Gå til innhold

Ferritin/jernlager


Gjest Vilma

Anbefalte innlegg

Gjest Vilma

Etter å ha mistet ganske mye blod har jeg tatt jerntabeletter i fem uker nå. Forrige fredag fikk jeg tatt blodprøver for bl. a. å sjekke jernlageret. Resultatet fikk jeg idag. Det var 21, noe laboranten sa var helt fint. I en bok jeg har står det at normalverdien er mellom 50 og 300, Hva skal jeg stole på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg er så lavt ned som 5 i ferrtin reagerer legen (sykemelder meg), men når jeg har 20 sier hun at det er fint.

Men det er muligens fint for meg, som pleier å ligge lavt i verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Vilma.

Det er sannsynligvis ferritin som er målt til 21,og dette ligger i normalområdet,dog i den nedre delen.Hvis du ved siste måling lå vesentlig lavere indikerer dette at behandlingen går fint.De tallene du leste,50-300,har enten vært skrivefeil,eller så har det vært en annen verdi.Normalområdet strekker seg fra ca.20 og oppover.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...