Gå til innhold

Nedsatt immunforsvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en en jente på 27år. Mitt problem er at jeg alt for lett blir syk!!!

Jeg har kontaktet min fastlege med problemt for ca et år siden. Vi tok da en rekk tester, men fant ikke noe galt med meg.

Hele sommer halvåret er jeg relativt frisk, men opplever selv da feber, sårhals, kvalme, diare, tettnese, nattsvette etc. det vil med andre ord sikkert si alle symptomer på en forkjølelse, eller noe lignende.

Når høsten kommer blir jeg syk hvertfall en gang i måneden!

Ofte føler jeg meg febril og energiløs, men det er jeg nå så vant med at jeg ikke ser på dette som om jeg er syk. Hvis jeg erklærere meg selv syk, er det i tillegg andre ovenfor nevnte symptomer tilstede.

Det skal legges til at jeg ikke har tatt noen form for medisiner i denne forbindelse. I hele mitt liv har jeg gått på antibiotika to ganger. Jeg oppsøker heller ikke min lege i utide, heller for sjeldent enn for ofte er vel mitt motto.

I fjor fikk jeg også noen merkelige leddsmerter. Blant annet en kul på venstrepekefingers mellomledd og en kul på lillefingers øversteledd. Samt svært vondt i det venstre kneet. Jeg gikk til min fastlege med den første fingeren, dvs pekefingeren, han ba meg vente og se om det ble bedre. Kulen forsvant etter en tid, men kom tilbake noen uker senere. Jeg skulle da gå til røntgen, men gjorde aldri dette da jeg kanskje var redd for diagnosen leddgikt. Leddsmertene har forøvrig ikke voldet meg smerte i sommer.

Jeg nevner dette da det muligens kan være en sammenheng???

Jeg spiser ikke rødtkjøtt, men spiser fugl og fisk. Jeg trener ca tre ganger i uken og går mye tur, da jeg har to hunder. Føler selv at jeg har en sunnlivsstil.

Det er svært frustrerende og da bli syk så mye som jeg gjør!!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette selv, og håper at jeg kan få noen råd i denne forbindelse.

På forhånd takk, fra en som er lei av feber og sår-hals.

Fortsetter under...

Skrevet

Mannen min har i flere år hatt sårlig immunforsvar. Han ble lett syk og var ofte forkjølet.

Det siste året har vært mye bedre. En forandring har vært at han nå trener reglemessig 2-3 ganger i uka, og føler seg i mye bedre fysisk form enn før. Han har også fått et nærere vennskap med en kamerat.

Kankje det er frisk luft og trening som skal til? Eller vitaminmangel? Håper du finner ut av det!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Sår hals er sjelden symptom på gikt-sykdommer. Tørre slimhinner i munnen og i øyne kan være tegn til en bindevevs-sykdom som heter Sjøgren, men synes ikke det høres ut som det er det du har. Det vil være nyttig for legen din å skille mellom det at du "føler feber" og reell temperatur; gjerne målt hver morgen og kveld en periode.

Leddsplagene KAN være en form for giktsykdom; enten det er vanlig leddgikt, slitasjegikt eller andre typer, for eksempel i farvannet av kraftige mage-infeksjoner. høres ut som du bekymrer deg endel, kanskje er det greitt å få utelukket endel av dette. Noen av disse sykdommene kan behandles greitt, og eventuell forværring kan forebygges.

Grove tester av immunforsvaret kan forøvrig måles med blodprøver

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...