Gå til innhold

NHD - fysisk trening vs. antidepressiver

Anbefalte innlegg

Gjest Heioghopp

Dersom jeg begynner å trene og kommer i god form fysisk, vil ikke dette fungere like godt som å ta antidepressiver?

Før jeg fikk depresjon trente jeg ganske mye, og jeg har på følelsen av at dette stabiliserte humøret mitt bedre enn det antidepressivene gjør for meg nå..

Er det f.eks mulig å få støtte til helsestudioutgifter siden jeg har gått opp 35 kilo siden jeg begynte med antidepressivene?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12307-nhd-fysisk-trening-vs-antidepressiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er dokumentert i fler studier at fysisk trening har antidepressiv effekt.

Ved milde depresjoner kan dette være tilstrekkelig behandling sammen med samtaler hos legen og enkle endringer av livsstilen.

Ved moderate og alvorlige depresjoner kan ikke fysisk aktivitet erstatte antidepressiva. Men fysisk aktivitet kan være en utmerket tilleggsbehandling til AD.

I tillegg kan en unngå vektøkningen som ofte kommer ved depressiv passivitet. Denne vektøkningen kan jo i seg selv være deprimerende.

Jeg kjenner ikke til ordninger som gir støtte til treningsstudio, men det koster ingenting å spørre på trygdekontor og sosialkontor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...