Gjest the mess Skrevet 9. desember 2000 Del Skrevet 9. desember 2000 Kjære Dr.Dahl. Jeg er under utredning pga. adferden min. Til nå har de funnet ut at jeg har OCD. Men nå er det spørsmål rundt om jeg har ad/hd. Jeg er ei 17 år gammel jente. Jeg har bestandig følt meg som en "out-sider", selv om jeg tidligere gikk på skolen med mange venner og greier. Nå har jeg ramlet av to grunnkurs på to år, fikk sparken på jobben jeg hadde jobbet i i kun en uke, mistet absolutt alle vennene mine, søskene mine rømmer huset, jeg har blitt ganske kriminell, og med OCD i flere år, og nå kanskje også ad/hd har jeg utviklet depresjon. Jeg har det ikke bra for tiden! Jeg går til BUP, og der fikk jeg med meg et hefte med spørsmål jeg skulle svare på til neste gang jeg skulle tilbake. Jeg har vært deprimert og helt tom for energi i flere måneder nå, men tidligere, altså før depresjonen har jeg hatt de fleste kriteriene på ad/hd. Konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet. I det heftet jeg fikk var det forskjellige spørsmål om angs og depresjon, som passer for meg NÅ og noen måneder tidligere. Og så står det masse spørsmål om det med urolig adferd og impulsivitet, men det har liksom forsvunnet når depresjonen utviklet seg. Når jeg leste kriteriene på ad/hd her i sted, kan jeg fortelle med sikkerhet at jeg har det, og har hatt det bestandig. Men hva skal jeg så svare på heftet. For jeg er nesten sikker på at urolig adferden og impulsiviteten vil komme tilbake når depresjonen gir seg. For jeg ble deprimert mellom den tiden det ble søkt hjelp til meg (ang. ad/hd), til hjelpen kom. Hvordan henger ad/hd og depresjon sammen? Jeg har lest at de som er hyperaktive som får depresjon får den samme trege uenergiske adferden, stemmer det? Og isåfall kommer den urolige adferden tilbake etter depresjonen er over? Eller er depresjon til ad/hd'ere basert på hyperaktivitet og fientlighet?? Dette ble veldig mange spørsmål å svare på, men jeg håper alikevel at du tar deg tid til å svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12137-til-nhd-ang-min-uvitenhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2000 Del Skrevet 10. desember 2000 Dersom ikke det ikke er angitt noe annet i skjemaet, synes jeg du skal dele opp svarene dine i to hovedgrupper: en gruppe for hvordan du har det nå, og en gruppe for hvordan du mener du er til vanlig (når du ikke er deprimert). Jeg vil anta det er slik du skriver at du uten behandling vil vende tilbake til din tidligere adferd når depresjonen går over. Jeg er dessverre ingen superspesialist på ADHD, så jeg anbefaler at du prøver et innlegg under "Bokstavbarn" også. De som svarer der e rdyktigere enn meg på dette tema. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12137-til-nhd-ang-min-uvitenhet/#findComment-61097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the mess Skrevet 11. desember 2000 Del Skrevet 11. desember 2000 Dersom ikke det ikke er angitt noe annet i skjemaet, synes jeg du skal dele opp svarene dine i to hovedgrupper: en gruppe for hvordan du har det nå, og en gruppe for hvordan du mener du er til vanlig (når du ikke er deprimert). Jeg vil anta det er slik du skriver at du uten behandling vil vende tilbake til din tidligere adferd når depresjonen går over. Jeg er dessverre ingen superspesialist på ADHD, så jeg anbefaler at du prøver et innlegg under "Bokstavbarn" også. De som svarer der e rdyktigere enn meg på dette tema. Tusen takk, jeg prøver der jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12137-til-nhd-ang-min-uvitenhet/#findComment-61267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.