Gå til innhold

Hva er så galt med det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

18

• flisa

12

• petter smart

11

• Babette

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niels Henrik

Hvorfor skulle folk ellers få barn om det ikke er fordi de (vi) har lyst på barn?

Folk får selvsagt barn fordi de har lyst på barn, men det er noen flere faktorer som bør være tilstede, det holder ikke bare med lysten.

Man bør være istand til å ta seg av barnet, og man bør kunne gi barnet en trygg oppvekst med to foreldre.

Gjest Niels Henrik

Enig i det med at mange tror "gresset er grønnere på andre siden"...

Snakket nettopp med en kamerat av meg som fortalte at han hadde oppdaget at damer trengte pleie ! Og hvor koselig det var å bruke tid sammen uten barn...og dette oppdaget han sammen med kone 2, ikke kone 1...og han mente at dette var grunnen til at kone1 forlot ham...

Menn altså ! :-)

Greit, denne fyren har ihvertfall lært noe. Hun som fikk 4 barn med 4 forskjellige menn har tydeligvis fortsatt ikke lært noenting.

Gjest Niels Henrik

Hva mener egentlig alle dere som sier at kvinner (kankskje menn også, hva vet jeg) er 'egoistiske' mht til det å få barn i ulike settinger? Hva henspeiler det 'egoistiske' på?

Jeg spør ikke for å være vrang, men rett og slett fordi jeg ikke forstår argumentasjonen

- og dessuten fordi jeg tror at svært, svært mye av det vi gjør er egoistisk betinget, det vil si springer ut fra våre ønsker, lyster osv, uten at det blir sett på som rart. Eks: De fleste velger bosted, venner, arbeid, drar på ferie, kjøper ting osv.osv. ut fra hva en selv vil, ikke for å tekkes andre.

Jeg mener man er egoistisk når man setter egne ønsker foran barnets ve og vel.

Det ansvaret det er å få barn kan ikke sammenlignes med å velge ferie eller omgangskrets. Den sammenlikningen blir helt søkt, spør du meg. En 14 dagers ferie får sjelden noe særlige konsekvenser. 20 års ansvar for et barn derimot?

Folk får selvsagt barn fordi de har lyst på barn, men det er noen flere faktorer som bør være tilstede, det holder ikke bare med lysten.

Man bør være istand til å ta seg av barnet, og man bør kunne gi barnet en trygg oppvekst med to foreldre.

Du skriver at endel faktorer 'bør være tilstede' - altså at noen normative betingelser fordres i tillegg til å ha lyst på barn. Mulig det.

Men den som kun får barn fordi det er penger i banken, boligen er stor nok, møblene fine og man er passe gammel tviler jeg sterkt på er egnet som foreldre.

Lysten på barn er den drivende kraften, trangen til å gi liv og kjærlighet overskygger alt av penger og materiell lort.

Annonse

Gjest Niels Henrik

Du skriver at endel faktorer 'bør være tilstede' - altså at noen normative betingelser fordres i tillegg til å ha lyst på barn. Mulig det.

Men den som kun får barn fordi det er penger i banken, boligen er stor nok, møblene fine og man er passe gammel tviler jeg sterkt på er egnet som foreldre.

Lysten på barn er den drivende kraften, trangen til å gi liv og kjærlighet overskygger alt av penger og materiell lort.

Helt enig. Jeg har heller aldri påstått at penger eller materielle ting er viktig. Jeg snakket om trygghet, to foreldre, og om at man må være istand til å ta seg av de barna som kommer. Men hvis bare lysten på barn er tilstede, men ingen av de ovennevnte faktorer er tilstede, kan det fort bli trøbbel. Da tenker man bare på seg selv og sine lyster, men ikke på barnas beste.

Det ansvaret det er å få barn kan ikke sammenlignes med å velge ferie eller omgangskrets. Den sammenlikningen blir helt søkt, spør du meg. En 14 dagers ferie får sjelden noe særlige konsekvenser. 20 års ansvar for et barn derimot?

Men _hva_ menes med egoistisk? Jeg spør etter en definisjon på egoistisk i denne forbindelsen?

Ferie osv. var ment som eksempler for å vise at så godt som alt vi gjør er betinget ut fra det vi vil og ønsker å gjøre.

Vi f.eks. ville ha barn fordi vi ønsket oss barn og fordi det å få barn ville bety vårt barn, barn i en kjærlighetsfylt relasjon - ikke fordi vi hadde et spesielt ønske om å ta oss av barn i seg selv. Da kan man jo jobbe i en barnehage.

Gjest Niels Henrik

Men _hva_ menes med egoistisk? Jeg spør etter en definisjon på egoistisk i denne forbindelsen?

Ferie osv. var ment som eksempler for å vise at så godt som alt vi gjør er betinget ut fra det vi vil og ønsker å gjøre.

Vi f.eks. ville ha barn fordi vi ønsket oss barn og fordi det å få barn ville bety vårt barn, barn i en kjærlighetsfylt relasjon - ikke fordi vi hadde et spesielt ønske om å ta oss av barn i seg selv. Da kan man jo jobbe i en barnehage.

Jeg trodde jeg ga en ganske tydelig forklaring på hva jeg mente med egoistisk i denne sammenhengen, men jeg kan gjerne gjenta det:

Når man velger å få hauger av barn selv om man VET at man ikke kan ta seg av dem skikkelig, og ikke kan tilby dem en trygg og god oppvekst med en mor og en far tilstede, er man EGOISTISK. Da setter man sitt eget ønske om barn høyere enn barnas ve og vel.

Det kan hende at det meste av det vi gjør her i verden er egoistisk motivert, men noen handlinger får mer alvorlige konsekvenser enn andre. En ferie for eksempel får sjelden alvorlige konsekvenser (med mindre man blir gravid på ferieturen :-)

Helt enig. Jeg har heller aldri påstått at penger eller materielle ting er viktig. Jeg snakket om trygghet, to foreldre, og om at man må være istand til å ta seg av de barna som kommer. Men hvis bare lysten på barn er tilstede, men ingen av de ovennevnte faktorer er tilstede, kan det fort bli trøbbel. Da tenker man bare på seg selv og sine lyster, men ikke på barnas beste.

Da er vi kanskje enige i at det å ha lyst på barn fordi man har et uttalt ønske om å få barn i seg selv (altså egoistisk ønske) _og_ at rimelig trygge rammer er tilstede, er det beste?

Heldigvis er det ikke 1984 og p...kontroll, enhver med åndskraften i behold har rett til å få barn i dag - og sånn må det være, selv om altfor mange ikke kommer til verden via foreldre som har lyst på dem eller innenfor trygge rammer.

Gjest Niels Henrik

Da er vi kanskje enige i at det å ha lyst på barn fordi man har et uttalt ønske om å få barn i seg selv (altså egoistisk ønske) _og_ at rimelig trygge rammer er tilstede, er det beste?

Heldigvis er det ikke 1984 og p...kontroll, enhver med åndskraften i behold har rett til å få barn i dag - og sånn må det være, selv om altfor mange ikke kommer til verden via foreldre som har lyst på dem eller innenfor trygge rammer.

Da er vi enige.

Annonse

Jeg steiner henne ikke, jeg sier bare at det er lurt å tenke seg om.

Nei, du skriver godt, edruelig og reflektert - steiningen var ikke myntet på deg.

Klart det er lurt å tenke seg om... men vi er nå engang skrøpelige vesener, noen mer enn andre. Og disse trenger heller at 'vi' andre åpner armene framfor å legge dem overkors.

Gjest Niels Henrik

Nei, du skriver godt, edruelig og reflektert - steiningen var ikke myntet på deg.

Klart det er lurt å tenke seg om... men vi er nå engang skrøpelige vesener, noen mer enn andre. Og disse trenger heller at 'vi' andre åpner armene framfor å legge dem overkors.

Hun som skrev hovedinnlegget er ikke et skrøpelig vesen, hun påstår derimot at hun er en sterk kvinne som gjør sine egne valg. Hun må derfor tåle at vi kritiserer henne. Det var vel derfor hun skrev innlegget, for å høre våre meninger?

Gjest fritt valg???????

Du bør feie for din egen dør når det gjelder det med å akseptere andres valg..

Synes mange har skrevet saklige svar til deg også jeg, vedr hvorfor de mener foreldre bør bo sammen...og regner med du var interessert i en slags debatt siden du la inn det første innlegget..ikke KUN støtte for dine egne meninger ?

Det er vel mulig at jeg er farget av mine egne valg og mine egne erfaringer i denne diskusjonen.

Det jeg forsøker er å få andre til å tenke at vi alle gjør ulike valg, og ingen av dem kan opphøyes til å være det rette valget.

Skal tenke litt over det du sier om at jeg muligens er litt for fordømmende i forhold til de som velger annerledes enn meg.

Det er det som er det fine med slike diskusjoner, man får andre innspill på egne tanker og holdninger, og det kan være godt for å stoppe litt opp og tenke.

Det er vel ingen hemmmelighet at jeg er en kvinnesaksforkjemper. Ikke fordi jeg mener at kvinner er mer verdt enn menn, men fordi jeg rundt meg ser at kvinner ofte er de som ofrer mest i et forhold. Etter min mening ofrer mange altfor mye.

Du har likevel rett i at man ikke kan gjøre valg for alle, selv ikke ut fra gode hensikter.

Takk for innspillet!

Gjest Niels Henrik

Det er vel mulig at jeg er farget av mine egne valg og mine egne erfaringer i denne diskusjonen.

Det jeg forsøker er å få andre til å tenke at vi alle gjør ulike valg, og ingen av dem kan opphøyes til å være det rette valget.

Skal tenke litt over det du sier om at jeg muligens er litt for fordømmende i forhold til de som velger annerledes enn meg.

Det er det som er det fine med slike diskusjoner, man får andre innspill på egne tanker og holdninger, og det kan være godt for å stoppe litt opp og tenke.

Det er vel ingen hemmmelighet at jeg er en kvinnesaksforkjemper. Ikke fordi jeg mener at kvinner er mer verdt enn menn, men fordi jeg rundt meg ser at kvinner ofte er de som ofrer mest i et forhold. Etter min mening ofrer mange altfor mye.

Du har likevel rett i at man ikke kan gjøre valg for alle, selv ikke ut fra gode hensikter.

Takk for innspillet!

Mange kvinner er så opptatt av kvinners rettigheter at de ikke ser at det også finnes barn som bør ha rettigheter.

OK, jeg bannet i kjerka nå, jeg vet det. Bare sett igang og kjeft på meg.

Takk for innspillet!

Jepp :-)

Jeg er nok en av de med sofasliter i huset...men det er så mye annet som er viktig i forholdet vårt som jeg setter umåtelig stor pris på, så jeg velger å bo sammen med sofasliteren min jeg da...og forventer å bli respektert for mine valg.

Jeg hører ofte fra venner at de ikke fatter hvordan jeg klarer det...men så lenge jeg ikke går helt "på akkord" med meg selv, og jeg, mannen og barna har det bra...har jeg valgt dette.

Et forhold er basert på å gi og få...han får sitte litt for ofte i sofaen...men pytt pytt :-)

Gjest fritt valg???????

Alle barn har da to foreldre?

Noen har foreldre som lever sammen, noen har det ikke. Noen ga opp etter 8-10 år, andre ga opp før fødselen.

Nå håper jeg du kan gi meg innsyn i hvilken forskjell det gjør for barnet om det ble født mens mor og far bodde sammen eller det ble født etter at mor og far skilte lag.

Mange barn lever i elendighet i dagens Norge, men det avhenger ikke av hvorvidt mor og far bor sammen eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...