Gå til innhold

er det noe galt med tarmene mine?


millus

Anbefalte innlegg

For ett og et halvt år siden ble jeg undersøkt av en homøopat som bla. sa at tarmsystemet mitt ikke fungerte som det skulle. Dette konfronterte jeg fast legen min med, men han sa bare at alt. medisin ikke kunne se det, og at det ikke var noe galt med meg. Jeg tenkte ikke noe mer over dette, inntil et halvt år siden. Da begynte jeg å få mye vondt i magen, og mageknipe. Og perioder med forstoppelse, etterfulgt med diaré. Det var spesielt om morningen, at jeg fikk så akutt makenipe, at jeg visste ikke om jeg måtte kaste opp eller gå på do. Det skjedde ofte hvis jeg spiste havregrøt eller brød til frokost. Det her har gått opp og ned, så derfor har jeg ikke gjort noe med det. Jeg har prøvd å kutte ut brød, å spise knekkebrød i stedet. Det har hjulpet litt, men jeg har fortsatt "hard mage", og av og til vondt i magen.

Burde jeg gå til fastlegen min, selv om det ikke er så ille fortsatt? Har kjempe treg forbrenning, og legger veldig fort på meg hvis jeg spiser normalt. Kan det ha en sammenheng? Når jeg var i syden for noen år siden, ble jeg lagt inn med mage/tarminnfeksjon. Har det noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det kan være "irritabel tarm" du har. Prøv å søk litt her på doktoronline, mange råd er gitt. Rikelig væske, fiber, regelmessige måltider, stressreduksjon og mosjon er viktig. Kanskje har du en lett gluten-intoleranse; dvs endel mel-produkter irriterer tarmen. Du kan prøve å eliminere melprodukter og se om du blir bedre. Sikker diagnose må stilles enten ved blodprøver eller tarm-undersøkelse. Om ikke dette hjelper kan du prøve fiberpulver, eks, Vi-siblin iblandet Biola-melk morgen og kveld. Kanskje bør stoffskiftet måles med en blodpøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...