Gå til innhold

Stikking i hjerteområdet


Mistris

Anbefalte innlegg

Jeg er en 29 år gammel dame som stadig får stikkende smerter i brystet, og spesielt rundt hjerteregionen. Jeg har hatt disse smertene siden jeg var liten og beskrev de som barn som en sky som gikk over hjerte. Når smertene kommer får jeg problemer med å puste og må puste kun overfladisk. Jeg må sitte mest mulig i ro til de avtar. Smertene kan vare fra noen sekunder til flere minutter.

I det siste har jeg fått smertene i forbindelse med at jeg er stresset og puster dårlig i utgangspunktet. Jeg har sjeldent opplevd å få de mens jeg utøver fysisk aktivitet.

Det er hjerteinnfarkt i familien og jeg har litt forhøyet kolesterol. Ellers er jeg slank, har fint blodtrykk og er i passe dårlig form.

Kan det være noe med hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miamidtimellom

Hei!

Jeg vil bare si at jeg har det på akkurat samme måten - stikking i hjerteregionen. Skikkelig guffent! Jeg får det også sjelden under aktivitet, mest når jeg er stresset/bekymret.

Jeg venter spent på at du får flere svar - nå vet du iallfall at du ikke er alene!

Jeg er forresten 30 år, har litt forhøyet kolesterol & blodtrykk... Er litt småbekymret, ja.

hilsen Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mistris.

Sannsynligheten for at dette har noe med ditt hjerte å gjøre er meget liten. Dine sporadiske plager gir mer mistanke om at det er muskulære smerter, gjerne utløst av gal pusteteknikk og/eller psykisk stress. Disponerte personer kan under slike omstendigheter få krampelignende tilstander i det vi kaller glatt muskulatur, f.eks. i spiserør eller andre strukturer både over og under mellomgulvet, og de vil alle kunne "projiseres" slik at det virker som om stedet smertene kommer fra er hjerteregionen.

Hvis det er øket forekomst av hjerte-kar-sykdom i din familie og du selv har forhøyet kolesterol,bør du ved anledning spørre din lege om det er grunnlag for at du på lengre sikt får noen forholdsregler for forebyggelse av at slik sykdom etterhvert skal kunne utvikles hos deg selv. Jeg regner som en selvfølge med at du under slike omstendigheter ikke røyker. Hva med å komme i god form ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil bare si at jeg har det på akkurat samme måten - stikking i hjerteregionen. Skikkelig guffent! Jeg får det også sjelden under aktivitet, mest når jeg er stresset/bekymret.

Jeg venter spent på at du får flere svar - nå vet du iallfall at du ikke er alene!

Jeg er forresten 30 år, har litt forhøyet kolesterol & blodtrykk... Er litt småbekymret, ja.

hilsen Mia

Hei,

Jeg har hatt samme problem siden jeg var 7-8 år ( er 30 i dag)

Har sjekket hjertet flere ganger med aldri funnet noe galt. Er rimelig sikker på at det skyldes muskler og ribben. Har litt høydeforskjell på bena og lurer på om det kan ha noe betydning. Det kan faktisk gå over 1 år mellom hver gang det intreffer og vare i kortere persioder.

Oppløftende å se at jeg ikke er alene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Svar til Mistris.

Sannsynligheten for at dette har noe med ditt hjerte å gjøre er meget liten. Dine sporadiske plager gir mer mistanke om at det er muskulære smerter, gjerne utløst av gal pusteteknikk og/eller psykisk stress. Disponerte personer kan under slike omstendigheter få krampelignende tilstander i det vi kaller glatt muskulatur, f.eks. i spiserør eller andre strukturer både over og under mellomgulvet, og de vil alle kunne "projiseres" slik at det virker som om stedet smertene kommer fra er hjerteregionen.

Hvis det er øket forekomst av hjerte-kar-sykdom i din familie og du selv har forhøyet kolesterol,bør du ved anledning spørre din lege om det er grunnlag for at du på lengre sikt får noen forholdsregler for forebyggelse av at slik sykdom etterhvert skal kunne utvikles hos deg selv. Jeg regner som en selvfølge med at du under slike omstendigheter ikke røyker. Hva med å komme i god form ?

Hei!

Jeg er en gutt på 20 år som har samme problem. Smertene kommer i bryst/hjerteområde og jeg får vondt i nakken og av og til i armen. Jeg må da legge meg i en posisjon som ikke gjør vondt, noen ganger går det 1 time før det er helt over. Først viste jeg ikke hva det var,fikk det først i 18 års alderen, og jeg gikk til lege. Han sa han ikke viste hva det var, men jeg fikk testet lungene og de viste seg å være 30% mindre effektive en vanlig for min størrelse(1,90 og slank). Etter som jeg fikk det et pr. ganger til fant jeg ut at det kom etter jeg hadde vært stresset en periode, nesten hver gang.

Det som er intressangt er at Einar Søyland sier at slik muskel smerter kan skyldes både stress og feil pusteteknikk.

Siden jeg har 30% mindre effektivitet i lungene og disse smertene, kan det være en sammenheng, at alt henger seg på at jeg aldri har hatt god pusteteknikk?

Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...