cibril1365380596 Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Hei, etter en halv times joggetur (ca 5km) får jeg så innmari vondt i knærne, så mye at jeg til slutt halter. Har egentlig håpet at dette skulle gi seg med tida men har altså ikke gjort det. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har vært hos en allmennlege da jeg var ca 32 år som bare sa at dette kom av alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 En del allmennleger har ikke peiling på slikt, er manges erfaring. Om smertene oppstår i forbindelse med trening, bør du oppsøke en spesialist i idrettsskader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Er det like vondt om du løper på mykt underlag, som skogsbunn og snø? Foreslår også at du finner deg en lang bakke, og prøver å løpe oppover og gå nedover. I oppoverbakke blir det mye mindre støt for knærne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hvis det er slik at knærne dine liksom gir etter i nedoverbakker og nedover trapper så kan det tyde på patellofemorale smerter (PFA). Dette er en overbelastningsskade i brusken under kneskjellet. Det er en vanlig og en langvarig skade. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også vondt i knærne Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hvis det er slik at knærne dine liksom gir etter i nedoverbakker og nedover trapper så kan det tyde på patellofemorale smerter (PFA). Dette er en overbelastningsskade i brusken under kneskjellet. Det er en vanlig og en langvarig skade. Mvh Og hva gjør man så med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Og hva gjør man så med det? tja si det..hva gjør man med det. Nå er ikke jeg noen lege men jeg kan forsøke. Hoveddelen i behndlingen er redusert belastning av knærne samt styrketrening. Varmebandasje kan redusere plagene, men jeg har selv lært meg å kjenne etter når kroppen sier ifra og tar det rolig med en gang noe gjør vondt. Og så har jeg begynt å løpe på en hel annen måte en det jeg gjorde før, så jeg belaster ikke beina like mye. Og nå løper jeg 4-5 ganger i uken uten å ha noe problem med knærne. Det hender at jeg kan kjenne at det begynner å gjøre litt vondt men da stopper jeg opp og går resten av turen. Men dette er bare når jeg løper over 10 km. Derfor har jeg bare en økt hvor jeg løper 21 km i uka, men etter at jeg har bygd meg opp så skal jeg starte med enda lengre turer. Men det er viktig å ikke starte for hardt. La kroppen venne seg til treningen og øk sakte. Ta tiden til hjelp. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også vondt i knærne Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 tja si det..hva gjør man med det. Nå er ikke jeg noen lege men jeg kan forsøke. Hoveddelen i behndlingen er redusert belastning av knærne samt styrketrening. Varmebandasje kan redusere plagene, men jeg har selv lært meg å kjenne etter når kroppen sier ifra og tar det rolig med en gang noe gjør vondt. Og så har jeg begynt å løpe på en hel annen måte en det jeg gjorde før, så jeg belaster ikke beina like mye. Og nå løper jeg 4-5 ganger i uken uten å ha noe problem med knærne. Det hender at jeg kan kjenne at det begynner å gjøre litt vondt men da stopper jeg opp og går resten av turen. Men dette er bare når jeg løper over 10 km. Derfor har jeg bare en økt hvor jeg løper 21 km i uka, men etter at jeg har bygd meg opp så skal jeg starte med enda lengre turer. Men det er viktig å ikke starte for hardt. La kroppen venne seg til treningen og øk sakte. Ta tiden til hjelp. Mvh Så det beste er å avlaste en periode og så starte med forsiktig trening. Forsto jeg deg riktig da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Så det beste er å avlaste en periode og så starte med forsiktig trening. Forsto jeg deg riktig da? Ja, det er ikke noe vits i å løpe hvis du har vondt i knærne. Da er det bedre med alternativ trening slik som f.eks å sykkle. Når du ikke har noe vondt i knærne så kan du så smått begynne å prøve å løpe. Men jeg måtte løpe på en hel annen måte en det jeg gjorde før. Nå løter jeg nesten ikke beinet men subber nesten nedtil bakken når jeg løper dermed så får jeg ikke like mye belastning som om hvis jeg hadde løftet beinet mye høyere en det jeg gjorde før. Når jeg løper så tilsvarer belastningen på knærne 3 ganger min egen kroppsvekt. Og da sier det seg selv at man burde ha bra sko og riktig løpesett som ikke belaster så masse hvis man løper langt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også vondt i knærne Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Ja, det er ikke noe vits i å løpe hvis du har vondt i knærne. Da er det bedre med alternativ trening slik som f.eks å sykkle. Når du ikke har noe vondt i knærne så kan du så smått begynne å prøve å løpe. Men jeg måtte løpe på en hel annen måte en det jeg gjorde før. Nå løter jeg nesten ikke beinet men subber nesten nedtil bakken når jeg løper dermed så får jeg ikke like mye belastning som om hvis jeg hadde løftet beinet mye høyere en det jeg gjorde før. Når jeg løper så tilsvarer belastningen på knærne 3 ganger min egen kroppsvekt. Og da sier det seg selv at man burde ha bra sko og riktig løpesett som ikke belaster så masse hvis man løper langt. Mvh Jeg løper ikke da :-) og sliter med at knærne ikke klarer min egen kroppsvekt engang. Jeg er ikke overvektig altså. Men likevel har jeg jæ... vondt i knærne og de svikter innimellom. Har vært hos legen og han sier det er overbelastning men ikke hva jeg kan gjøre med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Jeg løper ikke da :-) og sliter med at knærne ikke klarer min egen kroppsvekt engang. Jeg er ikke overvektig altså. Men likevel har jeg jæ... vondt i knærne og de svikter innimellom. Har vært hos legen og han sier det er overbelastning men ikke hva jeg kan gjøre med det. Nå vet ikke jeg hvordan din hverdag ser ut, men det er sikkert et eller annet du gjør som belaster knærne dine. Og da må du ta det litt roligere med de tingene, ellers så blir det ikke noe bedre. Jeg har selv hatt mye vondt i knærne som følge av at jeg trente mens jeg var skadet. Eller det var vel heller det at jeg hadde komplisert ankelbrudd når jeg var 15 år og det legene ikke fortalte meg var at det ene beinet var kortere en det andre så dermed så trente jeg på meg denne belastningsskaden. Men nå er det blitt bra siden jeg har tatt det rolig og ikke trent når det har gjort vondt. Men hvis du søker på nettet etter denne type skade så kan det hende at du finner ut noe mer, for som sagt så er ikke jeg lege. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også vondt i knærne Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Nå vet ikke jeg hvordan din hverdag ser ut, men det er sikkert et eller annet du gjør som belaster knærne dine. Og da må du ta det litt roligere med de tingene, ellers så blir det ikke noe bedre. Jeg har selv hatt mye vondt i knærne som følge av at jeg trente mens jeg var skadet. Eller det var vel heller det at jeg hadde komplisert ankelbrudd når jeg var 15 år og det legene ikke fortalte meg var at det ene beinet var kortere en det andre så dermed så trente jeg på meg denne belastningsskaden. Men nå er det blitt bra siden jeg har tatt det rolig og ikke trent når det har gjort vondt. Men hvis du søker på nettet etter denne type skade så kan det hende at du finner ut noe mer, for som sagt så er ikke jeg lege. Mvh Du sier uansett mer enn legen som jeg synes er en dust. Jeg avlaster, trener litt hos fysioterapeut og håper det verste går over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Du sier uansett mer enn legen som jeg synes er en dust. Jeg avlaster, trener litt hos fysioterapeut og håper det verste går over. Jo takk for det... :-) Men husk at ved 90 graders bøy i kneet er belastningen på kneskjellet mer en 3 ganger kroppsvekten så ikke ta så mye knebøy. :-) Det er derfor plagene er ekstra store under trappegang og løp. Du kan jo sjekke om du overpronerer, og om du trenger en sko som er tilpasset den type pronering du har, Jeg vet om noen øvelser som er bra. Det er svømming med crawlspark, sykling på ergometersykkel med høyt sete og lav belastning samt skigåing i flatere terreng. For dette er en brusk skade hvor det er slitt bort brusk på baksiden av kneskålen. Og brusken har ikke tilførsel av blod så den næringen den trenger for å kunne "repareres" er trening for da tilfører man leddveske. (tror jeg har forklart det nogenlunde riktig). Jeg husker jeg fikk strømbehandlig. Det er en litt mere avansert maksin en det du ser på tv-shop hvor de trener magemuskler med det strømbelte...hehe Da håper jeg det ordner seg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også vondt i knærne Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Jo takk for det... :-) Men husk at ved 90 graders bøy i kneet er belastningen på kneskjellet mer en 3 ganger kroppsvekten så ikke ta så mye knebøy. :-) Det er derfor plagene er ekstra store under trappegang og løp. Du kan jo sjekke om du overpronerer, og om du trenger en sko som er tilpasset den type pronering du har, Jeg vet om noen øvelser som er bra. Det er svømming med crawlspark, sykling på ergometersykkel med høyt sete og lav belastning samt skigåing i flatere terreng. For dette er en brusk skade hvor det er slitt bort brusk på baksiden av kneskålen. Og brusken har ikke tilførsel av blod så den næringen den trenger for å kunne "repareres" er trening for da tilfører man leddveske. (tror jeg har forklart det nogenlunde riktig). Jeg husker jeg fikk strømbehandlig. Det er en litt mere avansert maksin en det du ser på tv-shop hvor de trener magemuskler med det strømbelte...hehe Da håper jeg det ordner seg. Mvh Takk for alle opplysningene. Jeg skal snakke litt med fysioen min og så kan vi se om det er noe vi kan gjøre. For det er skikkelig vondt og ubehagelig og jeg blir lei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.