Gå til innhold

Tarmslyng


greb1365380580

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en mor som i 1989 hadde underlivskreft. Hun ble på radiumen strålebehandlet så kraftig at hun noen år senere begynte å få mavetrøbbel.

For ca 4 år siden fikk hun sin første tarmslyng.varighet opptil 15 timer. Anfallene kom ca. månedlig i starten, men ble gradvis hyppigere. For ca 2 år siden ble hun tynntarmsopperert på radium av dr. S. Larsen. Det var bra noen måneder etterpå, men snart var det tilbake til månedlige annfall.Etter nye undersøkelser(ca 1 år siden) viser det seg at de mener vitsen med ny operasjon er liten siden tarmene er "utslitte" og har problemer med å "skyve" maten frem på egenhånd.

Anfallene har det siste året kommet jevnt inntil for ca 2 måneder siden - det er i denne perioden kommet ukentlig.

Dette er en noenlunde beskrivelse av problemet.

Jeg lurer på om det finnes noen ekpertise innen tarmslyng som kan hjelpe henne?

Anfallene er så krevende at noe må gjøres.

Hennes kosthold kunne sikkert vært bedre - hun bruker nikotintyggis på 5 året og har også et forbruk av Ibux og paralgin forte da hun også har leddgikt/bekterhev.

Kan dette gjøre noen ekstra skade?'

Hun er også en svært stresset person - kan det være en årsak?

Uansett - jeg vil veldig gjerne hjelpe henne og føler også at det begynner å haste.

Skulle det være ekspertise utenlands er også dette veldig interisant.

Mvh

Sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

For hennes del skyldes nok plagene arrvev som klemmer av tarmen. Uheldigvis er det slik at nye operasjoner kan hjelpe en periode, men man kan ikke være sikre på om det dannes ytteligere arrvev. Nikotin øker tarm-aktiviteten, mens Paralgin Forte virker motsatt. Ibux kan gi økt blødningstendens. Vanskelig å si i hvilken grad dette påvirker plagene; hun må nok bare prøve å endre disse vanene og se hva som skjer. Leger i Norge har god ekspertise, vil tro at moren din er vurdert så grundig det går an. Det er ukjent for meg om det finnes bedre eksperter i andre land. Endelig løsning på tarmslyng kan være å fjærne større deler av tarmen. Dere bør be om en samtale-time med kirurgene, der dere vennlig forteller at dere ønsker informasjon om hvilke muligheter moren din har videre. Stress forværrer alle plager. Kanskje kan psykolog, Yoga eller liknende vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...