Gå til innhold

Vil attføring ødelegge min karriere?

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsledig

Er for tiden arbeidsledig. Sliter en del psykisk og er derfor redd for å "selge meg selv" og markedsføre meg selv, fordi jeg er redd jeg vil skuffe arbeidsgiver. Vurderer å gå over på attføring og få litt hjelp til å finne en jobb som jeg kan trives i og som jeg føler at jeg makter. Det eneste som gjør at jeg tviler, er om dette vil ødelegge min fremtidige karriere. Senere arbeidsgivere vil vel være betenkelig med å ansette en som har gått på attføring? På den andre siden kan jobb gjennom attføring gjøre at jeg slipper å gå for lenge ledig, noe som jeg er redd for nå. Noen som har erfaring med dette og vet eventuelle utfall ved å velge attføring? Vil dagpenger og attføring utgjøre det samme beløp?

Fortsetter under...

Ja, det kan sikkert ødelegge din karriere på den måten at du vil kunne få spørsmål i den første jobben om hvorfor du måtte gå gjennom en attføring. En potensiell arbeidsgiver ønsker ikke sykemeldte ansatte.

På den annen side: hvis du virkelig _trenger_ attføring av helsemessige grunner så tenker du ikke på karrieren, men om å komme deg tilbake til arbeidslivet.

Og tar det seg bedre ut på en CV å være arbeidsledig?

Gjest arbeidsledig

Ja, det kan sikkert ødelegge din karriere på den måten at du vil kunne få spørsmål i den første jobben om hvorfor du måtte gå gjennom en attføring. En potensiell arbeidsgiver ønsker ikke sykemeldte ansatte.

På den annen side: hvis du virkelig _trenger_ attføring av helsemessige grunner så tenker du ikke på karrieren, men om å komme deg tilbake til arbeidslivet.

Ja, nettopp det er det som er problemet. Det er vel bedre å ha på CVen sin at en faktisk har vært i arbeid enn å gå for lenge ledig?

Gjest Stjernemor

Dessverre så tror jeg attføring kan ødelegge en eventuell karriere ja! Hvis det er psykisk betinget attføringsrunn iallefall.

Hvis du har fått en fysisk skade, så er det liksom lettere å godta at en attføres til annen type jobb. Virker det som.

En arbeidsgiver har heller ingenting med hvorfor du har vært sykemeldt...

Det vet de fleste arbiedsgivere..

Annonse

Gjest Stjernemor

Ja, men de spør allikevel! Og da blir en mistenkeliggjort hvis en ikke vil svare. For da har en vel noe å skjule! Og svarer du at det har du vel ikke lov til å spørre om, så er vel ikke det en så veldig bra søknad om jobben. Hvis det ikke er en fagforeningsleder de er ute etter da...

Selvsagt.

Men en potensiell arbeidsgiver er fritt frem til å la være å ansette vedkommende..

I tillegg vil det synes med hull i CV'en og en potensiell arbeidsgiver vil antakelig spørre seg hva vedkommende har gjort i den perioden..

Det lønner seg å spille med åpne kort er min erfaring. Og har vedkommende virkelig behov for attføring så vil h*n ikke tenke på CV'en.

Gjest null hull

Selvsagt.

Men en potensiell arbeidsgiver er fritt frem til å la være å ansette vedkommende..

I tillegg vil det synes med hull i CV'en og en potensiell arbeidsgiver vil antakelig spørre seg hva vedkommende har gjort i den perioden..

Det lønner seg å spille med åpne kort er min erfaring. Og har vedkommende virkelig behov for attføring så vil h*n ikke tenke på CV'en.

De fleste som går på attføring er da i omskolering eller på kurs, og det setter man i CV'n også. Så da blir det ingen hull.

De fleste som går på attføring er da i omskolering eller på kurs, og det setter man i CV'n også. Så da blir det ingen hull.

Ja, klart. Attføringstiltak tetter igjen hull.

Men jeg sa bare at sykdom kan lage hull -om man ikke er på tiltak. Det kan/vil en arbeidsgiver spørre om. Og da virker det merkelig om man ikke svarer ærlig, selv om arb.giver ikke har rett til å spørre om sykdom.

Det er mye verre å gå arbeidsledig med hull i CV'en enn å gå på attføringstiltak. Det siste viser tross alt at det er "tak" i deg og at du ønsker å komme tilbake til arbeid.

Men som tidligere sagt: skulle ikke tro at det er et valg. Hvis personen er syk nok takker h*n ja til attføring, men er h*n frisk nok til å spekulere og tenke taktisk -da er h*n ikke syk nok.. Da er det bare å finne en annen jobb for svarte!

Gjest null hull

Ja, klart. Attføringstiltak tetter igjen hull.

Men jeg sa bare at sykdom kan lage hull -om man ikke er på tiltak. Det kan/vil en arbeidsgiver spørre om. Og da virker det merkelig om man ikke svarer ærlig, selv om arb.giver ikke har rett til å spørre om sykdom.

Det er mye verre å gå arbeidsledig med hull i CV'en enn å gå på attføringstiltak. Det siste viser tross alt at det er "tak" i deg og at du ønsker å komme tilbake til arbeid.

Men som tidligere sagt: skulle ikke tro at det er et valg. Hvis personen er syk nok takker h*n ja til attføring, men er h*n frisk nok til å spekulere og tenke taktisk -da er h*n ikke syk nok.. Da er det bare å finne en annen jobb for svarte!

Du motsier deg selv, de var ikke det du skrev i det forrige innlegget.

Du motsier deg selv, de var ikke det du skrev i det forrige innlegget.

Jeesus. Om jeg har skrevet klønete så beat it.

Det jeg svarte Nunok gjaldt sykdom og hull i CV'en. Ikke spesielt om man går på attføring eller om man gjør ingenting. Jeg sier bare at har man ikke noe å fylle inn på CV'en _fordi_ man er syk og ikke kan gjøre noe så vil det bli et hull. Hvilket ikke er gunstig karrieremessig.

Jeg hadde det for en periode på 1 år hvor jeg fikk avslått attføring og levde på sosialtrygd. Det stod ikke på CV'en at jeg hadde vært syk, men selvsagt spurte arbeidsgiveren -og jeg spillte med åpne kort.

Om jeg har skrevet uklart for deg og truffet et ømt punktså får det være:-)

Om jeg blir nødt til å gå på attføring i fremtiden så vil jeg være glad for å få den muligheten, ikke tenke taktisk.

Annonse

Gjest ømt selv

Jeesus. Om jeg har skrevet klønete så beat it.

Det jeg svarte Nunok gjaldt sykdom og hull i CV'en. Ikke spesielt om man går på attføring eller om man gjør ingenting. Jeg sier bare at har man ikke noe å fylle inn på CV'en _fordi_ man er syk og ikke kan gjøre noe så vil det bli et hull. Hvilket ikke er gunstig karrieremessig.

Jeg hadde det for en periode på 1 år hvor jeg fikk avslått attføring og levde på sosialtrygd. Det stod ikke på CV'en at jeg hadde vært syk, men selvsagt spurte arbeidsgiveren -og jeg spillte med åpne kort.

Om jeg har skrevet uklart for deg og truffet et ømt punktså får det være:-)

Om jeg blir nødt til å gå på attføring i fremtiden så vil jeg være glad for å få den muligheten, ikke tenke taktisk.

Om man er syk, så blir det da heller ikke et "hull" i CV'n, for man er jo enda ansatt på den plassen man jobber.

Hva mener du med at du må ha truffet et ømt punkt? Fordi du ble motsagt? Kanskje det ømme punktet i så fall ligger hos deg, da?!

Om man er syk, så blir det da heller ikke et "hull" i CV'n, for man er jo enda ansatt på den plassen man jobber.

Hva mener du med at du må ha truffet et ømt punkt? Fordi du ble motsagt? Kanskje det ømme punktet i så fall ligger hos deg, da?!

Jo, hvis man har vært 52 uker sykemeldt og fremdeles ikke kan jobbe og ikke får attføring får man et hull i CV'en.

Men jeg ser ikke problemet, da det bare er å være åpen om det. Hvis man er syk nok.

Gjest nå gidder jeg ikke mer

Jo, hvis man har vært 52 uker sykemeldt og fremdeles ikke kan jobbe og ikke får attføring får man et hull i CV'en.

Men jeg ser ikke problemet, da det bare er å være åpen om det. Hvis man er syk nok.

Jeg har ingen problemer med det, det var du som hevdet at det ble huller i CV'n. Og om man er syk i 52 uker, så blir ikke attføring avslått om man fortsatt er syk.

Jeg skjønner ikke problemet ditt, jeg. Du er jævlig påståelig, og er vel en slik en som aldri gir seg uansett om du har rett eller ikke, da.

Jeg har ingen problemer med det, det var du som hevdet at det ble huller i CV'n. Og om man er syk i 52 uker, så blir ikke attføring avslått om man fortsatt er syk.

Jeg skjønner ikke problemet ditt, jeg. Du er jævlig påståelig, og er vel en slik en som aldri gir seg uansett om du har rett eller ikke, da.

Hvordan vet du at ikke attføring blir avslått selv om man er syk. Ikke alle som har mulighet til å få attføring. Attføring er for dem som går til behandling med mulighet til å bli bedre. Så dersom trygdekontoret avgjør at de tror du ikke blir bedre får du avslag. Eller hvis du ikke går til behandling.

Hvordan vet du at ikke attføring blir avslått selv om man er syk. Ikke alle som har mulighet til å få attføring. Attføring er for dem som går til behandling med mulighet til å bli bedre. Så dersom trygdekontoret avgjør at de tror du ikke blir bedre får du avslag. Eller hvis du ikke går til behandling.

Da går man på rehabiliteringspenger.

Må bare le av hele diskusjonen

:)

Selvsagt er jeg påståelig når det gjelder noe som har skjedd meg. Noe annet ville jo vært rart tross alt...

Du har rett, det er slett ikke alle som får attføring (hverken medisinsk eller yrkesmessig). Jeg endte opp med sosialtrygd i et år fordi den rådgivende legen til trygdekontoret mente at jeg ikke var syk nok. Dette var bullshit, men hva hjelper det??

Nå, noen år etterpå, da jeg ble igjen sykemeldt var kunnskapen bedre i systemet samt at jeg hadde byttet trygdekontor.

Så det blir vanskelig å generalisere, som vedkommende gjorde, og si at _alle_ får attføring. Systemet funker ikke alltid.. Men det vet helt sikkert du også..

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...