Gå til innhold

Den store, viktige og hellige saken, nemlig å få lavere alkoholavgifter

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at dette opptar svært mange. Faktisk er det for en god del langt viktigere enn at det i den tredje verden dør barn av sult hver dag, at det sitter ensomme og fattige rundt om i Norges land, at verden forurenses, osv osv. Jo'a. Et lite tankekors: Sett at 75 cl sprit i gjennomsnitt blir hundre kroner billigere, hvor mye må en da kjøpe i løpet av en måned for at en skal spare store penger på det? For meg er det greit, for jeg kjøper sjelden sprit, og om jeg må betale 300 kroner for ei flaske istedet for 200 kroner bryr meg lite. Så tilbake til spørsmålet, eller rettere sagt konklusjonen: Hvis du konsumerer så mye sprit i løpet av en måned at eventuell innsparing utgjør et stort beløp for deg, så trur jeg du har langt andre og mer livstruende ting å bekymre deg for en spritprisene.

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet enig med deg (og jeg kan bruke ganske mye penger på alkohol), men dette er en generell tendens og gjelder ikke bare alkohol. En kunne like godt snakke om folks opptatthet av kjøttpriser, bensinpriser, bompener osv. osv. - jeg kan ikke se at det er noe verre eller bedre enn alkohol.

Gjest Bulten i Bo

Jeg er i utgangspunktet enig med deg (og jeg kan bruke ganske mye penger på alkohol), men dette er en generell tendens og gjelder ikke bare alkohol. En kunne like godt snakke om folks opptatthet av kjøttpriser, bensinpriser, bompener osv. osv. - jeg kan ikke se at det er noe verre eller bedre enn alkohol.

Synes nå det virker som alkoholprisene får litt større oppmerksomhet enn de andre sakene du nevner. Ellers har du jo et poeng, vi betaler mye i avgifter, men isolert sett pr varegruppe utgjør det ikke mye. Men det er prisen vi må betale for å ha et et godt velferdssystem. Så er det selvfølgelig alltid diskusjon om hvordan en skal få velferdssytemet til å fungere best mulig, men det får vi ta i en annen tråd:-)

Men jeg ser gjerne at det skilles mellom luksusvarer og dagligvarer, og for eksempel sprit og bensin kommer helt klart under hva jeg vil kalle luksus.

Bompenger må vi også godta, men jeg synes ikke det er riktig at de som bor på stedet, og som må bruke bommen hver dag skal betale like mye som en som er på tilfeldig gjennomreise.

laguna1365380434

Nåja.. Hvem sier at folk som bryr seg om små ting ikke bryr seg om storeting? Og omvendt?

Jeg er ganske sikker på at andelen av folk som bryr seg om barnedødligheten i Afrika, representerer både folk som klager på alkoholprisene og ikke..

Det finnes viktigere ting å bry seg med, javisst. Men hvorfor ikke nevne det i andre sammenhenger? Vi bruker masse penger på kjøtt, møbler, bryllupper, klær, sånn rent for. eks.

Skulle det være greit med skyhøye statelige inntekter på noen av disse bare fordi? Fordi det fortsatt finnes viktigere ting i verden?

Jeg synes rett og slett at det ikke finnes noen sammenheng mellom å rettmessig reagere på feilslått og dyr alkoholpolitikk og grad av empati for Afrikabarn.

Nåja.. Hvem sier at folk som bryr seg om små ting ikke bryr seg om storeting? Og omvendt?

Jeg er ganske sikker på at andelen av folk som bryr seg om barnedødligheten i Afrika, representerer både folk som klager på alkoholprisene og ikke..

Det finnes viktigere ting å bry seg med, javisst. Men hvorfor ikke nevne det i andre sammenhenger? Vi bruker masse penger på kjøtt, møbler, bryllupper, klær, sånn rent for. eks.

Skulle det være greit med skyhøye statelige inntekter på noen av disse bare fordi? Fordi det fortsatt finnes viktigere ting i verden?

Jeg synes rett og slett at det ikke finnes noen sammenheng mellom å rettmessig reagere på feilslått og dyr alkoholpolitikk og grad av empati for Afrikabarn.

For det første synes jeg ikke alkoholpolitikken er feil. Jeg støtter den hundre prosent. For det andre handler det om hva en velger å sette fokus på, og når enkelte, og til og med visse partier..., velger å sette fokus på avgifter og alkoholpolitikk, så synes jeg det blir helt feil. Da synes jeg rett og slett folk mangler perspektiv. Men jeg er enig med deg i at vi ikke skal overse de små sakene. For eksempel irriterer jeg meg grønn over parkeringsselskaper som tar skyhøye priser 24 timer i døgnet, og jeg skulle gjerne gjort noe med det, sjøl om jeg altså mener at det er en liten sak.

Annonse

Jeg noterte meg et innlegg av en far som hadde mistet sin sønn av en overdose og som tok et oppgjør med valgkampen i år.

Her var rusbrusen det sentrale i KrF, pris og hvordan den skal distribueres. Hans poeng var at det er dette politikerne er opptatt av, mens rusofrenes situasjon ikke er så interessant.

Vi har kolossale russkader i samfunnet, spesielt blant unge, og her mangler det mye.

Små justeringer i avgifter og omsetning via pol eller dagligvare, gjør neppe noe særlig fra eller til.

Alle er seg selv nærest. Vi er mest opptatt av oss selv og vårt. Det er helt naturlig. En kan ikke overse alle problemer eller urettferdigheter enn selv opplever bare fordi andre har det verre.

Grunnen til at folk klager mye på dette er at prisforskjellen i Norge og andre land er så stor. Mye større enn f.eks. for mat. Når sprit koster 1/3 i Danmark sier det noe om prisnivået i Norge. Men det gjelder jo også øl, vin og likør. En skal ikke drikke spesielt mye før det blir mye penger av dette.

Med sprit utgjør det liite, la oss si en flaske pr måned, kun 200 kr pr måned = 2400 pr år. MEd øl blir det mye mer. I Norge koster dette ca 50 kr literen, en kan få det til ca 10 kr literen i en del andre land. En 6-pack i uka utgjør da en forskjell pr måned på litt over 480, dvs 6240 i året.

Og skal en ha selskap (bursdag, brullyp e.l.) blakker en seg helt på innkjøp av alkohol. Dette burde ikke være nødvendig.

Det der har til og med barna mine kommentert! Dvs. de reagerer på politikere som er så opptatt av alkoholprisene: "Er det virkelig så viktig som de folkene sier? Er det ikke andre ting de heller bør bekymre seg over?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...