Gå til innhold

Nei til Halloween i Norge

Gjest På vegne av mange mødre: meg

Anbefalte innlegg

Jeg personlig har ikke noe i mot Halloween-feiringen. Hvis du/dere er så i mot det, så er det jo bare å la vær da! Det er ikke værre enn det! Så kan vi andre, som liker det, sørge for at ungene våre får en skrekkelig hyggelig dag/kveld ;-) ;-)

Det er ikke "bare" å la være når barnehager og skoler er med på å innføre denne skikken ved å sette fokus på den i så stor grad som de gjør.

Fortsetter under...

Gjest Sarkofag

Her kjenner jeg meg ikke igjen. Har aldri hørt om unger som har gjort ugagn hvis de ikke har fått noe. Noe små fanteri har det vært.

Men ærlig talt, tåler man ikke slikt og tigging på døra èn gang i året, da har mye å ergre seg over.

De to siste årene har det vært ruteknusing og herverk på programmet....

Her kjenner jeg meg ikke igjen. Har aldri hørt om unger som har gjort ugagn hvis de ikke har fått noe. Noe små fanteri har det vært.

Men ærlig talt, tåler man ikke slikt og tigging på døra èn gang i året, da har mye å ergre seg over.

Aldri hørt om? Der vi bodde tidligere så det faen meg ikke ut dagen etter Halloween. Det lå dasspapir overalt utenfor husene, rundt bilene, og flere av de som sov med vinduene åpne hadde barn som våknet ved at det ble slengt rå egg inn gjennom vinduene og svinet til rommene.

Så i kveld ifører jeg meg joggesko, klar til å løpe etter småjævlene og banke vettet ut av dem hvis de så mye som SER på huset vårt.

Jeg tror nok det kan fortone seg ganske så annerledes i USA og her. Import av denne skikken har ikke vært noen suksess, og folk plukker bare det de tror det dreier seg om, og så blir det bare tull. "De fleste unger (i USA)kler seg ut som no helt annet enn spøkelser, vampyrer og andre udyr." Det kan godt være, men her i Norge har det tatt helt av med groteske masker og stygge kostymer. Ingen jeg har sett har hatt kostymer de har jobbet med selv (som jeg har skjønt mange gjør i USA), og det det dreier seg om her er å skremme mest mulig (og gjett om en kan skremme vannet av småbarn med de grufulle maskene som selges rundt nå!). "Har aldri hørt om unger som har gått til hevnaksjoner fordi de ikke fikk godteri." Det har jeg! Flere rundt her fikk husene tilgriset med egg ifjor, og det er ikke hyggelig! Det bør være frivillig om en vil delta på dette her eller ikke, uten at en skal frykte hærverk og tilgrising dersom en ikke har noe å gi! "jeg tror nok mange unger vil oppføre seg dersom de så at det var andre voksne ute i gatene" Det tror jeg nok stemmer. Det gjør vel mange foreldre i statene, mens her flyr de halvstore unga ute på egen hånd og herjer mer eller mindre vilt.

I USA er det helt annerledes. På langt nær sånn fokusering på alt det mest groteske. Dessuten er jo hele familien involvert. De lager gresskar lyk, baker pai av gresskar osv, og mange pynter husene sine. Det er heller ikke på langt nær så utbredt å bruke maske. Mange av ungene har bare drakt og til nød litt tegning i ansiktet.

Annonse

hvorfor starter dere ikke en opplysningskampanje om hva Halloween egentlig er istedenfor å dømme det på denne måten ?

Hvis dere absolutt vil engasjere dere mener jeg.

Synes ikke skumle masker har noe å gjøre i en barnehage (var diskutert i annen tråd), men at de springer rundt i gatene og ringer på dører for godteri ?? Det kan da ikke være så galt ?

Dere svartmaler jo hele greia jo ! Tenk så spennende for barna, å kle seg ut og i litt skrekkblandet fryd tusle rundt i høstmørke gater..

Barna mine kaster ikke egg, men har laget seg en blanding av zalo, saft vann og Lano-såpe og fylt på en vannpistol.. De er skikkelig slemme da, om de ikke får godteri, da skyter de nemlig et skudd på husveggen til folk (eller mennesker :-)...(er fremdeles usikker på om rettskrivnings-politiet er i nærheten).

Ganske så uskyldig spør du meg...og ungene har det gøy.

Det har jeg og når det tropper opp både hekser og spøkelser på trappa...jeg spiller selvfølgelig vettskremt og hiver med en livredd mine noen klubber over hodene på de, og ber de forsvinne før jeg besvimer av skrekk :-)

Snørrunger. Sorry, ass. Hva får deg til å tro at det er helt i orden med den vannpistoloppskrifta der? La folk få være i fred dersom de ikke ønsker å dele ut godterier til hele nabolaget!

Det er ikke "bare" å la være når barnehager og skoler er med på å innføre denne skikken ved å sette fokus på den i så stor grad som de gjør.

Det har ikke jeg merket noe til, at skolen legger opp til noe sånt. Har ikke barn i barnehage, så det kan jeg ikke uttale meg om. Den eneste formen for feiring her i området, er at de barna som har lyst, går halloween i kveld. Sønnen min er invitert på Halloween fest sammen med vennene sine

Hvis dere som hilser denne skikken velkommen kan lære barna deres at det er en uting å komme på dørene med skumle masker som skremmer vettet av småunger, tigge om godteri, kaste egg hvis vi ikke gir de godteri osv, ja da kan dere få ha feiringen i fred.

Så lenge så mye foregår i det offentlige rom og i andre folks hager synes jeg at vi som er motstandere faktisk har noe vi skulle ha sagt vi og.

Når man vet at denne ene dagen i året kommer det litt skummelt utkledde barn på døra, så går det kanskje an å skåne de små litt selv også?? Barna kommer til å fortsette med dette, og da får man jo kanskje forholde seg til det??

Snørrunger. Sorry, ass. Hva får deg til å tro at det er helt i orden med den vannpistoloppskrifta der? La folk få være i fred dersom de ikke ønsker å dele ut godterier til hele nabolaget!

Du minner meg om en mann jeg møtte da jeg gikk tur med hunden i skogen (!) en dag... "du må ikke la hunden tisse på det treet...det er gift"... fyren blåste seg kraftig opp og mente det virkelig !!!

Slæpp øff litt mariaflyfly...

Aldri hørt om? Der vi bodde tidligere så det faen meg ikke ut dagen etter Halloween. Det lå dasspapir overalt utenfor husene, rundt bilene, og flere av de som sov med vinduene åpne hadde barn som våknet ved at det ble slengt rå egg inn gjennom vinduene og svinet til rommene.

Så i kveld ifører jeg meg joggesko, klar til å løpe etter småjævlene og banke vettet ut av dem hvis de så mye som SER på huset vårt.

Da tror jeg foreldrene til disse barna har et generelt problem.....bare at det under Halloween også blir synlig for naboene..kanskje det er det som skal til for at foreldrene våkner opp ?

For å rette litt på meg selv...de sier de skal skyte det på hus..men tviler på om de noen gang har gjort det.... utenom på vårt da kanskje.

Ganske samvittighetsfulle disse barna mine skjønner'u

:-) så noe må jeg jo ha gjort riktig :-)

Gutten er ti og allerede flere ganger forsøkt bortbestilt både som svigersønn og barnevakt...og læreren hans ba meg gi henne oppskrifta :-)

Ganske stolt ja :-) Men nok om det da... synes en blanding av såpe og vann er ganske uskyldig jeg da...

Skjønner jo at de som får egg klistret til vinduet blir sinna..

Annonse

Kizza1365380506

Skjønner ikke helt poenget ditt med det der....det er vel ikke amerikanernes feil at vi har sneket oss til et par av tradisjonene deres? Og hvorfor skulle vi ikke det? Jeg ser ikke hetl hva som er galt i Halloween, og Valentinesday.....og bare for å ha sagt det; det er langt fra alle amerikanere osm åpner pakker 1. juledag, noen gjør akkurat som de fleste av oss.....Syns det er koeslig med amerikanske tradisjoner der, jeg!:)

Det synes jeg og. Og jeg vet at det er mange andre som åpner presanger 1. juledag.

Poenget mitt er at vi sakte med sikkert blir amerikanisert. Og det liker jeg ikke.

Mvh

hvorfor starter dere ikke en opplysningskampanje om hva Halloween egentlig er istedenfor å dømme det på denne måten ?

Hvis dere absolutt vil engasjere dere mener jeg.

Synes ikke skumle masker har noe å gjøre i en barnehage (var diskutert i annen tråd), men at de springer rundt i gatene og ringer på dører for godteri ?? Det kan da ikke være så galt ?

Dere svartmaler jo hele greia jo ! Tenk så spennende for barna, å kle seg ut og i litt skrekkblandet fryd tusle rundt i høstmørke gater..

Barna mine kaster ikke egg, men har laget seg en blanding av zalo, saft vann og Lano-såpe og fylt på en vannpistol.. De er skikkelig slemme da, om de ikke får godteri, da skyter de nemlig et skudd på husveggen til folk (eller mennesker :-)...(er fremdeles usikker på om rettskrivnings-politiet er i nærheten).

Ganske så uskyldig spør du meg...og ungene har det gøy.

Det har jeg og når det tropper opp både hekser og spøkelser på trappa...jeg spiller selvfølgelig vettskremt og hiver med en livredd mine noen klubber over hodene på de, og ber de forsvinne før jeg besvimer av skrekk :-)

Hva var det det stod i Dofnald?? "Legg lapper med "håpløse" vitser i postkassen om de ikke har godis" Der kan det feks. stå

"Hvem står nå og er forundret?"

Eller noe sånt... Min sønn får overhodet ikek lov til å så mye som velte en kost hos de han går til (eh.. han skal bare til 4 hus og de har jeg snakket med på forhånd) Han skal smile og takke høflig!!

Hva var det det stod i Dofnald?? "Legg lapper med "håpløse" vitser i postkassen om de ikke har godis" Der kan det feks. stå

"Hvem står nå og er forundret?"

Eller noe sånt... Min sønn får overhodet ikek lov til å så mye som velte en kost hos de han går til (eh.. han skal bare til 4 hus og de har jeg snakket med på forhånd) Han skal smile og takke høflig!!

Det var jo en god ide.. flere slike ??? Tenkte jeg kunne tipse mine små bøllefrø :-)

Jo, da forsvarer jeg at du tar på deg joggesko i dag.

Gjest strandhai

Det synes jeg og. Og jeg vet at det er mange andre som åpner presanger 1. juledag.

Poenget mitt er at vi sakte med sikkert blir amerikanisert. Og det liker jeg ikke.

Mvh

okei, greit nok det. Men hvem sin feil mener du det er at vi blir "amerikanisert"? (noe jeg egentlig ikke er helt enig i....)

Kizza1365380506

okei, greit nok det. Men hvem sin feil mener du det er at vi blir "amerikanisert"? (noe jeg egentlig ikke er helt enig i....)

Det sniker seg inn via tv osv. Ja, vel er det koselig med halloween. Det synes jeg også. Heldigvis er det ikke så utbredt her hvor jeg bor men det er nok ikke lenge før det kommer her og.

Jeg er bare redd for at andre mindre bra ting sniker seg inn og. Som det å ha våpen lettere tilgjengelig. Nå har jo kniv o.l. vært brukt på bygdedans i alle år, så det er ikke det. Men det moralske i det. Ville vært trist om vi måtte begynne med sekuritas vakter på skolene. Sogn vg har jo det allerede. Men her er det jo andre ting som gjør det også selvfølgelig. Kanskje vi som har noen år på nakken ser det litt anderledes enn de som er unge og mer påvirkelig. Vi hadde jo ikke tv når vi vokste opp og har sett hvordan grensene er blitt flyttet når det gjelder hva vi tåler av både sex og vold.

Nå kom jeg inn på helt andre ting. Men jeg føler at vi adopterer vel mye og at det er amerika som påvirker oss mest.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...