - dette er søppelmennesker.

Ja, det er ganske vanskelig å se positive sider i mennsker som gjør så mye vondt. Jeg synes av og til det er så rart å tenke på, at alle mennsker er like mye verd når noen kan få seg til å gjøre vonde ting. Egentlig vet jeg jo at vi alle er like mye verd, men det er så vanskelig å tenke slik når man er sint, lei seg, såra osv.

For ikke å snakke om redd...

Annonse

Gjest Novembermom

Jeg ville nok hatt store problemer med å si noen gode ord om en morder eller en pedofil.

Den type mennesker er i mine øyne ikke verdt noe som helst

og jeg ville nok mest hatt lyst til å ønske personen død hvis noen hadde tatt livet av et familiemedlem eller overgrepet seg på mitt barn.

Hei,

Det kommer jo an på hvordan du definerer verdi. Det er klart at en morder er "mindre verdt" for oss andre mennesker.

Men uansett - ALLE mennesker har deres rettigheter. Det er jo ikke de som er populære som trenger beskyttelse mot tortur, men nettopp de upopulære.

Så selv Hitler, bin Laden, Saddam, Stalin (og også Carl I Hagen (man er da konsekvent!)) har rett til en rettferdig rettsak (de av dem som lever ihvertfall). De har rett til å bli behandlet ihht gjeldene konvensjoner og internasjonale traktater.

Men hvis du snakker om "verdi" - så er det selvsagt ingen av dem som er verd fem potter piss.

Med vennlig hilsen

Hei,

Det kommer jo an på hvordan du definerer verdi. Det er klart at en morder er "mindre verdt" for oss andre mennesker.

Men uansett - ALLE mennesker har deres rettigheter. Det er jo ikke de som er populære som trenger beskyttelse mot tortur, men nettopp de upopulære.

Så selv Hitler, bin Laden, Saddam, Stalin (og også Carl I Hagen (man er da konsekvent!)) har rett til en rettferdig rettsak (de av dem som lever ihvertfall). De har rett til å bli behandlet ihht gjeldene konvensjoner og internasjonale traktater.

Men hvis du snakker om "verdi" - så er det selvsagt ingen av dem som er verd fem potter piss.

Med vennlig hilsen

eh, å nevne Hagen i samme sleng som Hitler, bin Laden, Saddam og Stalin er vel litt å ta i selv for deg?

Jeg liker definitivt ikke Hagen og er absolutt ikke enig i politikken FrP fører, men å sammenligne han med de andre du nevnte er vel litt på bærtur, eller hva?

Hei,

Med vennlig hilsen

eh, å nevne Hagen i samme sleng som Hitler, bin Laden, Saddam og Stalin er vel litt å ta i selv for deg?

Jeg liker definitivt ikke Hagen og er absolutt ikke enig i politikken FrP fører, men å sammenligne han med de andre du nevnte er vel litt på bærtur, eller hva?

Hei,

Med vennlig hilsen

Annonse

pokker, det hang seg helt opp her i det jeg sendte innlegget. Var ikke meninga det skulle komme tre ganger da.

Hei,

Med vennlig hilsen

At du er konsekvent skal du ha ros for.

Dine sammenlikninger med tyranner og despoter som har myrdet tusenvis av uskyldige, og CIH viser bare hvor forskrudd du er nødt til å være.

Rassister og nazister er andre eksempler på konsekvente mennesker av samme "klasse"....

At du er konsekvent skal du ha ros for.

Dine sammenlikninger med tyranner og despoter som har myrdet tusenvis av uskyldige, og CIH viser bare hvor forskrudd du er nødt til å være.

Rassister og nazister er andre eksempler på konsekvente mennesker av samme "klasse"....

Du mener at de andre har grunn til å føle seg forulempet fordi de ble sammenlignet med CIH?

*hvisker*

Du skal ikke ta alt så alvorlig, Anki!

Dessuten, jeg tviler på at noen av de andre kan trekke meg i retten for å ha sammenlignet dem med CIH. Det er ikke bare ham som er grusom.

Med vennlig hilsen

Nei - jeg synes ikke alle mennesker er like mye verdt.

De som gjennom handlinger har vist at de ikke har respekt for andre uskyldiges liv, fortjener selv ikke livets rett - og burde fått en kule straks....

Du skriver: "fortjener selv ikke livets rett - og burde fått en kule straks"

I menneskerettighetenes navn, ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...