Gå til innhold

widals reaksjon; s. typhi?


snoopie82

Anbefalte innlegg

Hei, jente 21 år her, med en del spørsmål som jeg håper å få svar på..

For to år siden varjeg innlagt på sykehus med en kraftig infeksjon jeg fikk beskjed om skyldtes salmonella enterides.. etter den tid, har jeg konstant hatt problemer med avføringen; diare 4-5 ggr daglig, samt feber i tilknytning til dette og aktivitet. Jeg har oppsøkt lege, men fordi jeg er kraftig av meg, så har de ikke tatt det på alvor, men sagt at det nok går over. Feberen har de derimot tenkt skyldes muskulært betingede problemer, og jeg har vært til en del spesialister på grunn av dette, uten å ha blitt særlig klokere... For et par uker siden bestemte jeg meg derfor for å oppsøke et privat legesenter i bergen, fordi jeg stadig føler at noe ikke stemmer helt. Der ble tatt en rekke prøver, både av serum, urin og fæces. De fleste var normale, men noen utmerket seg i større grad, blant dem en såkalt Widals reaksjon. Jeg fikk et brev med kopi av prøveresultatene, og Widals reaksjon på s. typhi, viste seg å være 1024. Dette sier ikke meg så mye, når normalverdien ikke er oppgitt. Vet du hva den er? Vil du si at min verdi er veldig forhøyet? I brevet mitt står det at den er "sikkert forhøyet", men ettersom at legen jeg var hos er tysk, så vet jeg ikke helt hva han mener med det heller...

I tillegg synes jeg det er merkelig a hvis salmonella blir påvist i en blodprøve, hvorfor er det da ikke oppvekst av den i fæces? For det var det ikke. Samtidig finner jeg det noe merkelig at det er s. typhi de finner, hvis jeg hadde s.enteridis for to år siden? Hvor er sammenhengen her?

I brevet står det at det anbefales at jeg kommer til ny time, hvilket er noe vanskelig, ettersom at jeg bor i Stavanger og legen er i Bergen..

Noen andre prøve svar; serum antistoff mot enterovirus (KBR) er lav (8). Hb er 11.6, altså litt lav. Hemofec; 2 av tre er positive. Spor av blod og leukocytter i urinen.

Ellers ingen unormale funn i fæces, ikke oppvekst av bakterier eller parasitter.

Jeg er litt i tvil om hvor alvorlig jeg skal ta dette.

Betyr det at det er påvist s.typhi i serum, at jeg er smittebærer? Jeg er i ferd med å utdanne meg til sykepleier, og er for tiden i praksis, derfor er det viktig for meg å vite om jeg bør ta noen forholdsregler i forhold til det at jeg jobber tett på pasienter...

Og en ting til; er widals reaksjon nok til å påvise en infeksjon med salmonella typhi? Kan det være at den infeksjonen som førte til innleggelse for to år siden, faktisk skyldtes den samme bakterien, og at det er dette som har ført til at jeg ikke har blitt helt frisk etterpå`? I så fall; hvilken behandling finnes det for dette?

det ble langt dette, men jeg håper likevel noen tar seg tid til å svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes over 100 Salmonella-typer, muligens kan du ha hatt flere typer, samtidig eller etter hverandre.

Sålenge salmonella-bakterier ikke finnes i avføringen, så er du ikke smittefarlig. Det er bare noen få prosent som blir kroniske bærere av Salmonella. Kanskje bør det for sikkerhets skyld taes noen flere dyrkningsprøver. Dette er rutinetester som alle fastleger kan ta. De andre prøvene du nevner også. Blod i avføring skal alltid følges opp, likeledes i urin. Årsak til jernmangel/lav blodprosent må altså utredes. Widals test er ikke så mye brukt mer, er litt usikker. mener det er en indikator på om immunsystemet ditt tidligere har reagert mot bakterien. "Titer-stigningen" på antistoffene i ditt tilfelle er moderat forhøyede. Eksakte tall og normalområder finnes ikke. Mest sannsynlig er dette blodprøveverdier du har hatt siste året.

Jeg er ikke sikker på hvor spesifikk prøven er, mener å huske at det er en "grov" test.

Synes du kan få legen din til å ta kontroll-blodprøvene og avføringstestene, så kan svarene vurderes av både fastlegen din og av legen i bergen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...