Gå til innhold

vival avhengighet NHD

Anbefalte innlegg

I morges møtte jeg veggen fullstendig.

Begynte i forrige uke på cipramil p.g.a depresjon.

Fikk noen fæle bivirkninger som

oppkast, skjelvinger, angst, redd for alt og alle.

Ringte til doktoren etter 2-3 dager og fikk seroxat istede.

De virket ikke noe anneledes, har vært så dårlig at jeg har ligget til sengs den siste uka.

Klarte ikke å holde på værken mat eller drikke.

Gikk enormt mye ned i vekt og hadde ingen livslyst lengre jeg var så redd.

Hadde mest lyst til å bli innlagt.

Må bemerke at jeg har hatt noen episoder tidligere med litt angst og uro overfor bestemte anledninger (bryllup, fester reiser ol),men aldri noe lignende som dette.

som sagt møtte jeg veggen i morges og ringte legevakta.

legen mente jeg aldri skulle hatt værken cipramil eller seroxat, da de kan fremkalle angst hos noen.Hva mener du?

Jeg fikk 5 mg vival,1/2-1 på dagen og 1 på kvelden.

Nå er jeg faktisk ganske bra igjen, tok forresten bare en halv en i dag da jeg helst ikke vil ta mer enn nødvendig.

Nå kommer spørsmålet mitt.

det må da finnes et annet alternativ til vival som virker mot angst som ikke det er så stor avhengighetsfare ved?

Har virkelig ikke lyst til å spise vival resten av livet.

Kan jeg kjøre bil eller hva med alkohol?

Dette ble et veldig rotete innlegg, men vakthavende hadde det litt travelt og jeg fikk ikke stilt så mange spørsmål så jeg håper du tar deg tid til å ta deg en titt på det.

PS:skal følges opp av en annen lege i neste uke.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12215-vival-avhengighet-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Dersom depresjonsdiagnosen er riktig, var både Cipramil og Seroxat et klokt valg av legen din.

2. Det viser seg at personer som også har angst, lettere enn andre får bivirkninger. Det lønner seg derforn å bruke mye tid på å forklare om bivirkningene. Likeledes vil noen ha nytte av å starte med en så lav døgndose som 5 mg.

Hos enkelte spesielt overfølsomme personer kan det være nødvendig å gi noe Vival/Stesolid/Valium de første 1-2 uker.

3. Du fikk medisinen opprinnelig for depresjon. Du er da nødt til å få et antidepressivum for å bli bedre. Men det finnes også andre bra medisiner enn SSRIene som du har prøvd til nå.

4. For spesielle angstformer finnes andre angstmedisiner, men ingen med like fantastisk effekt som Vival. Dessverre er avhengighetsfaren svært stor for Vival og dens slektninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12215-vival-avhengighet-nhd/#findComment-60825
Del på andre sider

1. Dersom depresjonsdiagnosen er riktig, var både Cipramil og Seroxat et klokt valg av legen din.

2. Det viser seg at personer som også har angst, lettere enn andre får bivirkninger. Det lønner seg derforn å bruke mye tid på å forklare om bivirkningene. Likeledes vil noen ha nytte av å starte med en så lav døgndose som 5 mg.

Hos enkelte spesielt overfølsomme personer kan det være nødvendig å gi noe Vival/Stesolid/Valium de første 1-2 uker.

3. Du fikk medisinen opprinnelig for depresjon. Du er da nødt til å få et antidepressivum for å bli bedre. Men det finnes også andre bra medisiner enn SSRIene som du har prøvd til nå.

4. For spesielle angstformer finnes andre angstmedisiner, men ingen med like fantastisk effekt som Vival. Dessverre er avhengighetsfaren svært stor for Vival og dens slektninger.

hvordan kan det ha seg at legen jeg var til på vakta foreskrev vival så lett når avhengighetsfaren er så stor?

Har avsluttet bruken av seroxat da legen mente det var gal medisin.

Hadde jeg fortsatt skulle bruke seroxat og så ta vival i tilegg til de værste bivirkningene hadde gitt seg?

Skal til min faste lege til uka og lurer da på hva jeg skal si til han.

vet ikke riktig om jeg tørr å begynne med seroxat igjen når bivirkningene var så ille, men jeg vil jo ikke gå deprimert resten av mitt liv.

Har du noe forslag?

Håper på fortsatt svar fra deg da det betyr kjempemye for meg.

Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12215-vival-avhengighet-nhd/#findComment-61118
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...