Gå til innhold

Tenker på mat 24-7

cider

Anbefalte innlegg

Jeg har et mega problem som plager meg, og det er at jeg tenker på mat og godteri absolutt hele dagen! Jeg putter ett eller annen i munnen hele tiden,noen ganger noe sunt -men de fleste gangene usunn mat og snop. Jeg er sulten 10-15min. etter hver hovedmåltid og da er det å stappe noe inn igjen. (Det kan jo være at magen er vant til å få noe hele tiden da, og når den ikke får noe skriker den) Jeg er sykemeldt og går enten på psykehuset eller hjemmme på perm og tenker MAT hele tiden. Jeg får ikke gjort noen verdens ting. Jeg ble lagt mye i belteseng og det værste var ikke den totale frihetsberøvelsen, MEN at jeg ikke fikk tilgang på mat!!! Finnes det noe håp for meg til å få et avslappet forhold til mat?? Og spise KUN til måltidene??

Håper noen har noen gode råd til meg.

Er også lagt ut under psykiatri.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christell

Dersom man gjør noe tenker man ofte mindre på mat. F.eks. gå tur e.l.

Krom-tabletter har også en viss virkning dersom du er godtesyk. Det hjelper i hvertfall for meg.

Ellers har jeg dessverre ingen gode tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge opp til å spise 3 hovedmåltider og 2 mellomåltider. Da rekker du ikke å bli sulten mellom måltidene.

Pass også på at ingen av måltidene inneholder for mye raske karbohydrater. Dvs. ikke spis baguetter, fint brød, sjokolade, osv. Men spis kornblandinger (grove og uten sukker), salater, kjøtt, fisk, grønnsaker, litt frukt, nøtter, belgfrukter osv. Pass også på å få i deg noe fett - det trenger hele kroppen og særlig hjernen. Ta tilskudd av essensielle fettsyrer (Omega 3-6-9), og spis mye fet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det akkurat sånn jeg også! Legen min sa det var fordi jeg har vent kroppen min til å få for mye karbohydrater. Trikset er å slutte helt med søtt, og erstatte det med frukt og grønt, siden kroppen ikke skjønner forskjell faktisk... ellers har du fått gode tips her, men det er vanskelig når du bare går rundt hjemme og kjeder deg og har lyst på noe godt.

Trening og aktivisering er det som hjelper best. Bli flink å drikke mye vann, drikk te uten sukker... slike ting, de demper lysten på noe i munn. Og så bør du strikke eller slikt foran TV, så har du noe å holde på med slik at du uansett ikke har tid å spise.

Ta en telefon, gå en tur, sy, ta oppvasken... slike ting. Og spis sunt og jevnt, ikke sukker, ikke potetgull ikke brus...

hardt, men veldig lurt...

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har det akkurat sånn jeg også! Legen min sa det var fordi jeg har vent kroppen min til å få for mye karbohydrater. Trikset er å slutte helt med søtt, og erstatte det med frukt og grønt, siden kroppen ikke skjønner forskjell faktisk... ellers har du fått gode tips her, men det er vanskelig når du bare går rundt hjemme og kjeder deg og har lyst på noe godt.

Trening og aktivisering er det som hjelper best. Bli flink å drikke mye vann, drikk te uten sukker... slike ting, de demper lysten på noe i munn. Og så bør du strikke eller slikt foran TV, så har du noe å holde på med slik at du uansett ikke har tid å spise.

Ta en telefon, gå en tur, sy, ta oppvasken... slike ting. Og spis sunt og jevnt, ikke sukker, ikke potetgull ikke brus...

hardt, men veldig lurt...

lykke til!

Tusen takk for innleggene deres! Det kan, eller jeg vet at dette er skikkelig hardt...men det skader ikke å prøve da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...