Gå til innhold

Blodprøver


leben

Anbefalte innlegg

Jeg tar en årlig sjekk hos min lege og jeg får en liste med verdiene av de forskjellige prøvene.

En ting er at jeg får litt forskjellige prøver hver gang, en annen ting er at de forkortelsene jeg får, sier meg ingen ting.

Det var fint om legen kunne sende meg en oversikt over hva forkortelsene betyr og med angivelse av hva som er normalverdiene. De forkortelsene jeg har fått i brevet fra min lege, er følgende:

HB, HCT, ERYT, MCV, MCH, MCHC, TRC, LEUKO, FE, TRANS, JERNM, FERR, URAT, ASAT, ALAT, GT OG AFOS.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De 8 første er mål på blodceller og væske-nivå i blodet. De 4 neste er mål for jernlageret. Urat er urinsyre, resten er lever og galleveisprøver. Normalverdiene varierer litt med hvilket laboratorium som er brukt. Det er helt normalt med litt variasjon fra gang til gang. Legen din bør kontakte deg om noe er galt; det høres litt rart ut å sende ut blodprøvesvar uten forklaring og kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...