Gå til innhold

Sommerallergi og bihulebetennelse


allergilei

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget av pollenallergi siden tenårene (er nå 50 år gammel). I år var buroten en sann plage, kombinert med den utrolige varmen i juli/august på Østlandet. Jeg fikk en kraftig forkjølelse i beg. av september, med krafig feber og hoste. Jeg var hjemme en uke, snuen gikk over men hosten og feberen fortsatte. Legen min bad meg slappe av videre, men selv etter en ny uke var jeg ikke vesentlig bedre. Hun mente da at det kunne være bihulebetennelse og gav meg en tre dagers penicelin-kur. Det hjalp litt, men feberen og hosten er der fortsatt. Det følses som om hosten sitter langt inne og har overtaket på meg. Selv den minste anstrengelse får meg til å bli varm og slapp. - Er imunforsvaret mitt så nedsatt etter allergisesongen, eller er det noe jeg kan gjøre? Nå har jeg vært dårlig i snart fire uker, og jeg begynner å bli lei! Jeg er vanligvis i god form, jogger tre ganger i uka, røyker ikke, spiser sunt og har det bra. Men jeg er mer eller mindre tett i nesa hele året (har ikke allergi mot husstøv og vi har ikke tepper osv. hjemme). Når jeg får hoste i forb.m. forkjølelse, ser den ut til å sitte i uten å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir mer plaget av forkjølelser som allergiker. Og burota var særedelesd plagsom i år, ikke noe rart at du har fått trøbbel.Det er ikke bare deg! Om det er noen trøst.

Dessuten en amatørbemerkning til slutt: her hvor jeg bor (Oslo) er "alle" sjuke med en forkjølelse som går på fjerde uka nå. Jeg, og mannen min, venninnen min (som jeg bare har snakket med i telefonen siden først i august, så det er ikke meg som har smittet henne!) osv. Det er en veldig seig og livskraftig basill der ute nå.

Har du prøvd å puste inn damp med kamille eller eukalytusolje i? Det ble jeg faktisk anbefalt av legen min.

Bihulebetennelser er ikke alltid lette å bli kvitt med antibiotika.

God bedring (jeg har vært forkjølet i fire uker i dag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære allergilei

Selv om penicillin vanligvis har god effekt på bakteriene som gir bihulebetennelse er det ikke alltid det klaffer. Noen ganger kan det dreie seg om infeksjoner som krever andre typer antibiotika, og noen ganger må man til med flere kurer for å få bukt med infeksjonen. Selv om allergisesongen var lang og lei skulle den ikke svekke immunforsvaret slik at man blir gående med langvarige infeksjoner. Kraftige infeksjoner i bihulene kan gå over til bronkitt eller lungebetennelse som krever mer behandling. Det beste du kan gjøre er å kontakte legen din igjen og få en ny undersøkelse, eventuelt med røntgen av lungene.

Allergikere har ofte en overømfindtlighet i bronkiene selv om de ikke har astma. Slik overømfindtlighet kan kreve bruk av astmamedisiner i forkjølelsesperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...