Gå til innhold

Tarm og mageproblemer hos spedbarn


dust

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et lite barn på 3 mnd, og hun har problemer med magen sin. Hun fullammes, og jeg har kommet frem til at hun ikke tåler når jeg drikker melk, da får hun tykk avføring, appelsinjuice, det medfører masse skriking, sjokolade og godteri generelt, det medfører også mye skrik. Det som er merkelig er at hun ofte har skummete avføring. Jeg har ikke klart å se noen sammenheng mellom hva jeg spiser og denne avføringen. Det begynte først da hun var 2-3 uker gammel, og ble borte da jeg gikk til homeopat med henne. Hun hadde fremdeles mye vondt i magen, så jeg prøvde også kiropraktor. Dette hjalp også, etter dette virket det ikke som om hun hadde vondt noe mer, men fremdeles var søvnmønsteret svært skiftende. Hun har hele tiden hatt problemer med å få ut avføringen på egenhånd, så jeg har alltid måttet hjelpe henne med å "spile ut" anus og ved bruk av tempen. Dette er jo ikke slik det skal være! Hun klarer nå nesten alltid å få tømt seg på egenhånd, men nå er skummet og en del av smertene tilbake. På 6 ukers kontrollen spurte jeg legen om dette, men hun bare bortforklarte det med et eller annet, så hun visste vel ikke hun heller. Kan dette være en form for allergi eller intoleranse? Hjelp meg - jeg savner søvn!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære deg

Mageproblemer med kolikk og skriking hos spedbarn er veldig vanlig og går som oftest over av seg selv. Spedbarnet er nok ganske ømfindtlig overfor hva mor spiser og kan lett reagere med knip på endel matvarer - velkjent er krydder, citrus, løk, druer, kål, men det kan nok komme av mye annet også. Vanligvis er avføringen hos barn som fullammes løs, men hard avføring kan også forekomme. Det kan også godt gå flere dager uten avføring eller det kan være avføring mange ganger om dagen - uten at det er noe unormalt. Hvis du føler deg utrygg i forhold til skummende avføring synes jeg du skal ta med deg en fersk bleie på Helsestasjonen og be helsesøster se på det og gi deg råd om dette ser unormalt ut og du eventuelt burde oppsøke en barnelege (om det er mulig der du bor).

Din kost bør være så allsidig som mulig og uten for mye krydder og sterke ting. Barn med kolikk roer seg ofte når de blir tatt opp og massert lett på rygg/mage slik at de får opp luft - luft i magen kan godt være et hovedproblem.

At det skulle være en allergi eller matintoleranse er relativt usannsynlig, men selvfølgelig ikke helt umulig.

At du ikke får sove selv er selvfølgelig et stort problem. Prøv om du kan få litt avlastning slik at du får sovet ut - at noen andre, ev. pappaen kan ta opp barnet og roe det og legge det til deg når det skal ammes.

Lykke til - og selv om det er en mager trøst akkurat nå - er dette noe som nesten alltid går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg

Mageproblemer med kolikk og skriking hos spedbarn er veldig vanlig og går som oftest over av seg selv. Spedbarnet er nok ganske ømfindtlig overfor hva mor spiser og kan lett reagere med knip på endel matvarer - velkjent er krydder, citrus, løk, druer, kål, men det kan nok komme av mye annet også. Vanligvis er avføringen hos barn som fullammes løs, men hard avføring kan også forekomme. Det kan også godt gå flere dager uten avføring eller det kan være avføring mange ganger om dagen - uten at det er noe unormalt. Hvis du føler deg utrygg i forhold til skummende avføring synes jeg du skal ta med deg en fersk bleie på Helsestasjonen og be helsesøster se på det og gi deg råd om dette ser unormalt ut og du eventuelt burde oppsøke en barnelege (om det er mulig der du bor).

Din kost bør være så allsidig som mulig og uten for mye krydder og sterke ting. Barn med kolikk roer seg ofte når de blir tatt opp og massert lett på rygg/mage slik at de får opp luft - luft i magen kan godt være et hovedproblem.

At det skulle være en allergi eller matintoleranse er relativt usannsynlig, men selvfølgelig ikke helt umulig.

At du ikke får sove selv er selvfølgelig et stort problem. Prøv om du kan få litt avlastning slik at du får sovet ut - at noen andre, ev. pappaen kan ta opp barnet og roe det og legge det til deg når det skal ammes.

Lykke til - og selv om det er en mager trøst akkurat nå - er dette noe som nesten alltid går over.

Hei igjen

Det ser jeg jo at jeg glemte å skrive. Det er ikke snakk om kolikk, hun har ikke spesielle skriketokter i løpet av en dag, og det er ikke like mye som ved kolikk. Jeg har også et barn i fra før, så jeg er ikke overnervøs for ting og har jo noe å sammenlikne med. Det som har bekymret meg mest er at hun ikke klarer å få det ut på egenhånd, for det skal jo små barn klare, og jeg ser en klar sammenheng mellom skummende avføring og at hun ikke får det ut på egenhånd. Og når jeg sier skummende avføring mener jeg at du virkelig hører at det kommer skum og ikke vanlig avføring. Men det er ikke lett å få vist dette på helsestasjonen, for når det har ligget litt i bleia er det jo selvfølgelig ikke skum noe mer. Jeg er ikke direkte nervøs i forhold til dette, bare meget nyskjerrig på hva i all verden dette er, men selvfølgelig er det ikke noe morsomt når det lille nydelige barnet mitt alltid har vondt når hun skal bæsje og må ha hjelp. Massasje som fungerte veldig bra på eldstemann har liten eller ingen effekt på henne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det ser jeg jo at jeg glemte å skrive. Det er ikke snakk om kolikk, hun har ikke spesielle skriketokter i løpet av en dag, og det er ikke like mye som ved kolikk. Jeg har også et barn i fra før, så jeg er ikke overnervøs for ting og har jo noe å sammenlikne med. Det som har bekymret meg mest er at hun ikke klarer å få det ut på egenhånd, for det skal jo små barn klare, og jeg ser en klar sammenheng mellom skummende avføring og at hun ikke får det ut på egenhånd. Og når jeg sier skummende avføring mener jeg at du virkelig hører at det kommer skum og ikke vanlig avføring. Men det er ikke lett å få vist dette på helsestasjonen, for når det har ligget litt i bleia er det jo selvfølgelig ikke skum noe mer. Jeg er ikke direkte nervøs i forhold til dette, bare meget nyskjerrig på hva i all verden dette er, men selvfølgelig er det ikke noe morsomt når det lille nydelige barnet mitt alltid har vondt når hun skal bæsje og må ha hjelp. Massasje som fungerte veldig bra på eldstemann har liten eller ingen effekt på henne.

Susanne

Heisann!

Uff...kjenner meg igjen i ditt tilfelle her...har en gutt på nå 15 mnd som har vært plaget med mage/tarm , eksem og masse skriking.Har funnet ut at han har melkeallergi.....men den beste hjelpen vi har fått er hos homeopat....så det er å anbefale.Forstod det slik at du hadde vært hos homeopat selv tidligere med gode resultater??Da er det bare og bestille ny time der....kjempegode resultater både for kolikk,hard mage,eksem allergier og det meste...Vi har bare gode erfaringer med slik alternativ behandling.Ikke er det farlige medisiner heller.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...