Gå til innhold

katteallergi


Gjest blæng

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss en kattunge, og nå viser det seg at jeg er allergisk mot denne. Har aldri vært plaget av allergi, hverken mot dyr eller andre ting, så jeg tenkte ikke på å teste meg før vi fikk tak i den. Jeg får ingen dramatisk reaksjon, bare litt kiling i nesen, litt snørr og nysing. Er dette noe som kan gå over etterhvert, når jeg blir vant med katten? Eller kan det bli verre?

Kan det være forskjell på katter hvor mye allergifremkallende de er? Har hatt litt kontakt med en hunnkatt tidligere som ikke ga meg noen reaksjon. Er det forskjell på hunnkatter hannkatter og kattunger når det gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære blæng

Katter kan føre til kraftige allergireaksjoner og det ser ut til at kattunger er absolutt det mest allergifremkallende. Det er litt usikkert hvorfor kattunger virker så ekstra sterkt, kanskje fordi de slikker mer eller skvetter mer urin - både spytt og urin fra katter fører til allergi i tillegg til flasset i pelsen.

Jeg tror nok dessverre det ikke er så stor sjanse for at dette går over, selv om noen forteller at allergiplagene blir mindre når de har hatt et dyr i huset noen tid - altså en slags form for langsom tilvenning. Plagene kan også bli verre - hva som vil skje er umulig å forutsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et middel som heter Petal Cleanse, som visstnok skal fjerne de stoffene som allergikere reagerer på. Har aldri prøvd det selv, så jeg vet ikke om det fungerer.

Hvis du vil prøve å beholde kattungen, bør du passe på at den aldri er inne på soverommet og ha minst mulig ting av stoff (puter, pledd, gardiner etc) i rommene der den oppholder seg, ettersom stoff suger til seg de allergifremkallende stoffene. Hvis den har tissekasse inne, er det også lurt at noen andre tømmer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...