Gjest erlittitvil Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hei! Lånte et pulsbelte da jeg trente på sats her om dagen, og begynnte å fikle litt med de forskjellige funksjonene på Technogym trede-møllene. Det var bla. en "runrace test" og "medical test" der, hadde ikke peiling på hvordan disse fungerte, men jeg prøvde meg allikevel.. Etter x antall forsøk og endt løpe-test, kom det frem følgende resultater: Max-puls: 200 Anbefalt puls: 140 Vo2-opptak: 45 ml/min/kg Mets: 12,8 Jeg veier forøvrig 83 kg, og er 20 år. Noen som kan tolke disse tallene for meg?? Og hva betyr de? Er en vo2 på 45 bra/dårlig? Jeg prøvde meg på "constant pulse rate" på 140, men jeg synes dette gikk alt for treigt.. Jeg trengte ikke løpe i mer enn 6 km/t for å ha en puls på 140.. Har jeg unormal høy puls da?? Senere prøvde jeg å jogge i ca. 10-11 km/t.. Det er dette jeg pleier å jogge i.. Klarer likevel ikke å jogge lenger enn én km av gangen, før jeg må roe ned litt... Da lå pulsen min på mellom 165 og 170. Er dette for høyt? Hva er ideell joggepuls for best fettforbrenning?? Det skal legges til at jeg har astma, og har alltid hatt problemer med å jogge lengre distanser pga. vanskelig for å puste etterhvert.. Har allikevel blitt vanvittig mye bedre etter at jeg har begynnt å trene. Alle tips mottas med takknemmelighet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christof Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hvis du skal bygge opp en bra kondisjon så skal du helst ikke komme over sone 1-2 i puls. Det vil si for min del som har makspuls på 194 at jeg skal holde meg mellom 117-165. Detter er for at du skal trene aerobt, og når du har et bra grunnlag med aerob trening så kan du starte med litt interval trening men ikke flere ganger i uken helt uten videre da dette bryter ned kroppen. Hvis du går inn på siden til Ingrid Kristiansen så kan du lese litt om trening og hvorfor man skal trene rolig. Og hun burde vita hva hun prater om. Selv så har jeg problemer med å ta det rolig selv. Men jeg lærer og passer på å bruke pulsklokke når jeg er ute å løper. Mange av skigutta på landslaget ligger med en puls på mellom 120-140 på langturene sine. Og når man snakker om forbrenning så er det bete p ligge på sone 1. Hvis du går inn på sidene til polar pulsklokke så kan du lese en del om pulssoner. Men mange har feil oppfattning av hva som er riktig. Mange tror at hvis man ikke får vondt i kroppen etter en tur så har man ikke tatt i hardt nok, men dette er helt feil. Ellers så er www.kondis.no en bra side og de har et forum hvor det er mange maraton løpere som skriver inn og diskuterer slike ting. Lykke til videre med treningen! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fannster Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 I følge Jan Helgerud ved NTNU i Trondheim øker du Vo2 best med løp i motbakke med puls på 90-95% av maks i 4 min. Deretter 4 min rolig jogg/gange. Gjenta dette 4 ganger. Altså 4x4minutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.