Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

5

• Anki

5

• Sør

4

• Goliath

4

Mest aktive i denne tråden

Verdi er et subjektivt begrep.

Da er det helt uproblematisk for meg å si at nei, alle mennesker er ikke like mye eller like lite verdt. Hva som gjør at noen får større eller mindre verdi kan tilbakeføres til menneskers gode eller dårlige / onde handlinger.

Verdibegrepet må skilles fra at i humanismens og demokratiets navn må vi selvsagt opprettholde et system der juridiske rettigheter gjelder for alle. At jeg personlig kan ønske den og den død på flekken er av underordnet betydning.

Menneh... så var det det med unntakstilstander, da. F.eks. ble Henry Rinnan rimelig effektivt og i tråd med gjeldende regler fjernet fra de levendes rekker under krigsoppgjøret. I Norge, et land uten dødsstraff. Men det er en annen historie...

Du skriver: "fortjener selv ikke livets rett - og burde fått en kule straks"

I menneskerettighetenes navn, ikke sant?

De har gjennom sine handlinger vist at de ikke fortjener - og ei heller bør gis - noen rettigheter overhode.

Hvis det strider mot menneskerettighetene (hvilket det sikkert gjør), så er det min personlige mening at de ikke tjener menneskeheten godt nok i den verden vi lever i og de mennesker som lever der - desverre.

Du mener at de andre har grunn til å føle seg forulempet fordi de ble sammenlignet med CIH?

At du måtte mene det har jeg etterhvert fått forståelsen av.

På samme måte som jeg har fått forståelsen av at du får et kick av å komme med usansynlig tåplige hentydninger og påstander om andres synspunkter og meninger.

Men bare fortsett Sør - for det er nok få her som ikke også finner det en smule humoristisk:-)

I tråden "Er alle mennesker like mye verdt?", er det plutselig noen som farer opp og dømmer andre mennesker som uverdige! Noen her skjønner kanskje ikke at for noen vil noen alltid være verdt like mye som alle andre?

En som gikk i klassen min da jeg var ung, begikk en grusom handling. Og mange, mange (bl.a. mange av dere i trådem lenger ned) vil si at han da er mindre verdt enn oss andre.

Men jeg møtte moren hans på butikken noen uker etter at han var blitt dømt. Jeg pratet med henne om det som hadde skjedd og til slutt begynte hun å gråte og sa: "Jeg vet at alle hater ham og forventer at jeg ikke skal ha kontakt med ham mer. Men for meg er han enda min lille gutt. Han er enda min sønn, og for meg er han enda like mye verdt...".

Så jeg blir direkte uvel når jeg ser dere dømmer andre og at dere kan si hvem som er verdt noe og ikke.

Annonse

Du skriver: "fortjener selv ikke livets rett - og burde fått en kule straks"

I menneskerettighetenes navn, ikke sant?

Om økonomene hadde styrt verden, hadde man hatt mer dødsstraff ihvertfall.

Fordi det samfunnsøkonomisk er ulønnsomt å la en del mennesker leve.

Og grensen mellom å frata et menneske muligheten til et verdig liv og det å frata et menneske muligheten til liv er ikke stor.

Så man får være takknemlig for at man lever i et land som til en viss grad respekterer menneskerettighetene ihvertfall; selv om det er mye annet som er galt her i "den siste sovjetstat" (fritt sitert etter Rosengren).

Etter min mening er de det fra fødselen av.

Handlinger en gjør kan øke eller minske ens verdi.

Hitler, Stalin, Saddam Hussein og Bin Laden er eksempler på mennesker som har redusert sin verdi til null.

Hva skal man da si om mennesker som grunnet medfødte psykiske sykdommer påfører samfunnet skade?

Vil de menneskenes handlinger også redusere deres verdi som mennesker; når man vet at det skyldes faktorer de ikke har kontroll over?

Ja, i terorien mener jeg at alle er like mye verdt. Og at å krenke et menneskes liv, uansett grunn til dette, er å krenke menneskeverdet.

I praksis ville jeg vel hatt store problemer med de som skader mine egne -og er derfor glad for at det ikke står i min makt å utøve vold eller bestemme over hvordan disse skal behandles.

I et samfunn hvor selv "utskuddet" behandles humant er det mindre vold og mindre kriminalitet enn i land med dødsstraff og lite human behandling av fanger. Innenfor kriminologien er det forsket mye på dette, og det ser ut til at mengden av voldskriminalitet og av rovmord øker når også samfunnet tolererer at forbrytetere behandles inhumant -det gjør rett og seltt noe med synet på menneseverd.

Jeg tror, at jo større del av et samfunn som ser på menneskeverdet -verdien av ethvert menneske som noe ukrenkelig, jo større er bariæren for å bryte dette, også blandt forbrytere. Når vi tar fra mennesket dets verdi, så avhumaniserer vi det, og sjangsen for at det selv opptrer inhumant er enormt mye større.

Ellers vil jeg gjerne anbefale en bok om norske morddømte, av Paul Leer Salvesen -det er dybdeintervjuer med folk som har begått drap, og deres syn på seg selv etter at drapet ble begått (med vekt på tiden etter domsfellesen.)

Om økonomene hadde styrt verden, hadde man hatt mer dødsstraff ihvertfall.

Fordi det samfunnsøkonomisk er ulønnsomt å la en del mennesker leve.

Og grensen mellom å frata et menneske muligheten til et verdig liv og det å frata et menneske muligheten til liv er ikke stor.

Så man får være takknemlig for at man lever i et land som til en viss grad respekterer menneskerettighetene ihvertfall; selv om det er mye annet som er galt her i "den siste sovjetstat" (fritt sitert etter Rosengren).

Er det ikke enormt dyrt å dømme et menneske til døden da?

Hva skal man da si om mennesker som grunnet medfødte psykiske sykdommer påfører samfunnet skade?

Vil de menneskenes handlinger også redusere deres verdi som mennesker; når man vet at det skyldes faktorer de ikke har kontroll over?

Ikke dersom de var psykotiske i gjerningsøyeblikket. Da er de ikke ansvarlige for sine handlinger.

For ikke å snakke om redd...

Kan noen fortelle meg om en eneste god ting hitler tilførte denne verden?bare en enste positiv ting som gjør at han var like mye verdt som alle andre..?

tipper at det svaret ikke kommer med første.

Hvis hitler hadde blitt fratatt livet i ung alder, altså før han kom til makten i 1933(var det vel?) kan man da si at verden hadde vært mye bedre i dag?og kan man da trekke en konklusjon at hitler var mindre verdt fordi han tilføret verden kun elendighet og sorg, og burde aldri ha fått leve?

går det en grense på dette eller?

Annonse

Etter min mening er de det fra fødselen av.

Handlinger en gjør kan øke eller minske ens verdi.

Hitler, Stalin, Saddam Hussein og Bin Laden er eksempler på mennesker som har redusert sin verdi til null.

Hvordan forholder du deg til pasienter av liten verdi?

Eller vil du ikke ha slike pasienter?

Så lenge de betaler for seg så er det vel greit?

Dessuten har den nok en verdi som går på interessanthet.

Jeg ville ikke synes det var ok hverken å være teraputen til noen som hjeg ikke anså for å være litke verdifull som andre mennesker, eller å være pasient hos en terapaut som anså meg for å være mindreverdig.

Nei, alle mennesker er ikke like mye verdt etter min mening.

Mennesker som bevisst forvolder andre skade, sånn som en ransmann, voldtektsforbryter eller terrorist stiller ikke likt på sympatiskalaen min uansett bakgrunn for handlingene. De fortjener en rettferdig straff.

Jeg ville ikke synes det var ok hverken å være teraputen til noen som hjeg ikke anså for å være litke verdifull som andre mennesker, eller å være pasient hos en terapaut som anså meg for å være mindreverdig.

Men kan du egentlig overhodet ane noe om hva folk tenker om deg, hvilken merkelapp folk setter på deg i alle ulike situasjoner - tross i hyggelig oppførsel?

Jeg, f.eks., tror ikke tannlegen ser på meg som sin beste venn ;-)

Men kan du egentlig overhodet ane noe om hva folk tenker om deg, hvilken merkelapp folk setter på deg i alle ulike situasjoner - tross i hyggelig oppførsel?

Jeg, f.eks., tror ikke tannlegen ser på meg som sin beste venn ;-)

Nei, det kan vi ikke vite, men en merker det ganske raskt. Og jeg ville nå hverken likt en tannlege som ikke likte trynet mitt eller en terapaut.

Og det er vel også en stor forskjell på å like, og og mene at en ikke har noe verdi. Å si at noen ikke har noen verdi, det er rimelig heftig, er det ikke?

Kan noen fortelle meg om en eneste god ting hitler tilførte denne verden?bare en enste positiv ting som gjør at han var like mye verdt som alle andre..?

tipper at det svaret ikke kommer med første.

Hvis hitler hadde blitt fratatt livet i ung alder, altså før han kom til makten i 1933(var det vel?) kan man da si at verden hadde vært mye bedre i dag?og kan man da trekke en konklusjon at hitler var mindre verdt fordi han tilføret verden kun elendighet og sorg, og burde aldri ha fått leve?

går det en grense på dette eller?

For enkelte peroner tilførte jo faktisk AH positive ting, som sympati, anerkjennelse, respekt, forsvarte de, sloss for deres rettigheter o.s.v.

Om han ikke hadde gjort gode ting, hadde han heller aldri fått støtte til å utføre de tragiske tingene han gjorde....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...