Gå til innhold

...hva skjer?


torstein

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 32 år. Det siste året har jeg gjentatte ganger hatt problemer med uregelmessig og tildels høy puls. Pulsen kan da i timesvis ligge på mellom 100 og 150 s/m, og helt uregelmessig, et stort/ mange små, to store, mange små e.l. Vanskelig å telle. Det kan virke som hard aerob/anaerob trening, dårlig med søvn, stress eller alkohol kan påvirke dette. I det siste har imidlertid dette blitt avløst av bradykardi, helt ned i 33 s/m, selv om det er midt på dagen. Jeg er tidligere aktiv skiløper og trente mye hard utholdenhetstrening i puberteten. Min far har hj.problemer, og har for 2.gang fått ablasjon. Han fikk ventrikulær takykardi og måtte flere ganger på sykehus for å få defibrillering. Etter det ble pulsen så lav at han måtte få medisiner for å få den opp igjen (pulsen). Har jeg det samme? Hvilke forholdsregler skal jeg ta? Meget takknemlig for svar!

Hilsen Torstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Torstein.

Det du beskriver gir sterk mistanke om at du har forkammerflimmer (atrieflimmer) i perioder. Også måten rytmeforstyrrelsen blir provosert på styrker denne mistanken. Imidlertid er det andre rytmer som kan illudere flimmer, og det er derfor absolutt nødvendig at du ved neste anledning får registrert et EKG mens det står på. Bare på den måte vil vi kunne forholde oss til rytmeforstyrrelsen, og gi deg råd om hva som evt. bør gjøres.

Idet dine plager står på i flere timer burde det være realistisk å få gjort registreringen, enten ved en legevakt, sykehusmottagelse, eller andre steder du kan få registrert et EKG. En annen mulighet er at du får koblet på en båndspiller som kan registrere ditt EKG kontinuerlig over 24 timer, og at du forsøker å provosere rytmeforstyrrelsen mens du går med båndspilleren.

Få dette gjort ved neste anledning, så kan vi komme tilbake til hva som bør gjøres, hvis du da ikke blir tatt hånd om på det stedet du får gjort registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...