Gå til innhold

Noen som skal se på..


Gjest Skjermtrollet

Anbefalte innlegg

Jepp. Ikke minst gjelder det når en går frundt og tror at folk trodde jorda var flat.

Det er feil. I alle fall i Europa har vi vist at jorda var rund i over 2000 år.

Før det da?

Det var uansett ikke det som var poenget.

Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.

Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • soleil

    13

  • pip

    10

  • Anki

    9

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner en familie hvor en person så flykatastrofer i flere timer morgenen og formiddagen 11. september.

Familien til Osama bin Laden? ;-)

Men hva beviser det egentlig?

For det første, er det mange som er redd for å fly, og tenker mye på mulige ulykker.

For det andre, var signalene åpenbart så "uklare" at han/hun ikke ringte for å advare noen. Intet konkret, med andre ord.

For meg er dette som når noen vinner i Lotto, og forteller alle. Motsatt, når de taper forteller dem ingen. Resultatet er at langt flere tror at man vinner Lotto enn det som er reelt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det da?

Det var uansett ikke det som var poenget.

Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.

Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.

'Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.'

Er det også et utsagn som lar seg forene med det du sier her?:

'Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Ikke minst gjelder det når en går frundt og tror at folk trodde jorda var flat.

Det er feil. I alle fall i Europa har vi vist at jorda var rund i over 2000 år.

Hei Pip,

Jeg har mistet referansen nå, men leste akkurat en artikkel hvor det stod at dette med at "jorden er flat" faktisk ikke kom *før* på 1700/1800 tallet (i noen religiøse kretser), og døde ut for (husker ikke helt) ca 100 år siden.

Sånn i forbifarten....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.'

Er det også et utsagn som lar seg forene med det du sier her?:

'Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.'

Det kan sikkert være en selvmotsigelse i de to påstandene.

Men med tanke på historien så er det sannsynlig at utviklingen vil fortsette og forståelsen vil endres. (Ikke sikkert til noe mer "sant" eller "riktig", men til noe annet)

Vet ikke om jeg svarte på det du spurte etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det da?

Det var uansett ikke det som var poenget.

Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.

Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.

Ja, helt enig. Det er jo også litt morsomt at vi ikke engang vet så mye om vår egen histoire, synes jeg da ;o)

(Det er ikke ironi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien til Osama bin Laden? ;-)

Men hva beviser det egentlig?

For det første, er det mange som er redd for å fly, og tenker mye på mulige ulykker.

For det andre, var signalene åpenbart så "uklare" at han/hun ikke ringte for å advare noen. Intet konkret, med andre ord.

For meg er dette som når noen vinner i Lotto, og forteller alle. Motsatt, når de taper forteller dem ingen. Resultatet er at langt flere tror at man vinner Lotto enn det som er reelt.

Med vennlig hilsen

Det er ikke meningen å bevise noe som helst, det var mer et apropo. Men det var veldig spesielt, og for meg som kjenner noen godt i denne familien, og som vet akkurat hva som skjedde i timene forann krasjet, så kommer jeg ikke mer til å si at ingen noen gang har forutsett en ulykke.

Men det er klart, de skjønte jo på ingen måte hvor ulykken skulle være eller hadde noen mulighet til å stoppe den.

Men de som er virkelig synske har det vel på samme måte, det er ikke snakk om å se tid, sted, personer osv osv, og derfor er det jo også helt ubrukelig i en politisammenheng, enten en tror på slikt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pip,

Jeg har mistet referansen nå, men leste akkurat en artikkel hvor det stod at dette med at "jorden er flat" faktisk ikke kom *før* på 1700/1800 tallet (i noen religiøse kretser), og døde ut for (husker ikke helt) ca 100 år siden.

Sånn i forbifarten....

Med vennlig hilsen

Kult.

Holberg brukte det jo i en vits i Erasmus Montanus, det var jo rundtom deromkring, så det passer jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Verdensbildet forandres. Det som er helt selvsagt i dag ser vi på en helt annen måte om noen år.'

Er det også et utsagn som lar seg forene med det du sier her?:

'Derfor er det litt morsomt at enkelte tror at vi i dag sitter med "sannheten" om virkeligheten.'

Har du slitt ut overskriften min? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Til og med Alternativ Nettverk kritiserer størstedelen av de som kaller seg synske, så så veldig skeptisk behøver en ikke være til overnaturlige ting heller før en tar slikt med en god klype salt.

Uansett så bør en ikke lage slikt til underholdning. Nå ville jo ikke engang politiet samarbeide med dette programmet, det sier jo litt.

Så du forresten programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Det er jo også litt morsomt at vi ikke engang vet så mye om vår egen histoire, synes jeg da ;o)

(Det er ikke ironi)

Uansett om man har trodd at jorda er flat eller ikke og NÅr man eventuelt trodde det og i hvilke kulturer..

Poenget er at våre forestillinger endres hele tida, uavhengig av virkeligheten "objektivt sett".

Slik sett syns JEG det er interessant at man tør å være så bastant på at det man tror i dag er det "rette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åndenes Makt er bedrageri og oppspinn.

===

Du skriver: "Er 100% overbevist om at noen mennesker har slike overnaturlige evner"

Mange vikinger var nok 100% overbeviste om at Odin eksisterte, uten at han eksisterte mer (eller mindre) av den grunn.

Ting eksisterer ikke fordi om man "tror på dem". Selv om hele verden var "100% overbevist" at en Lilla Kaffekopp gikk i bane rundt Månen, ville det ikke gå en kaffekopp i bane.

Med vennlig hilsen

men det er mulig, å sende en lilla kaffekopp i bane rundt jorden... så da kan det vel være noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er mulig, å sende en lilla kaffekopp i bane rundt jorden... så da kan det vel være noen som har gjort det?

Men det er ingen som helst grunn til å tro at noen har gjort det. Det er selvsagt mulig at det går en grønn thékopp i bane rundt Jupiter, uten at vi skal tro på det heller.

Litt skepsis er på sin plass!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man har trodd at jorda er flat eller ikke og NÅr man eventuelt trodde det og i hvilke kulturer..

Poenget er at våre forestillinger endres hele tida, uavhengig av virkeligheten "objektivt sett".

Slik sett syns JEG det er interessant at man tør å være så bastant på at det man tror i dag er det "rette".

Jepp.

Men det er et langt skritt fra det til å ville lage underholdning av mord.

Det handler om etikk og moral, ikke hva en tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Men det er et langt skritt fra det til å ville lage underholdning av mord.

Det handler om etikk og moral, ikke hva en tror på.

Vi diskuterer to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...