Gjest På vegne av mange mødre: meg Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 I leketøybutikker i dag finnes det et enormt utvalg av skjelett og spøkelseskostymer. Noen masker skal forestille djevler, andre groteske, bloddryppende og delvis istykkerrevne ansikter. Det selgers vampyrtenner, blodig popcorn, djevelhorn, piplende rødt blod, hodeskaller og onde røde kontaktlinser. Symbolbruken er sterk og tydelig. Dette handler om det som er skummelt og om død, frykt og trusler. *****************************************************************-------------------Halloween har ingenting med norsk tradisjon og kultur å gjøre. For 4 år siden visste de fleste nordmenn lite eller ingen ting om denne feiringen. Halloween stammer fra den hedenske keltiske mytologien i det som nå er Irland, flere hundre år før Kristus. Kort fortalt kan man si at Halloween i dag står for "All Hallow`s eye" og er motstykke til Alle helgens dag. Innvandrere fra Irland tok med seg denne tradisjonen til USA på 1800 tallet. Feiringen har helt klare mystiske og okkulte overtoner og fokuserer på onde ånder, spøkelser, død og frykt. ************************************************* ---------------------------------Halloween er langt mer enn en uskyldig utkledningsfest for barna. Her får de ikke bare lov til å kle seg ut som onde skapninger. Barna oppfordres også til å være onde ved å spille den de forestiller. De kan skremme andre mennesker, og true med hevn dersom de ikkke får det de krever (trick or treat). Det er verd og merke seg at norsk politi har uttrykt bekymring over en holdning som tillater mennesker å slå seg løs bak masker. Hjem, barnehager og skoler arbeider aktivt for å skape trygge og harmoniske barn som tar hensyn til andre mennesker. Halloween er en feiring som motarbeider disse idealene. ************************** *************** ************* *************Men en verden full av vold og terror, er vi sterkt imot halloweenfeiring i Norge. Vi ønsker derimot en stor fest, gjerne et karneval, der barna kan ha det kjempegøy. En slik fest skal formidle positive verdier, glee, kreativitet, fellesskap, omtanke for andre osv. Her kan leketøybransjen bidra med morsomme kostymer og allslags spennende effekter. Stopp salget av hodeskaller og blod som leketøy til barna. Og foreldre: ikke kjøp dette. Ta ansvar! Gi barna det beste! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest serenio Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kunne ikke vært mer enig! Men det er vanskelig å gjennomføre i praksis da presset fra jevnaldrende venner er svært stort. Jeg har nektet å kjøpe noe, men mormor ga etter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På vegne av mange mødre: meg Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kunne ikke vært mer enig! Men det er vanskelig å gjennomføre i praksis da presset fra jevnaldrende venner er svært stort. Jeg har nektet å kjøpe noe, men mormor ga etter... Slik tenker mange med deg, og derfor har det vokst så enormt på bare noen få år. Hva med å starte en motaksjon? Jeg har til gode å treffe på noen som lovpriser halloween-feiring i Norge, men de gir etter for press fra barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg personlig har ikke noe i mot Halloween-feiringen. Hvis du/dere er så i mot det, så er det jo bare å la vær da! Det er ikke værre enn det! Så kan vi andre, som liker det, sørge for at ungene våre får en skrekkelig hyggelig dag/kveld ;-) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Slik tenker mange med deg, og derfor har det vokst så enormt på bare noen få år. Hva med å starte en motaksjon? Jeg har til gode å treffe på noen som lovpriser halloween-feiring i Norge, men de gir etter for press fra barna. Motaksjon? Puh! Lykke til! Kan ikke de som vil feire da og ha det gøy.. Handler ikke om å tilbe onde ånder, men det er en gammel tradisjon for å holde onde ånder i sjakk! Halloween bør ikke bare være skrekk og gru, men kan være prinsesser, klovner, kaniner u name it.. Hvis du synes det er så grusomt så er det bare å la være. Halloween har ikke noe med ondskap og vold og gjøre, men uskyldig og barnslig morro.. Også for oss som er litt eldre. Jeg skal i hvert fall kle meg ut og gå på kostymeball, så får resten av folket gjøre hva de vil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Humlepungen Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Enig. Jeg får hetta av maset om halloween. Vurderer å starte en hat klubb mot halloween... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strandhai Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ærlig talt, da har du misforstått totalt! JEg bodde i USA i fjor, og kan fortelle deg at Halloween er noe av det mest uskyldige jeg har vært med på. De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr. JEg ser ikke hva som kan være galt med det. "Trick or treat" er ikke noe trussel. Det er godt mulig det var det i fordums tid, men nå blir det bare brukt for morro skyld. Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri. Dere som foreldre kan jo også gjøre en hel del for å motvirke de "skumle" tradisjonene dere mener Halloween fører med seg. For eksempel bestem at ungene kun kan kle seg ut som noe "koselig"...vær med de ut på godterisanking, osv....jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene. I USA er det oxo mange voksne som kler seg ut, og ringer på hos folk (folk de kjenner, red.anm.) Det her ble for meg like hysterisk som de fanatiske foreldrene som mener at Harry Potter er ondskapen selv..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg er helt enig med deg. Halloween er noe forbanna dritt. Imorra slukker jeg lysene ute, og håper at ingen ringer på. Godteritigging er en uting, det samme er de groteske maskene. Det aller verste er tilgrising av husene til dem som ikke vil være med/ikke har noe å gi dem som tigger godteri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ærlig talt, da har du misforstått totalt! JEg bodde i USA i fjor, og kan fortelle deg at Halloween er noe av det mest uskyldige jeg har vært med på. De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr. JEg ser ikke hva som kan være galt med det. "Trick or treat" er ikke noe trussel. Det er godt mulig det var det i fordums tid, men nå blir det bare brukt for morro skyld. Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri. Dere som foreldre kan jo også gjøre en hel del for å motvirke de "skumle" tradisjonene dere mener Halloween fører med seg. For eksempel bestem at ungene kun kan kle seg ut som noe "koselig"...vær med de ut på godterisanking, osv....jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene. I USA er det oxo mange voksne som kler seg ut, og ringer på hos folk (folk de kjenner, red.anm.) Det her ble for meg like hysterisk som de fanatiske foreldrene som mener at Harry Potter er ondskapen selv..... Det som er feil med det er jo at vi importerer alt som er Amerikansk. Først kom valentimnesday og så kommer altså halloween. Hva er det neste skal vi begynne å åpne pakker 1. juledag. Jeg bare spør. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Slik tenker mange med deg, og derfor har det vokst så enormt på bare noen få år. Hva med å starte en motaksjon? Jeg har til gode å treffe på noen som lovpriser halloween-feiring i Norge, men de gir etter for press fra barna. Jeg melder meg inn med en gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Ærlig talt, da har du misforstått totalt! JEg bodde i USA i fjor, og kan fortelle deg at Halloween er noe av det mest uskyldige jeg har vært med på. De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr. JEg ser ikke hva som kan være galt med det. "Trick or treat" er ikke noe trussel. Det er godt mulig det var det i fordums tid, men nå blir det bare brukt for morro skyld. Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri. Dere som foreldre kan jo også gjøre en hel del for å motvirke de "skumle" tradisjonene dere mener Halloween fører med seg. For eksempel bestem at ungene kun kan kle seg ut som noe "koselig"...vær med de ut på godterisanking, osv....jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene. I USA er det oxo mange voksne som kler seg ut, og ringer på hos folk (folk de kjenner, red.anm.) Det her ble for meg like hysterisk som de fanatiske foreldrene som mener at Harry Potter er ondskapen selv..... Jeg tror nok det kan fortone seg ganske så annerledes i USA og her. Import av denne skikken har ikke vært noen suksess, og folk plukker bare det de tror det dreier seg om, og så blir det bare tull. "De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr." Det kan godt være, men her i Norge har det tatt helt av med groteske masker og stygge kostymer. Ingen jeg har sett har hatt kostymer de har jobbet med selv (som jeg har skjønt mange gjør i USA), og det det dreier seg om her er å skremme mest mulig (og gjett om en kan skremme vannet av småbarn med de grufulle maskene som selges rundt nå!). "Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri." Det har jeg! Flere rundt her fikk husene tilgriset med egg ifjor, og det er ikke hyggelig! Det bør være frivillig om en vil delta på dette her eller ikke, uten at en skal frykte hærverk og tilgrising dersom en ikke har noe å gi! "jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene" Det tror jeg nok stemmer. Det gjør vel mange foreldre i statene, mens her flyr de halvstore unga ute på egen hånd og herjer mer eller mindre vilt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg tror nok det kan fortone seg ganske så annerledes i USA og her. Import av denne skikken har ikke vært noen suksess, og folk plukker bare det de tror det dreier seg om, og så blir det bare tull. "De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr." Det kan godt være, men her i Norge har det tatt helt av med groteske masker og stygge kostymer. Ingen jeg har sett har hatt kostymer de har jobbet med selv (som jeg har skjønt mange gjør i USA), og det det dreier seg om her er å skremme mest mulig (og gjett om en kan skremme vannet av småbarn med de grufulle maskene som selges rundt nå!). "Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri." Det har jeg! Flere rundt her fikk husene tilgriset med egg ifjor, og det er ikke hyggelig! Det bør være frivillig om en vil delta på dette her eller ikke, uten at en skal frykte hærverk og tilgrising dersom en ikke har noe å gi! "jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene" Det tror jeg nok stemmer. Det gjør vel mange foreldre i statene, mens her flyr de halvstore unga ute på egen hånd og herjer mer eller mindre vilt. Laget avsnitt, men det kom ut som en endeløs klump med tekst. Beklager, vet ikke hvorfor avsnittene ikke kom med. Prøver igjen: Jeg tror nok det kan fortone seg ganske så annerledes i USA og her. Import av denne skikken har ikke vært noen suksess, og folk plukker bare det de tror det dreier seg om, og så blir det bare tull. "De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr." Det kan godt være, men her i Norge har det tatt helt av med groteske masker og stygge kostymer. Ingen jeg har sett har hatt kostymer de har jobbet med selv (som jeg har skjønt mange gjør i USA), og det det dreier seg om her er å skremme mest mulig (og gjett om en kan skremme vannet av småbarn med de grufulle maskene som selges rundt nå!). "Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri." Det har jeg! Flere rundt her fikk husene tilgriset med egg ifjor, og det er ikke hyggelig! Det bør være frivillig om en vil delta på dette her eller ikke, uten at en skal frykte hærverk og tilgrising dersom en ikke har noe å gi! "jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene" Det tror jeg nok stemmer. Det gjør vel mange foreldre i statene, mens her flyr de halvstore unga ute på egen hånd og herjer mer eller mindre vilt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På vegne av mange mødre: meg Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg personlig har ikke noe i mot Halloween-feiringen. Hvis du/dere er så i mot det, så er det jo bare å la vær da! Det er ikke værre enn det! Så kan vi andre, som liker det, sørge for at ungene våre får en skrekkelig hyggelig dag/kveld ;-) ;-) Hvis dere som hilser denne skikken velkommen kan lære barna deres at det er en uting å komme på dørene med skumle masker som skremmer vettet av småunger, tigge om godteri, kaste egg hvis vi ikke gir de godteri osv, ja da kan dere få ha feiringen i fred. Så lenge så mye foregår i det offentlige rom og i andre folks hager synes jeg at vi som er motstandere faktisk har noe vi skulle ha sagt vi og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusa..eller på vegne av mange andre mødre.. Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 hvorfor starter dere ikke en opplysningskampanje om hva Halloween egentlig er istedenfor å dømme det på denne måten ? Hvis dere absolutt vil engasjere dere mener jeg. Synes ikke skumle masker har noe å gjøre i en barnehage (var diskutert i annen tråd), men at de springer rundt i gatene og ringer på dører for godteri ?? Det kan da ikke være så galt ? Dere svartmaler jo hele greia jo ! Tenk så spennende for barna, å kle seg ut og i litt skrekkblandet fryd tusle rundt i høstmørke gater.. Barna mine kaster ikke egg, men har laget seg en blanding av zalo, saft vann og Lano-såpe og fylt på en vannpistol.. De er skikkelig slemme da, om de ikke får godteri, da skyter de nemlig et skudd på husveggen til folk (eller mennesker :-)...(er fremdeles usikker på om rettskrivnings-politiet er i nærheten). Ganske så uskyldig spør du meg...og ungene har det gøy. Det har jeg og når det tropper opp både hekser og spøkelser på trappa...jeg spiller selvfølgelig vettskremt og hiver med en livredd mine noen klubber over hodene på de, og ber de forsvinne før jeg besvimer av skrekk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusa Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 hvorfor starter dere ikke en opplysningskampanje om hva Halloween egentlig er istedenfor å dømme det på denne måten ? Hvis dere absolutt vil engasjere dere mener jeg. Synes ikke skumle masker har noe å gjøre i en barnehage (var diskutert i annen tråd), men at de springer rundt i gatene og ringer på dører for godteri ?? Det kan da ikke være så galt ? Dere svartmaler jo hele greia jo ! Tenk så spennende for barna, å kle seg ut og i litt skrekkblandet fryd tusle rundt i høstmørke gater.. Barna mine kaster ikke egg, men har laget seg en blanding av zalo, saft vann og Lano-såpe og fylt på en vannpistol.. De er skikkelig slemme da, om de ikke får godteri, da skyter de nemlig et skudd på husveggen til folk (eller mennesker :-)...(er fremdeles usikker på om rettskrivnings-politiet er i nærheten). Ganske så uskyldig spør du meg...og ungene har det gøy. Det har jeg og når det tropper opp både hekser og spøkelser på trappa...jeg spiller selvfølgelig vettskremt og hiver med en livredd mine noen klubber over hodene på de, og ber de forsvinne før jeg besvimer av skrekk :-) er synonymt med kjærlighet på pinne for dere lenger sør i landet... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strandhai Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det som er feil med det er jo at vi importerer alt som er Amerikansk. Først kom valentimnesday og så kommer altså halloween. Hva er det neste skal vi begynne å åpne pakker 1. juledag. Jeg bare spør. Mvh Skjønner ikke helt poenget ditt med det der....det er vel ikke amerikanernes feil at vi har sneket oss til et par av tradisjonene deres? Og hvorfor skulle vi ikke det? Jeg ser ikke hetl hva som er galt i Halloween, og Valentinesday.....og bare for å ha sagt det; det er langt fra alle amerikanere osm åpner pakker 1. juledag, noen gjør akkurat som de fleste av oss.....Syns det er koeslig med amerikanske tradisjoner der, jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strandhai Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg tror nok det kan fortone seg ganske så annerledes i USA og her. Import av denne skikken har ikke vært noen suksess, og folk plukker bare det de tror det dreier seg om, og så blir det bare tull. "De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr." Det kan godt være, men her i Norge har det tatt helt av med groteske masker og stygge kostymer. Ingen jeg har sett har hatt kostymer de har jobbet med selv (som jeg har skjønt mange gjør i USA), og det det dreier seg om her er å skremme mest mulig (og gjett om en kan skremme vannet av småbarn med de grufulle maskene som selges rundt nå!). "Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri." Det har jeg! Flere rundt her fikk husene tilgriset med egg ifjor, og det er ikke hyggelig! Det bør være frivillig om en vil delta på dette her eller ikke, uten at en skal frykte hærverk og tilgrising dersom en ikke har noe å gi! "jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene" Det tror jeg nok stemmer. Det gjør vel mange foreldre i statene, mens her flyr de halvstore unga ute på egen hånd og herjer mer eller mindre vilt. Jeg er helt enig med deg, vi har en tendens til å plukke de beste bitene av alt, og så sette sammen vår egen mølje. Kjempesynd med de husene deres....kanskje skolen kunne kommet på banen og undervist i Halloween sånn som det gjøres i statene, eventuelt fått besøk av noen av oss som har førstehåndserfaring....... Som i alle andre debatter om USA, må jeg oxo her nevne hvor ufattelig stort det landet er. Så når jeg sier at sånn og sånn gjør de det der, så mener jeg slik jeg har sett ting bli gjort i det området jeg bodde i. Det finnes ikke ett svar på hva som er typisk amerikanske, eller hvordan gjør de ting i USA. Det er så stort, så enorme kontraster. Veldig synd at det har blitt en "skremmekultur" her til lands. Da er det enda bedre å gjøre alt man kan for å hindre den i å spre seg videre nå når Halloween er i etableringsfasen i Norge. Som jeg nevnte så er det flust av ting foreldre og skole kan gjøre for å gjøre Halloween til en fin høytid for alle. Happy Halloween! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Her kjenner jeg meg ikke igjen. Har aldri hørt om unger som har gjort ugagn hvis de ikke har fått noe. Noe små fanteri har det vært. Men ærlig talt, tåler man ikke slikt og tigging på døra èn gang i året, da har mye å ergre seg over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det som er feil med det er jo at vi importerer alt som er Amerikansk. Først kom valentimnesday og så kommer altså halloween. Hva er det neste skal vi begynne å åpne pakker 1. juledag. Jeg bare spør. Mvh Mors- og farsdag kom visst først ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg personlig har ikke noe i mot Halloween-feiringen. Hvis du/dere er så i mot det, så er det jo bare å la vær da! Det er ikke værre enn det! Så kan vi andre, som liker det, sørge for at ungene våre får en skrekkelig hyggelig dag/kveld ;-) ;-) Det er moro for barna. La de ha den i fred. Hvis folk blir sure fordi barna går fra dør til dør EN gang i året, ja da har de ikke mye å gjøre på gitt..... Alle unger griser ikke til husene. Jeg har ikke opplevd det her hvor jeg bor iallefall. Nei, jeg tar i mot halloween med åpne armer og håper den har kommet for å bli. Kanskje vi går runden neste år. Det vil bli moro for barna tenker jeg :oD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/124835-nei-til-halloween-i-norge/#findComment-757695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.