Grip Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei Flisa :-) Du har rett i at jeg ser mye hudfarge i innleggene til Grip, morsk og Goliath, men det er fordi hudfarge er det som synes - kultur gjør det ikke!! Ingen kan SE på min datter at hun er norsk - fordi hun er brun. I og med at kultur ikke viser utenpå, så vil hun i mange tilfeller bli "dømt" som en utlending. De holdningene samfunnet har overfor innvandrere vil også ramme henne (og igjen vil jeg understreke at jeg synes det er like ille at denne generaliseringen rammer "ekte" innvandrere!) For meg som hennes mamma er det viktig å bekjempe de fordommene som mange har til utlendinger, og da i særdeleshet de med en annen farge. For enkelte mennesker, og da i første rekke eldre mennesker, vil min datter alltid være en utlending - fordi hun SER ut som en i deres øyne. Og om hun skal se ut som en, så er det i alle fall viktig for meg at man har et mest mulig positivt bilde av innvadrere og utlendinger. Om du skjønner hva jeg mener??? Det er helt ok å være redd for at noen skal ta med seg datteren din til et annet land - eller en annen kant av landet for den saks skyld ;o)) Det er ikke slike holdninger jeg er redd for. Men det jeg synes er skremmende er holdninger der man uten å kjenne de konkrete menneneskene det snakkes om nærmere dømmer en gruppe mennesker nedenom og hjem kun basert på at de er innvandrere. Les innleggene deres om igjen - de OSER av forakt overfor en hel gruppe mennesker - muslimske gutter og menn over 16 år er farlige og noe man ikke bør omgås - hallo??? Og legg merke til at oppklaringen mht gjeng og at hun var alene jente først kom ETTER at Morsk og co. hadde bedt mammaen å sørge for å holde jenta borte fra disse guttene! De dømte altså dette vennskapet nordenom og ned kun basert på at en norsk jente på 16 år var venner med gutter av utenlandsk opprinnelse! Det er slike holdninger som skremmer meg. Og slike holdninger fremmer ikke integrering, tvert i mot! Jeg tror fort det kan bli et selvoppfyllende profeti om man skal fortsette å snakke om hvor farlige muslimene er, og at man må holde seg langt borte fra dem. Muslimene er her! Og det store flertallet er kjekke mennesker. Med en annen kultur og reiligion - ja! Men farlige - nei! Vi må omgås hverandre og respektere hverandre om dette skal fungere. Og det å nekte barna våre å være sammen er et steg i HELT gal retning! Beste hilsen fra Det er synd du ser så mye "hudfarge" i mine innlegg. Jeg har aldri nevnt hudfarge, og heller aldri tenkt hudfarge. Men jeg aksepterer aldri et menneskesyn som det de fleste (vil jeg hevde) muslimer har. Vi kan ikke akseptere at et slikt syn på medmennesker får fotfeste her i landet, og vi burde sagt i fra langt kraftigere. .... Dette dreier seg om en nedbrytende religion og en nedbrytende kultur, som jeg ikke har noe til overs for. Det dreier seg ikke om hudfarge. Vi kjenner vel alle adopterte av annen hudfarge enn hvit. Min erfaring er at adopterte slett ikke ses i sammenheng med muslimer, men fullt ut anses som andre nordmenn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei Flisa :-) Du har rett i at jeg ser mye hudfarge i innleggene til Grip, morsk og Goliath, men det er fordi hudfarge er det som synes - kultur gjør det ikke!! Ingen kan SE på min datter at hun er norsk - fordi hun er brun. I og med at kultur ikke viser utenpå, så vil hun i mange tilfeller bli "dømt" som en utlending. De holdningene samfunnet har overfor innvandrere vil også ramme henne (og igjen vil jeg understreke at jeg synes det er like ille at denne generaliseringen rammer "ekte" innvandrere!) For meg som hennes mamma er det viktig å bekjempe de fordommene som mange har til utlendinger, og da i særdeleshet de med en annen farge. For enkelte mennesker, og da i første rekke eldre mennesker, vil min datter alltid være en utlending - fordi hun SER ut som en i deres øyne. Og om hun skal se ut som en, så er det i alle fall viktig for meg at man har et mest mulig positivt bilde av innvadrere og utlendinger. Om du skjønner hva jeg mener??? Det er helt ok å være redd for at noen skal ta med seg datteren din til et annet land - eller en annen kant av landet for den saks skyld ;o)) Det er ikke slike holdninger jeg er redd for. Men det jeg synes er skremmende er holdninger der man uten å kjenne de konkrete menneneskene det snakkes om nærmere dømmer en gruppe mennesker nedenom og hjem kun basert på at de er innvandrere. Les innleggene deres om igjen - de OSER av forakt overfor en hel gruppe mennesker - muslimske gutter og menn over 16 år er farlige og noe man ikke bør omgås - hallo??? Og legg merke til at oppklaringen mht gjeng og at hun var alene jente først kom ETTER at Morsk og co. hadde bedt mammaen å sørge for å holde jenta borte fra disse guttene! De dømte altså dette vennskapet nordenom og ned kun basert på at en norsk jente på 16 år var venner med gutter av utenlandsk opprinnelse! Det er slike holdninger som skremmer meg. Og slike holdninger fremmer ikke integrering, tvert i mot! Jeg tror fort det kan bli et selvoppfyllende profeti om man skal fortsette å snakke om hvor farlige muslimene er, og at man må holde seg langt borte fra dem. Muslimene er her! Og det store flertallet er kjekke mennesker. Med en annen kultur og reiligion - ja! Men farlige - nei! Vi må omgås hverandre og respektere hverandre om dette skal fungere. Og det å nekte barna våre å være sammen er et steg i HELT gal retning! Beste hilsen fra Hvis du mener mine holdninger overfor muslimer generelt er "gale", så lurer jeg på hvordan du selv definerer dine egne holdninger til de som er kritiske til de usunne deler av den muslimske kuluren som stadig får et bedre fotfeste i Norge? Det er noen deler av den "opprinnelige" kulturen blant en del av våre nye landsmenn som jeg er sterkt kritisk til. Og det finnes nye miljøer i Norge der det har vokst frem en ukultur av vold, kriminalitet og annet negativt som jeg også mener det er nødvendig å rette et sterkt søkelys mot. Desverre består disse miljøene i stor grad av både 1., 2 og tredje generasjons innvandrere. Og det er klare tegn på at noe ikke er som det burde være. Selv har jeg venner som er muslimer, og i familien har jeg en Marokkaner som jeg kommer svært godt ut av det med. Det "merkelige" er at vi deler samme oppfatning, og den er svært forskjellig fra din egen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Det er synd du ser så mye "hudfarge" i mine innlegg. Jeg har aldri nevnt hudfarge, og heller aldri tenkt hudfarge. Men jeg aksepterer aldri et menneskesyn som det de fleste (vil jeg hevde) muslimer har. Vi kan ikke akseptere at et slikt syn på medmennesker får fotfeste her i landet, og vi burde sagt i fra langt kraftigere. .... Dette dreier seg om en nedbrytende religion og en nedbrytende kultur, som jeg ikke har noe til overs for. Det dreier seg ikke om hudfarge. Vi kjenner vel alle adopterte av annen hudfarge enn hvit. Min erfaring er at adopterte slett ikke ses i sammenheng med muslimer, men fullt ut anses som andre nordmenn. Beklager, jeg mener ikke at jeg leser mye om hudfarge i innleggene dine (eller deres for den saks skyld, morsk og goliath), men til syvende og sist så blir likevel hudfarge et tema, og et viktig et! Du snakker om religion og innvandrere - og tilfeldigvis har flesteparten av de du snakker om en annen hudfarge enn gjennomsnittsnordmannen. Og da altså samme hudfarge som min datter. Og for det om ikke DU kobler hudfargen og kulturen, så er det mange andre som gjør det! Det er helt ok å være kritisk til nedsettende menneskesyn. Men det er ikke ok å forhåndsdømme alle med samme nasjonalitet eller religion og si at de alle er like! Jeg kan være helt enig i at det finnes muslimer med det jeg mener er et forkastelig menneskesyn. Akkurat som det finnes kristne med et forkastelig menneskesyn. Folk er forskjellige - også muslimer og innvandrere!! Jeg forakter mennessker med et forkastelig menneskesyn - uavhengig av religion og opprinnelse. Det virker som om du forkaster mennesker med en annen religion og opprinnelse, uavhengig av deres menneskesyn... Forstår du hva jeg mener?? Du tar det for gitt at alle muslimer har samme menneskesyn. Og om man møter mennesker med en holdning om at de er dårlige mennesker, så skal de slite f*** så mye med å rette opp det inntrykket! Jeg er kritisk til at du forhåndsdømmer alle muslimer og store mengder innvandrere. Men jeg mener altså ikke at du har uttalt deg negativt om mennesker på bakgrunn av hudfarge. Bare at dette er tema som henger tett sammen, enten du liker det eller ei. Så selv om du ikke nevner hudfarge, så vil dine holdninger kunne ramme min datter. Og derfor vil jeg bekjempe dem :-) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hvis du mener mine holdninger overfor muslimer generelt er "gale", så lurer jeg på hvordan du selv definerer dine egne holdninger til de som er kritiske til de usunne deler av den muslimske kuluren som stadig får et bedre fotfeste i Norge? Det er noen deler av den "opprinnelige" kulturen blant en del av våre nye landsmenn som jeg er sterkt kritisk til. Og det finnes nye miljøer i Norge der det har vokst frem en ukultur av vold, kriminalitet og annet negativt som jeg også mener det er nødvendig å rette et sterkt søkelys mot. Desverre består disse miljøene i stor grad av både 1., 2 og tredje generasjons innvandrere. Og det er klare tegn på at noe ikke er som det burde være. Selv har jeg venner som er muslimer, og i familien har jeg en Marokkaner som jeg kommer svært godt ut av det med. Det "merkelige" er at vi deler samme oppfatning, og den er svært forskjellig fra din egen. Les mitt innlegg til Grip - jeg er ikke kritisk til de som er kritsk til usunn kultur. Jeg er kritisk til de som er kritisk til en kultur. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Beklager, jeg mener ikke at jeg leser mye om hudfarge i innleggene dine (eller deres for den saks skyld, morsk og goliath), men til syvende og sist så blir likevel hudfarge et tema, og et viktig et! Du snakker om religion og innvandrere - og tilfeldigvis har flesteparten av de du snakker om en annen hudfarge enn gjennomsnittsnordmannen. Og da altså samme hudfarge som min datter. Og for det om ikke DU kobler hudfargen og kulturen, så er det mange andre som gjør det! Det er helt ok å være kritisk til nedsettende menneskesyn. Men det er ikke ok å forhåndsdømme alle med samme nasjonalitet eller religion og si at de alle er like! Jeg kan være helt enig i at det finnes muslimer med det jeg mener er et forkastelig menneskesyn. Akkurat som det finnes kristne med et forkastelig menneskesyn. Folk er forskjellige - også muslimer og innvandrere!! Jeg forakter mennessker med et forkastelig menneskesyn - uavhengig av religion og opprinnelse. Det virker som om du forkaster mennesker med en annen religion og opprinnelse, uavhengig av deres menneskesyn... Forstår du hva jeg mener?? Du tar det for gitt at alle muslimer har samme menneskesyn. Og om man møter mennesker med en holdning om at de er dårlige mennesker, så skal de slite f*** så mye med å rette opp det inntrykket! Jeg er kritisk til at du forhåndsdømmer alle muslimer og store mengder innvandrere. Men jeg mener altså ikke at du har uttalt deg negativt om mennesker på bakgrunn av hudfarge. Bare at dette er tema som henger tett sammen, enten du liker det eller ei. Så selv om du ikke nevner hudfarge, så vil dine holdninger kunne ramme min datter. Og derfor vil jeg bekjempe dem :-) Beste hilsen fra Jeg skjønner din argumentasjon og er enig i mye av det du skriver. Jeg synes imidlertid at du gjør hudfarge til en altfor stor sak. Skal man følge din arumentasjonsrekke, blir vi nesten utelukket fra å kritisere muslimers verdier og menneskesyn. Er det slik? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ta det bare med ro - du vil oppdage problemene etterhvert du også. Takk :-) jeg lurte litt på om jeg skulle bli urolig ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 samme straff for samme forbrytelser, mener nå jeg. MEN er de enda ikke blitt norske statsborgere, så bør de utvises. Og det tror jeg faktisk de blir også. Ja det tror jeg. Også når de har barn i norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Les mitt innlegg til Grip - jeg er ikke kritisk til de som er kritsk til usunn kultur. Jeg er kritisk til de som er kritisk til en kultur. Beste hilsen fra http://forum2.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1883796 Dette var mitt andre innlegg i denne tråden. Og det var du som trakk mitt nick inn i det svaret du gav til flisa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 http://forum2.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1883796 Dette var mitt andre innlegg i denne tråden. Og det var du som trakk mitt nick inn i det svaret du gav til flisa. Linken ble visst feil, men dette er hva jeg skrev: "Hvis det gjelder det å være sammen med utlendinger generelt, så er jeg helt enig med deg. Hvis det gjelder "en gjeng som i all hovedsak består av utlendinger" så er det noe helt annet. Man integrerer ikke utlendinger ved at de opptrer som gjenger med noen "spede innslag" av norske jenter - for å si det slik." Første setningen gikk på det at det selvfølgelig er helt OK å være sammen med innvandrere generelt sett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg skjønner din argumentasjon og er enig i mye av det du skriver. Jeg synes imidlertid at du gjør hudfarge til en altfor stor sak. Skal man følge din arumentasjonsrekke, blir vi nesten utelukket fra å kritisere muslimers verdier og menneskesyn. Er det slik? Så lenge det ikke generaliseres og at alle trekkes over en kam, så må folk diskutere hva de vil for meg. Jeg er veldig glad i diskusjoner, jeg :-) Det jeg reagerte på i denne tråden var at det ble advart mot å pleie omgang med en hel menneskegruppe KUN basert på at de var innvandrere. Jeg liker ikke når mennesker blir satt i båser! Jeg er verken blind eller dum, jeg er fullstendig klar over at det i enkelte muslimske miljø eksisterer et ekstremt menneskesyn som jeg ikke kan gå god for. Jeg vet også at det i enkelte kriste miljø eksisterer akkurat det samme. Men ut fra det så kan jeg ikke si at _alle_ kristne og muslimer har et ekstremt menneskesyn. Og derfor reagerer jeg når andre mener at man kan gjøre det. Og så tror jeg på integrering som et viktig virkemiddel. Til alle tider har vi lært av hverandre - det er jo slik kultur utvikles!! Norsk kultur feks er ikke den samme nå som den var for kun får år siden. Vi har tatt mange skritt framover (og sannsynligvis mange bakover...). Å tro at ikke andre kulturer kan gjøre det samme er i beste fall dumt, i verste fall rasistisk! Vi må forholde oss til at muslimer er her, og er det noe vi synes er dårlig i deres kultur, så må vi forsøke å påvirke denne delen. Jeg har ingen tro på at vi kan _pålegge_ dem endring, vi må få dem til å _forstå_ at endringen er nødvendig. Og for å påvirke må vi ha kontakt, må vi ikke? Så kan vi luke av dem de delene som vi mener er ekstreme og negative, og så kan de sikkert lære oss noe, de også. For det finnes faktisk fine verdier i deres kultur også! Ja jeg er optimist, og jeg er ganske godt fornøyd med mitt "blåøyde" syn på verden. Jeg tror nemlig at man får til mye mer om man har en positiv holdning, enn om man er negativ. Og for å sitere en venn: "Uansett så må alle være venner i alle fall" ;o)) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 http://forum2.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1883796 Dette var mitt andre innlegg i denne tråden. Og det var du som trakk mitt nick inn i det svaret du gav til flisa. Linken din var til innlegget som helhet dessverre, så jeg forstod ikke helt hva du mener. I svaret mitt til Grip så opplarer jeg at jeg ikke synes at noen av dere dømmer med utgangspunkt i hudfarge. At det var _jeg_ som trakk inn det,fordi det henger sammen. Det var et forsøk på å være hyggelig, altså ;o)) Og så kan jeg jo gjenta enda en gang. Jeg er ikke kritisk til de som er kritisk til til usunn kultur. Jeg er kritisk til de som er kritisk til en kultur eller religion som helhet. Og som ut fra de usunne delene av en kultur/religion mistenker alle andre med samme kultur/religion for å være like dårlige mennesker. Mulig du ikke selv mener du kommer innenfor denne kategorien, men jeg oppfatter det som du gjør det.... Og akkurat _den_ delen av nicket ditt misliker jeg ;o)) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Linken ble visst feil, men dette er hva jeg skrev: "Hvis det gjelder det å være sammen med utlendinger generelt, så er jeg helt enig med deg. Hvis det gjelder "en gjeng som i all hovedsak består av utlendinger" så er det noe helt annet. Man integrerer ikke utlendinger ved at de opptrer som gjenger med noen "spede innslag" av norske jenter - for å si det slik." Første setningen gikk på det at det selvfølgelig er helt OK å være sammen med innvandrere generelt sett. Takk, da forstod jeg hva du mener :-) Og jeg er faktisk ganske så enig med deg mht at det ikke er særlig integrering å være _en_ jente og en gjeng innvandrere. Men jeg er _ikke_ enig i at det nødvendigvis er farlig å være _en_ jente og en gjeng innvandrere. Og jeg er heller ikke enig i at det nødvendigvis er et problem at det er _en_ jente og mange innvandrere. Som mamma hadde jeg nok reagert på om min datter bare hadde guttevenner. Men det hadde jeg gjort uavhengig av om guttene hadde innvandrerbakgrunn eller ei. Min reaksjon gikk på at noen på bakgrunn av den lille informasjonen som ble gitt i "usikker mor" sitt første innlegg sa at dette var "nei" og "fy". For de svarene var basert på fordommer mot muslimer og innvandrere. Og fordommer er for meg "nei" og fy" ;o) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Takk, da forstod jeg hva du mener :-) Og jeg er faktisk ganske så enig med deg mht at det ikke er særlig integrering å være _en_ jente og en gjeng innvandrere. Men jeg er _ikke_ enig i at det nødvendigvis er farlig å være _en_ jente og en gjeng innvandrere. Og jeg er heller ikke enig i at det nødvendigvis er et problem at det er _en_ jente og mange innvandrere. Som mamma hadde jeg nok reagert på om min datter bare hadde guttevenner. Men det hadde jeg gjort uavhengig av om guttene hadde innvandrerbakgrunn eller ei. Min reaksjon gikk på at noen på bakgrunn av den lille informasjonen som ble gitt i "usikker mor" sitt første innlegg sa at dette var "nei" og "fy". For de svarene var basert på fordommer mot muslimer og innvandrere. Og fordommer er for meg "nei" og fy" ;o) Beste hilsen fra Fordommene går nok mye på at svært mange av de gjengene som har blitt dannet av unge gutter/menn med innvandrerbakgrunn er spesielt overrepresentert i kriminalstatistikken - og de ses på med stadig økende bekymring både av politikere og politiet. Dette gjelder selvfølgelig ikke de som henger sammen i gjenger for å drive "sunne" aktiviteter - som idrett eller andre positive interesser. De felles interessene de gjengene jeg refererer til har, er på alle måter "usunne" og ikke slike aktiviteter som du skulle ønske dine døtre eller sønner blir dratt inn i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/125068-datteren-min-liker-%C3%A5-v%C3%A6re-sammen-med-utlendinger/page/5/#findComment-761663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.