Fine1365379966 Skrevet 12. desember 2000 Del Skrevet 12. desember 2000 I en tråd for litt siden ble det sagt at terapi som graver i fortida ikke hadde noen hensikt ved bipolar lidelse. NHD, kan du si noe mer om behandling for bipolare? Er det noe forskjell for de forskjellige gruppene av bipolare? Vil du anbefale kognitiv terapi? Jeg lurer også på hvordan man blir diagnostisert for bipolar lidelse når den arvelige komponenten er stor og udiskutabel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12431-bipolar-og-behandling-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. desember 2000 Del Skrevet 12. desember 2000 Diagnosen bygger på at du har hatt minst en nedoversvinging (depressiv episode) og minst en oppoversvingning (hypoman eller manisk episode). I behandlingen av bipolare lidelser er stemningsstabiliserende medisiner helt sentralt. De vanligste er Lithionitt (litium), Tegretol, Orfiril og Lamictal. Ved rene bipolar I (klare maniske episoder og ingen andre pasykiske lidelser/komorbiditet) er litium å foretrekke. Ved bipolar II (kun hypomane oppoversvinginger og/eller komorbide lidelser) velger en gjerne en av de andre. Ved vår avdeling har trenden gått i retning av Lamictal. I tillegg gir en AD ved depressive episoder og f.eks. Haldol og Rivotril ved maniske episoder. Ja, jeg vil anbefale at en i starten av sykdommen supplerer med kognitiv terapi. Selv om lidelsen er langvarig, skulle det ikke være nødvendig med livslang psykoterapi. Etterhvert bør det være tilstrekkelig med en legetime fire ggr. i året i rolige sykdomsfaser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12431-bipolar-og-behandling-nhd/#findComment-61686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 12. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2000 Diagnosen bygger på at du har hatt minst en nedoversvinging (depressiv episode) og minst en oppoversvingning (hypoman eller manisk episode). I behandlingen av bipolare lidelser er stemningsstabiliserende medisiner helt sentralt. De vanligste er Lithionitt (litium), Tegretol, Orfiril og Lamictal. Ved rene bipolar I (klare maniske episoder og ingen andre pasykiske lidelser/komorbiditet) er litium å foretrekke. Ved bipolar II (kun hypomane oppoversvinginger og/eller komorbide lidelser) velger en gjerne en av de andre. Ved vår avdeling har trenden gått i retning av Lamictal. I tillegg gir en AD ved depressive episoder og f.eks. Haldol og Rivotril ved maniske episoder. Ja, jeg vil anbefale at en i starten av sykdommen supplerer med kognitiv terapi. Selv om lidelsen er langvarig, skulle det ikke være nødvendig med livslang psykoterapi. Etterhvert bør det være tilstrekkelig med en legetime fire ggr. i året i rolige sykdomsfaser. Takk for svar! Kan du forklare hva en oppoversvingning kan være? Jeg vet jo fra min familie at det kan være ukritisk pengebruk, vill festing, snakksalighet og glitring i selskapslivet, latter og overstadighet når det ikke passer m.m. Jeg lurer på om det kan være mindre alvorlige episoder enn dette? Hvilke spørsmål stiller dere for å finne ut om man har hatt hypomane eller maniske episoder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12431-bipolar-og-behandling-nhd/#findComment-61807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.