Gå til innhold

IgA-mangel


Bingo!

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt diabetes i 35 år og fikk i februar diagnosen cøliaki, laktoseallergi og IgA-mangel (IgM-verdiene var visstnok normale 1,0). Følger nøye diett for diabetesen, cøliakien og loaktoseallergien, men føler fortsatt at almenntilstanden ikke er den beste. Vet at IgA verider har noe med immunforsvar å gjøre, men er også alt jeg har fått greie på. Hva betyr IgA-mangelen for helsetilstanden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei, har en sønn som har iga mangel. Har fått beskjed om at det ikke skal bety noe, men for han har det stor påvirkning. Er ofte plaget med øyekatarr, får lett infeksjoner i svelg, lunger, har problemer med avføring. Iga sitter i alle slimhinner har jeg hørt, og er et immunglobulin- en del av immunforsvaret .Tror vi må få øynene opp for at Iga mangel kan ha stor betydning. Har oppsøkt alternativ medisin som jeg nå håper skal hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Bingo

IgA er en antistoffklasse som har stor betydning for tarmens immunologi. Men når IgA mangler trår vanligvis IgM til og erstatter IgA i tarmen. Derfor gir IgA mangel sjelden symptomer og fører ikke til problemer med immunsystemet.

Selv om du er nøye med å følge dietten din kan det alikevel være problemer med næringsstoffene du trenger som gjør at du ikke føler deg i form. Du har sikkert en lege som følger deg opp, men det kunne kanskje være nyttig å ha kontakt med en ernæringsfysiolog og gå igjennom kosten din med vedkommende. Du kan snakke med legen din om muligheten for henvisning til ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...