Gå til innhold

Alltid sulten om kvelden!

Gjest Raffine

Anbefalte innlegg

Gjest Raffine

Jeg pleier stort sett å spise fornuftig på dagtid. Men når klokka blir mer enn seks, skriker kroppen etter karbohydrater! Jeg vil så gjerne ha en regel at jeg ikke spiser annet enn grønnsaker etter kl 18, men jeg greier det rett og slett ikke! Og jeg klarer meg ikke med én skive, må ha minst fire! Hjelp! Klarer jo aldri å gå ned i vekt når det er slik. Spiser regelmessig frokost, lunsj og middag, men likevel kommer dette suget om kveldene. Er det noe jeg kan gjøre for å få det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raffine

Hva med å spise proteinrikt på kvelden? Retter med kjøtt og egg?

Joda, det er jo vel og bra, men det er brød, pasta og slike ting jeg har lyst på.. Og suget forsvinner dessverre ikke etter et kjøtt/egg-måltid.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jo vel og bra, men det er brød, pasta og slike ting jeg har lyst på.. Og suget forsvinner dessverre ikke etter et kjøtt/egg-måltid.. :(

Prøv å spist grovt i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer til de andre måltidene. Ellers er det jo ikke noe galt i å spise etter klokken 18, da. Det har ingenting å si når på dagen kaloriene inntas, det er det du spiser totalt sett som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffine

Spis mer til de andre måltidene. Ellers er det jo ikke noe galt i å spise etter klokken 18, da. Det har ingenting å si når på dagen kaloriene inntas, det er det du spiser totalt sett som teller.

Men hvorfor sies det da at man bør spise mye om morgenen, mindre utover dagen, og minst om kvelden? Det er jo fordi man bruker mer energi på dagtid enn om natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor sies det da at man bør spise mye om morgenen, mindre utover dagen, og minst om kvelden? Det er jo fordi man bruker mer energi på dagtid enn om natta..

Nei, det er ikke riktig tankegang. Kroppen bruker mye lengre tid på å forbrenne en dags totale kaloriinntak enn at man kan tenke sånn. Den basale energibruken om natten er lavere, ja, men det betyr ikke at det du spiser om kvelden lettere lagres som fett i kroppen. Det er en gammel myte uten rot i virkeligheten. Man bør spise når man er sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegetarfreek

Jeg har gått på kurser, har en i min bekjentskapskrets som er ernæringsfysiolog og instutisjonskokk og jeg er generlet opptatt av å lage mat.

Derfor er det rett som du sier Raffine, at å spise for mye karbohydrater etter kl 18 ikke lønner seg i det lange løp. Det er de kaloriene og tomme fetsyrene og karbohydratene som legger seg i kroppen. Ikke bare synlig, men også i blodbanene.

Jeg er som deg og har en hunger etter søtsaker på kvelden.

Min venn mener det kan komme av et ellers sundt kosthold, hvor kroppen ikke får alle de søtstoffene i løpet av en dag som den vil ha.

Jeg fikk tipset om å heller spise Cottage Cheese med syltetøy i ( lett selvfølgelig.... ), gullerøtter, frukter som er søte i smak. Banan er kanskje ikke det lureste.....

Dette er hva jeg spiser om kvelden når jeg ser på 21-nyheter og jeg har gått ned i vekt etter at jeg sluttet med brød, frokostblandinger eller pasta/ris.

Prøv dette en periode på et par måneder og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...