Gå til innhold

Voldtekt


Gjest Eindride

Anbefalte innlegg

Gjest Eindride

Hei alle sammen.

Jeg har en kjæreste som har blitt voldtatt, vi var sammen før det skjedde. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. Jeg føler meg totalt maktesløs. Det er sikkert vanlig å tenke at det blir "ekkelt" for meg å ha samleie igjen. Jeg vet jo ikke hvordan hun føler eller tenker. Hun spør meg om jeg vil forlate henne, da sier jeg nei, fordi jeg elsker henne. Men hun tror ikke noe på meg lengre. Hva skal jeg gjøre? Hvis noen har gode råd så setter jeg pris på litt hjelp, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Situasjonen du beskriver er veldig typisk. Hvor gamle er dere? Er det lenge siden voldtekten skjedde?

Et godt råd til dere begge er å lese inne på hjemmesidene til DIXI, www.dixi.no. Der står det en del nyttig informasjon. Vi har også DIXI Ressurssenter i Stavanger og Oslo som man kan ringe og få gode råd, både den som har blitt voldtatt og deres pårørende. Vi har info-foldere som vi kan sende deg.

Et annet tips kan være å lese boken "Det begynte med voldtekt" Cappelen forlag 1992, du finner den på biblioteket. Der står det en del om hvordan man har det etter en voldtekt.

Og så kan dere skrive innlegg her! Her er det mange som deler sine gode og dårlige erfaringer, som vet hva det handler om og som er til stor hjelp!

Lykke til i tiden fremover!

Vennlig hilsen Grete i DIXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eindride,

Som lovet kommer et svar.

For det første så er du slettes ikke "maktesløs", selv om jeg vet at det kan føles slik mange ganger. Din kjæreste er heldig som har en som deg som tenker over denne vanskelige problemstillingen.

Det er mange ting som kan nevnes her. Du nevner at hun ikke tror at du elsker henne mer. Det kan være fordi hun selv føler seg "ekkel" og ikke kan forstå at noen kan elske "en slik som henne". Derfor vil hun kanskje slå opp, fordi hun tror at du kommer til å gjøre det uansett. (Og da mener hun at det er bedre for henne at hun kontrollerer det).

Det er et problem som åpenbart har med selvtillit å gjøre - og den kan bare bygges opp langsomt men sikkert. Viktig her å ikke "love mer enn du kan holde" - en liten skuffelse kan ødelegge mye. Men det "siger inn" til slutt (etter nok repetisjon! :-) ) at du virkelig er glad i henne og vil ha henne.

Et annet råd er at hun kanskje bør få litt proff hjelp. Ikke press henne, men kanskje tilby å gå sammen med henne (avtal om du skal gå med inn eller vente utenfor). Det er veldig vanskelig for deg å inneha roller som "psykolog" og "kjæreste". Konsentrer deg heller om å være en god kjæresten, istedet for halvt psykolog og halvt kjæreste. (Hun får henvisning til psyk fra legen sin.)

Det er ingen "standard" reaksjoner på en voldtekt. Alle reaksjoner er "normale" på den unormale hendelsen (voldtekten). Derfor er det ingen oppskrift på hvordan du skal reagere, annet enn å forsikre henne igjen og igjen at du vet at det ikke var hennes feil, og at du ikke synes hun er "ekkel", "skitten" el. lign. på noen som helst måte, men at hun er like flott som før.

Videre så er det vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg med fysisk kontakt. Noen hater å bli tatt på etterpå, mens for andre blir det en bekreftelse på at "kjæresten synes jeg er skitten" hvis *ikke* kjæresten tar på henne. Den eneste måten man kan "få orden" i dette på er å snakke sammen. Og husk også at "alle andre" som lever sammen også har "helt vanlige" problemer fra tid til annen - dere blir jo ikke "fritatt" dem, så husk at ikke alt skal dreie seg om voldtekt.

Og nettopp det å snakke sammen er vel hemmeligheten her. Samt å la henne ha kontroll over prosessen (ikke "tvinge" henne til psyk, eller lignende).

Håper noe av det jeg skriver lyder fornuftig.

Ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eindride

Hei!

Situasjonen du beskriver er veldig typisk. Hvor gamle er dere? Er det lenge siden voldtekten skjedde?

Et godt råd til dere begge er å lese inne på hjemmesidene til DIXI, www.dixi.no. Der står det en del nyttig informasjon. Vi har også DIXI Ressurssenter i Stavanger og Oslo som man kan ringe og få gode råd, både den som har blitt voldtatt og deres pårørende. Vi har info-foldere som vi kan sende deg.

Et annet tips kan være å lese boken "Det begynte med voldtekt" Cappelen forlag 1992, du finner den på biblioteket. Der står det en del om hvordan man har det etter en voldtekt.

Og så kan dere skrive innlegg her! Her er det mange som deler sine gode og dårlige erfaringer, som vet hva det handler om og som er til stor hjelp!

Lykke til i tiden fremover!

Vennlig hilsen Grete i DIXI

Jeg er en gutt på 19 år og min kjærste er 16 år. Det er ca 6 mnd. Siden hun ble voldtatt av 3 stk, nede på Malta. Hun brøt sammen for noen dager siden og kan ikke si at det er lett for meg heller. Men vi har heldigvis gode venner som hjelper oss med å komme over dette. Vi har snakket mye i tlf i det siste og hun skjønner nå at jeg elsker henne. Vi har hatt samleie etter hun kom hjem fra Malta, men da hadde hun ikke sagt noe til oss andre, bare at hun ble utsatt for ett forsøk og ikke ett fyllbyrdet.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...