Gå til innhold

Alkohol og dehydrering


bokormen

Anbefalte innlegg

Dette spørsmål skulle jeg gjerne tenkt en lege svarte på... eller selvsagt andre som har opplevd det samme.

Min far er på sykehuset, jeg får beskjed om at han er dehydrert. Symptomene var når han ble sendt til sykehuset krampe. Han har problemer med blæra, tar vannet med kateter. I den siste tiden har han redusert kraftig på drikke, både øl og vanninntak, da han med det tror at han ikke trenger å gå på do så ofte. Han har også problemer med alkohol.

Den utløsende faktor for denne inleggelsen var at han drakk en halv flaske Smirnoff og ble svært full, om morgenen fikk han krampe og ble sendt direkte til sykehus med ambulanse. Han ble lagt på observasjon med diagnosen dehydrert.

Spørsmål 1:

Hva kan gjøre denne tilstanden, og hva bør han gjøre for å unngå dette på sikt.

Han har vært dehydrert 2 ganger tidligere, vi har antatt at det er på grunn av alkohol. Men den siste gangen har han ikke hatt stort inntak av alkohol i forveien, med unntak av denne Smirnoffen.

Spørsmål 2:

Han har i det siste også vært svært deprimert, kan dette ha sammenheng med dehydreringen ?

Spørsmål 3:

Han går også på sovemedisin og lykkepiller, som er utskrevet fra legen, er dette også noe som kan forårsake dette ?

Venter på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -bokormen.

Alkohol virker vanndrivende,og stort forbruk vil derfor kunne føre til dehydrering.Jeg forstår det slik at din far drikker gjevnt,og i tillegg til nevnte årsak er det nok mulig at han i de periodene også får i seg lite annet drikke og mat,og dette vil forsterke dehydreringen.

Sovetablettene og lykkepillene gjør han ikke dehydrert,men mange mennesker sliter med kostholdet når de er deprimerte, slik at det evt.kan ende med underernæring/dehydrering.

Den primære behandlingen vil være å se om det kan gjøres noe med alkoholforbruket,samt antidepressiv behandling.Videre må han evt.hjelpes til å få et bedre kosthold,men oppfølgingen av dette avhenger nok av hvordan det går med de to nevnte problemene.Hvis kroppen er dehydrert med evt.mangle på vitaminer og mineraler,kan dette gi kramper.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...