Gå til innhold

Stakkars Svanhild!


Høstfarver

Anbefalte innlegg

Iq-testen kan altså forklare hvorfor hun ikke skjønte at hun skulle reise hjem med en gang, og ikke stikke innom sosialkontor og en venninne først.

Kan resultatet på en WAIS-test forklare hvorfor hun ikke skjønte at hun skulle reise hjem med en gang.

Se omtale:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/743060.shtml

Når media viser til de vanskelige spørsmålene, så bør de skjønne at de er der for å skille ut de med veldig høg iq. Det er altså ikke forventet at alle skal kunne svarene på disse.

Når den som har skrevet artikkelen ikke har skjønt det, så er heller ikke kritikken relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Vanedis

    15

  • Fane

    5

  • Pappa Bjørn

    4

  • Høstfarver

    2

Mest aktive i denne tråden

Iq-testen kan altså forklare hvorfor hun ikke skjønte at hun skulle reise hjem med en gang, og ikke stikke innom sosialkontor og en venninne først.

Kan resultatet på en WAIS-test forklare hvorfor hun ikke skjønte at hun skulle reise hjem med en gang.

Se omtale:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/743060.shtml

Spørsmål:

Hvorfor tror du at Svanhild ikke reiste hjem med en gang, når hun fikk vite at jenta på 1 år var helt alene uten tilsyn?

Hvilke forklaringer finnes for at en mor velger å stikke innom to plasser, før hun reiser hjem til et barn som er uten omsorg? Synes du det er forsvarlig omsorg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når media viser til de vanskelige spørsmålene, så bør de skjønne at de er der for å skille ut de med veldig høg iq. Det er altså ikke forventet at alle skal kunne svarene på disse.

Når den som har skrevet artikkelen ikke har skjønt det, så er heller ikke kritikken relevant.

Relevant kritikk av testen er hvis den blir brukt av uerfarne psykologer, da kan den være farlig.

I Svanhild-saken ble den brukt av en psykolog som har 35 års erfaring med testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick i dag

Spørsmål:

Hvorfor tror du at Svanhild ikke reiste hjem med en gang, når hun fikk vite at jenta på 1 år var helt alene uten tilsyn?

Hvilke forklaringer finnes for at en mor velger å stikke innom to plasser, før hun reiser hjem til et barn som er uten omsorg? Synes du det er forsvarlig omsorg?

Hvilke forklaringer finnes for at en mor velger å stikke innom to plasser, før hun reiser hjem til et barn som er uten omsorg? Synes du det er forsvarlig omsorg?

Nei, dèt er ikke forsvarlig omsorg i følge min oppfatning, bare så dèt er sagt.

Det jeg lurte på er om resultatet på nevnte test kunne være relevant i forhold til at hun ikke forstod hvorfor hun burde dra hjem? Er testen laget for å kunne vise slike 'svakheter' i evnen til å bry seg/ta vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forklaringer finnes for at en mor velger å stikke innom to plasser, før hun reiser hjem til et barn som er uten omsorg? Synes du det er forsvarlig omsorg?

Nei, dèt er ikke forsvarlig omsorg i følge min oppfatning, bare så dèt er sagt.

Det jeg lurte på er om resultatet på nevnte test kunne være relevant i forhold til at hun ikke forstod hvorfor hun burde dra hjem? Er testen laget for å kunne vise slike 'svakheter' i evnen til å bry seg/ta vare på?

Du spør: "Det jeg lurte på er om resultatet på nevnte test kunne være relevant i forhold til at hun ikke forstod hvorfor hun burde dra hjem? Er testen laget for å kunne vise slike 'svakheter' i evnen til å bry seg/ta vare på?".

Testen er som jeg tidligere har skrevet ikke ment for å finne ut om et menneske har omsorgsevne.

Sakkyndig har konkludert med at Svanhild er "lett psykisk utviklingshemmet". Jeg mener det kan være en forklaring på hvorfor Svanhild ikke reiste hjem. Det kan virke som hun ikke har forstått at en 1-åring ikke skal være hjemme alene uten tilsyn. Videre kan det virke som hun ikke klarte å skille/prioritere mellom hva som hastet mest - reise hjem til barnet som var alene, eller stikke innom venninne og sosialkontor.

Viser til psykolog ved Sør-Trøndelag psykiatriske sykehus i Trondheim, Jim Aage Nøttestad sin uttalelse om dette:

"... en IQ-test verken beviser omsorgssvikt eller om Jensen nå er i stand til å ta seg av barna.

- Kan forklare omsorgssvikt

- Lav intelligens kan forklare hvorfor enkeltpersoner har manglende omsorgsevne. Dét er noe ganske annet. Selve testen er derfor ikke en metode som viser om du eller jeg er i stand til å passe på barna våre, forklarer Nøttestad.

- Svanhild Jensen og hennes advokat sier den nye testen er selve beviset på at hun nå må få tilbake barna? Hva sier du til det?

- Det høres ut som en misforståelse.

- Tror du de får medhold i retten?

- Det ville være overraskende. Som sagt skal ikke en lav score på IQ-test alene være nok til å miste foreldreretten. Det må ligge andre forhold til grunn, sier psykologen.", jfr. http://www.nrk.no/programmer/radio/her___na/2929526.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...