Gå til innhold

Mosjon og energidrikk


Lofty

Anbefalte innlegg

Hei.Undrer på bruk av energidrikk i forbindelse med mosjonering. Min mosjonering har primært vektreduksjon som mål, men selvsagt også å komme i bedre form. Det siste kommer jo automatisk. Siden jeg er stor, har jeg også høy svetteproduksjon og må ha tilførsel av væske gjerne allerede etter 15 minutter gange med staver. Mine økter er normalt 30-60 minutter i skogen, av og til lenger med redusert tempo Intensiteten er aldri svært høy, etterhvert som jeg har blitt i bedre form har jeg valt å øke distansen i stedet for å ke tempo. Normal treningstempo med staver er omlag 8-10 minutter per kilometer, avhengig av topografien i skogen.(Jeg reduserer hastighet noe i både motbakke og utfor for å spare knær siden de har en del vekt å bære...) Mitt spørsmål er da om bruk av energidrikk vil ha noen negativ effekt på fettforbrenningen? Altså at det kun er energien fra drikken som blir brukt av kroppen.

Mitt normale drikke inntakt for en times tur er rundt en liter.

Hvis jeg i så fall skal holde meg vekk i fra energidrikk, hva slags blanding burde jeg i så fall ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For deg vil trolig en blanding av eplemost og farris fungere godt. Fettforbrenning er avhengig av at musklene fungerer godt, uten at du anstrenger deg såpass at musklene blir stive. Dette kan skje ved dehydrering eller for lite sukker. Derfor er det viktig med drikke som inneholder både litt sukker og litt salter. Alternativt kan du drikke sportsdrikker som er fortynnet med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...