Gå til innhold

Hjerteundersøkelse på barn via spiserøret


Lillemus

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått telefon fra RH om at det er bestilt en undersøkelse som het noe med Trans... (????) for sønnen vår på 22 mnd. Den gikk ut på at de skulle gå ned i spiserøret med en sond og se på hjertet bakfra - hvordan går det an da????

Bakgrunnen er at han er operert med fontan trinn 1 løsning og legene er temmelig usikre på hvordan de skal gripe saken an for hans andre operasjon (som ha helt tydelig vil trenge om ikke så alt for lenge!). Vi ble forespeilet nok en hjerte-kat + MR om et par mnd så dette kom helt bardus på oss. Selvsagt var det en "kontordame" som ringe og ikke kardiologen som har bestillt undersøkelsen så han fikk vi ikke snakket med¨for å få vite hvorfor. Kontordamen mente at grunnen sikkert var at de ville se på hjertet på denne måten først for så å bestemme om det ble hjertekat / MR. Er det en vanlig rutine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt transøsofagus-undersøkelse (Øsofag = spiserør !!) to ganger for et par år siden, både under utredning for hjerteoperasjon, og etterpå, for å sjekke at alt var ok etter operasjonen. Man svelger (!) et ultralydapparat med en stor slange etter! Jeg fikk bedøvende spray i halsen i tillegg til en god dose beroligende middel gjennom veneflon, men jeg antar at et barn må man dope mer ned. Man får naturlig nok ganske store brekningsreflekser, og det er ikke godt. Men direkte smertefult er det ikke, ikke for slike som meg og poden din som har tålt værre ting! Men ubehagelig, det er det! Og man er litt sår i svelget etterpå.

Men det er nok snakk om ganske mye "neddoping" når det gjelder en slik undersøkelse på et lite barn. Aner ikke om de legger ham i narkose, men det bør dere spørre om.

De får veldig fine bilder av hjertet på denne måten, de kommer mye nærmere, og unngår brystben etc i mellom som man får ved ultralyd "utenfra".

Jeg var voksen da jeg tok disse undersøkelsene (midten av tyveårene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt transøsofagus-undersøkelse (Øsofag = spiserør !!) to ganger for et par år siden, både under utredning for hjerteoperasjon, og etterpå, for å sjekke at alt var ok etter operasjonen. Man svelger (!) et ultralydapparat med en stor slange etter! Jeg fikk bedøvende spray i halsen i tillegg til en god dose beroligende middel gjennom veneflon, men jeg antar at et barn må man dope mer ned. Man får naturlig nok ganske store brekningsreflekser, og det er ikke godt. Men direkte smertefult er det ikke, ikke for slike som meg og poden din som har tålt værre ting! Men ubehagelig, det er det! Og man er litt sår i svelget etterpå.

Men det er nok snakk om ganske mye "neddoping" når det gjelder en slik undersøkelse på et lite barn. Aner ikke om de legger ham i narkose, men det bør dere spørre om.

De får veldig fine bilder av hjertet på denne måten, de kommer mye nærmere, og unngår brystben etc i mellom som man får ved ultralyd "utenfra".

Jeg var voksen da jeg tok disse undersøkelsene (midten av tyveårene).

Aha! Takk for oppklaringen! Joda, han skal i narkose - er ikke mulig å undersøke en unge på 22 mnd på en sånn måte uten det. :o) Jeg lurte litt på hvordan de skulle komme "ut fra" spiserøret da skjønner du, men når det er ultralyd så skjønner jeg jo det da og da skjønner jeg også hvorfor de ikke skal foreta hjerte-kat og/eller MR også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lillemus.

Transøsofageal ekkocardiografi er en ekko-undersøkelse av hjertet som skjer ved hjelp av en ekko-"transducer" som føres ned på baksiden av hjertet (i spiserøret). Etterhvert er dette blitt en vanlig og meget informativ undersøkelse. Hos barn blir dette som regel gjort i narkose.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...