Gå til innhold

gallestein


papirtigrene

Anbefalte innlegg

jeg har gallestein. de er små, og har ikke gitt meg plager på 14 måneder.jeg spiser sundt, men liker også julemat, sjokolade og annen fet mat ibladt. jeg trener 3 ganger i uken. Vil fjerning av galleblæra resultere i at jeg må tenke på hva jeg spiser til en hver tid? Er det i så tilfelle like greit å vente med opperasjonen til jeg igjen blir plaget av smerter? Jeg har hørt om venner som ikke lenger kan spise majones eller bacon, vil det også bli min situasjon etter opperasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gallens oppgave i kroppen er å hjelpe til i fordøyelsen av fett. Dersom du fjerner galleblæren må du nok ta hensyn til dette i kosten og redusere fettinntaket. Men bittelitt fett innimellom går jo bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er mange som har små gallestener uten at de noen gang gir plager. En gallesten som "kiler seg fast" og gir gallesmerter kan være en kortvarig ufarlig plage. Dersom stenen setter seg ordentlig fast, kan det bli betennelse i selve galleblæren, gjerne med feber. Da er det vanlig å fjerne galleblæren. Fettrike måltider vil være problem for de uten galleblære. Særlig fet og tung mat i store porsjoner. Litt bacon og majones går bra for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter et år eller to vil du kunne ha et helt normalt kosthold - og spise så mye juleribbe du vil. Kroppen tilpasser seg å ikke ha galleblære. Jeg fikk i hvert fall et helt nytt liv etter at galleblæren ble fjernet. før kunne jeg nesten ikke spise noenting, nå kan jeg spise hva jeg vil - uten plager eller smerter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...