Gå til innhold

Håravfall


Erik80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en mann på 26 år. Har hatt moderat håravfall frem til nå. Men vikene er blitt mye høyere i det siste og jeg synes det begynner å bli lite på toppen også.

Dette skaper mye fustrasjon. Jeg tenker på det hele tiden og klarer knapt å konsentrere meg om hverdagslige ting. Det gjør meg skikkelig deprimert. Mitt spørsmål; kan slik psykisk stress ved at man tenker hele tiden på at man mister håret, føre til ytterlige/forsterket håravfall? Hvis ja, er det noe som vil gro igjen hvis man kommer seg gjennom en slik stress periode? Eller er slike hår borte for godt?

Tar for øyeblikket propecia. Dette skal jo ha en effekt ved å gi økt hårvekst. Kan det i enkelte tilfeller ha motsatt effekt, altså økt håravfall?

Jeg begynte på propecia, tok det i fire mnd, så sluttet jeg grunnet reise i utlandet da jeg ikke hadde tilgang. 5 mnd senere begynte jeg igjen. Spiller dette noen rolle for hårveksten og hormon balansen i kroppen?

Finnes det andre preparater som hemmer håravfall bortsett fra propecia?

Håper på snarlig svar,

hilsen mega frustrert!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har aldri hørt om at propecia kan gi økt håravfall. Det har vært skrevet mye om mannlig håravfall i dette forumet før, prøv å søk litt.

Det er omdiskutert om stress gir økt håravfall, sannsynligvis ikke. Maskulint håravfall, som du beskriver, er arvelig og hormnelt betinget. Dessverre finnes det per dags dato ingen sikkert gode medisiner; men mange dyre og ubrukelige. Noen av de nyere medisinene mot prostata-plager har kanskje en effekt, dette er under utprøving. Snakk eventuelt med fastlegen din. De fleste som begynner å bli tynne i håret har vansker med å godta dette i starten, men man har ofte ikke annet valg enn å godta det, og ikke bruke for mye krefter på å irritere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...