Gjest kriz Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg er en gutt i tyveårene som lurer på noe angående min barndomskamerat som jeg nylig har begynt å treffe igjen. Han har alltid vært litt ovenpå, likt å hevde seg over oss i gjengen i oppveksten, og har fått mye hjemmefra (bortskjemt?), og vært opptatt av fremtreden. Så har han kanskje vært litt nærtagende, litt wimp på en måte. De av oss som har bil har gamle biler, men han har en bil til en halv million. Han fremhever også ofte hvor smart han har vært som har valgt den utdannelsen han har,det begynner å bli kvalmt. Men det har aldri vært noe tull med han, trodde jeg. Men så begynner jeg å lure. Når han er i et forhold så ser jeg ikke snurten av han, men når det er slutt kommer han og forteller hvor såret han er og hvor utakknemlig og slem eksen var. Og det er påfallende hvor dramatisk han virker. Nå har dette skjedd tre ganger, og de to siste gangene gjorde jeg han oppmerksom på at det sa han om den forrige også, men da sa han at denne var mye verre og at den andre ikke var så ille egentlig. Han kan snakke i det vide og det brede og gjerne på en dramatisk måte om hvor slem hun var. Når vi så er på bar eller lignende, sjarmerer han først ei jente, enten hun er kjent eller fremmed, og så får hun også servert hele offer historien hans. Mange biter på. Ved et par anledninger har han tatt med damer tilbake til bordet vårt, og da har det slått meg hvordan han så skifter til og bli kjekkas og nesten nedlatende til dama. Hvis hun ikke finner seg i det men går så er han kjapp til å heve seg over det??? Sier ting som at hun ikke var verdt det, stor rumpe og lignende. En ting til er at han har sagt at det var fordi at eksen ikke ville la han være sammen med venner at han ikke har kontaktet oss. So far so good, høres bare ut som en barnslig fyr med kjærlighetsorg eller hva. Men her en dag mens han var i utlandet møtte jeg den siste "psykopat eksen" hans. Kjente henne litt fra tidligere, og jeg ville ikke svikte kameraten min med å prate med henne, men jeg gjorde det. Hun ble sint og lei seg når jeg ymtet frempå om at han gikk og var lei seg om dagen, og sa han hadde vært et mareritt å være sammen med. Han hadde banket henne, løyet, ja hun trodde til og med han kunne være lystløgner, han hadde vært sykelig kontrolerende, sykelig sjalu, og makt syk. Jeg ble sjokkert, for hun virker smart og jeg kunne ikke få meg til å tro at hun ville finne seg i å være sammen med en slik gutt. Og hun sa at hun mange ganger hadde gjort det slutt, men at han alltid innrømmet alt og lovet det berømte gullet og de grønne skogene, før han trakk det tilbake igjen når han ikke fikk det som han ville, og truet med alt fra drap til selvmord til å spre løgner om henne til alle. Til slutt hadde hun gått til foreldrene hans for å få støtte, og hun var sjokkert over hvordan de hadde lukket øynene og avvist henne. Mens vi pratet så fikk hun tekstmelding fra han, og den fikk jeg lese. Jeg fikk et nytt sjokk, det kom klart frem at han prøvde å få henne tilbake, og han hadde hele tiden villedet oss til å tro at hun var gal og slem. Ja sa hun, hun hadde vært utro en gang, eller utro og utro, det var like etter at han hadde hatt en jente bak ryggen hennes i flere måneder. Og ja hun hadde også til slutt blitt nermest sykelig sjalu innrømte hun også, eller paranoid. men sånn som han fremstilte det så var jo han det uskyldige offer! Det er han jo slettes ikke! Denne gangen hadde hun ikke gått tilbake for hun var klok av skade som hun sa, og ville være sikker på at han hadde forandret seg som han påsto, men at hun fremdeles synes det er så mye som skurrer. Det er mye som dere skjønner, men dette er alt jeg har håndfast, alt annet blir spekulasjoner og formeninger, dog, jeg har mye av dem også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120593-merkelig-kamerat-syk-eller-normal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det gamle psykopatbegrepet inneholder i hovedsak to dimensjoner: det narsissistiske og det antisosiale/dyssosiale. De med overvekt av det narsissistiske kan en kalle "flinke" eller "vellykkede" psykopater. De gjør ofte fremgang i yrkes- og samfunnslivet. De med overvekt av det antisosiale/dyssosiale blir de "dårlige" eller "mislykkede" psykopatene som ofte kjennetegnes av kriminalitet og rusmisbruk. Fengselet blir et hyppig oppholdssted for disse. Din "kamerat" synes å ha en overvekt av de narsissistiske trekkene. Det er typisk at foreldrene ikke er i stand ti å se dette. De benekter det, de har ofte lignende personlighetstrekk selv, og/eller de har påskyndet utviklingen mot det avkommet er i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120593-merkelig-kamerat-syk-eller-normal/#findComment-730831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.