Gå til innhold

Hodeplagg i år

Anbefalte innlegg

Nå er det sesong igjen for å analysere lue og hattemoten. Nå er jeg egentlig lit spent på hva året vil bringe.

Selv kan jeg huske fra guttedagene at vi uten tvil foretrakk alle ørebetennelsers mor fremfor å bruke lue. For oss med utpreget hockey ble det fort litt kløing under der også.

Nå derimot har alle yngre gutter gått med lue i et halvt år. Nå var jeg sikker på at trenden snudde og alle foreldre kunne puste lettet ut. Det finnes nå luer i absolutt alle farger og fasongen, og gjerne med motiver og tekst slik at lua nå erstatter t-skjorta eller collegegenseren jeg hadde med portrett av mine helter. Men da det ble kaldt derimot, da forsvant lua. Gutta har altså flydd rundt med strikket lue under sommerferien og svettet seg mest i stykker mens de skatet nedover gata eller fløy på stranda, men i det minusgradene slår inn så skal altså lua av. Moten forandrer seg med sesongen, ingen tvil om det.

Likeledes har alle de snusfornuftige eldre karer for lengst funnet frem lua. De er ute å raker løv eller går kveldstur med Fido og har plassert lua på toppen. Jeg sier plassert, for de har aldri lua rundt hodet, men oppå. Lua ligger oppå issen og er klemt sammen som en hanekam slik at lua er i kontakt med minst mulig av hodet. Er ikke vitsen litt borte da? Det faktum at disse luene har reklame for lokalavisen eller OL-emblem fra 1968 tyder vel på at det her skal være gjør vel ikke dette til et sentralt begrep i moteverdenen heller. Det er altså ikke kult, ikke varmt, men nærmest symbolsk plassert slik at ikke noen kan si at lua ikke er der. Når jeg blir 61 år kommer jeg neppe til å spørre Mamma om jeg må gå med lue likevel, så jeg blir vel barskeste løvrakeren i gata kan jeg tenke meg.

Like spennende blir det vel hvilke dyrelik som blir funnet i kassakøen og teller 50-åringer til å dekke 2 poser kamferdrops, frekventerer bingolokaler eller sitter på busstoppen og klager på hvor mye glattere det er i år enn i fjor. Disse pelsdyrene har gjerne små, gamle damer plassert under seg, og sann mine ord, det har aldri kommet så mye som et ørlite snev av verk i de ørene nei. Store mengder pelsdyr har gått med, mange blitzere har kastet tunge steinmengder for å forhindre produksjonen, Røkke har sågar kjøpt opp en hel farm for å endre utsikten fra hytta si, men så har de aldri hatt vondt i øra, og bingotallene er like krystallklare den dag i dag som for.......mange år siden.

Dette blir for omfattende og komplekst for meg. Jeg kommer til å fryse på ørene i år også jeg. Det er nok det sikreste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124962-hodeplagg-i-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var skrekkelig mye ledig plass under innlegget ditt, så jeg tenkte jeg skulle fylle opp litt.

Men jeg har ikke noe interessant å tilføye altså, jeg bruker ikke lue.

Jeg ble visst mere engasjert over dette en de fleste andre.*L* Takk for påfyllet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/124962-hodeplagg-i-%C3%A5r/#findComment-758653
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...