Gå til innhold

Hva er så galt med det?

Anbefalte innlegg

Gjest fritt valg??????

JO, jeg er enig med Niels Henrik i at det er egoistisk å velge en far til barna som man ikke får noe "bry med" siden, -bare som en avlsokse....Man burde ikke planlegge for et barn at de skal være fedreløse.

Noe helt annet er det at det likevel kan skje i ettertid.

Så du mener at barn som lever sammen med bare en av foreldrene sine er far- eller mor-løse??

Det var ikke snakk om å ta livet av sitt barns far, det var snakk om å velge å ikke bo sammen med han.

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

18

• flisa

12

• petter smart

11

• Babette

8

Mest aktive i denne tråden

Det kan nok hende at mange alenemødre ikke tar meg barna sine ut på teltturer og lignende. Dette har vært fedrenes domene i mange år.

Men alle barn har vel en far - uavhengig av om foreldrene bor sammen eller ikke? Det blir feil å gi bare kvinner skylden for at sønnene er lite fysisk aktiv. Her har begge foreldre et like stort ansvar?

Biologisk har alle barn en far, men langt fra alle har en i livet sitt. Og ikke glem hva som var utgangspunktet i denne tråden: Kvinner som ønsker seg barn helt alene. Du mener da vel ikke at en kvinne som har ligget med en mann kun for å bli gravid skal ringe opp denne etter 10 år og si at nå må du komme og ta med sønnen din over Besseggen ?

Og det er ikke snakk om å plassere skyld. Jeg påpeker bare at det er vanskelig å fylle alle rollene alene hvis man skal være både mor og far.

Hvis noen mødre ikke tåler å høre dette, er de mer opptatt av sitt eget ego og sin egen stolthet enn å tenke på barnas beste.

Du er ikke en dårlig mor om du ikke orker å gå lange fjellturer med sønnen din på 11. Om du er helt alene med omsorgen bør du da finne andre løsninger på dette - venner, slektninger, besteforeldre, eldre kamerater kan kanskje supplere morens rolle på dette punktet. Poenget er å være bevisst på at friluftsliv og fysisk aktivitet er meget viktig i barns oppvekst.

Jeg vet om flere spreke besteforeldre mellom 50 og 60 som er enestående til å ta barnebarna med i skog og mark, mens foreldrene er opptatt med andre ting.

Hvor kan jeg lese om det? Er det nytt i år da?

'Foreldrerett' har vel alltid eksistert.

'Delt foreldreansvar' er en nyere oppfinnelse, men ikke nyere enn at vi underskrev papirer straks eldstemann var født.

'Delt foreldreansvar' er en sak for Folkeregisteret, jeg fant dessverre ingen lenke dit (merkelig).

Så du mener at barn som lever sammen med bare en av foreldrene sine er far- eller mor-løse??

Det var ikke snakk om å ta livet av sitt barns far, det var snakk om å velge å ikke bo sammen med han.

Nei det var snakk om å planlegge å få barn - uten å involvere en far. At folk går fra hverandre tilsier ikke at de mister en av foreldrene, herlighet, jeg har da selv delt omsorg for et av mine barn.

§ 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte.

Når foreldra ikkje er gifte, har mora foreldreansvaret åleine.

Foreldra kan likevel etter avtale gje melding til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine.

Blir foreldra usamde om foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med fast, kan kvar av dei reise sak etter reglane i § 34 tredje stykket.

Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast berre saman med den eine, gjeld reglane i § 35 b.

Endra med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998 - men slik at i ei rettssak som går når lova vert satt i kraft, skal lova leggjast til grunn dersom hovudforhandling ikkje alt har byrja).

Vert endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 35a. Kvar barnet skal bu fast.

Foreldra kan reise sak om kvar barnet skal bu fast for retten. § 34 tredje stykket gjeld tilsvarande.

Dersom foreldra er enige, kan dei avtale at barnet skal bu fast saman med begge, jamvel om dei ikkje bur saman. Er foreldra usamde, må retten eller fylkesmannen avgjere at barnet skal ha ein fast bustad.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998 - men slik at i ei rettssak som går når lova vert satt i kraft, skal lova leggjast til grunn dersom hovudforhandling ikkje alt har byrja). Vert opphevd med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 35b. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998). Vert endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Syns ikke det gir FAR så mange rettigheter. MOR har foreldreansvar alene står det -og det var det jeg mente. Hun kan flytte til HUTIIHEITA om hun vil, hun kan oppdra barnet i hvilken religion hun vil, etc. etc.

Annonse

§ 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte.

Når foreldra ikkje er gifte, har mora foreldreansvaret åleine.

Foreldra kan likevel etter avtale gje melding til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine.

Blir foreldra usamde om foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med fast, kan kvar av dei reise sak etter reglane i § 34 tredje stykket.

Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast berre saman med den eine, gjeld reglane i § 35 b.

Endra med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998 - men slik at i ei rettssak som går når lova vert satt i kraft, skal lova leggjast til grunn dersom hovudforhandling ikkje alt har byrja).

Vert endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 35a. Kvar barnet skal bu fast.

Foreldra kan reise sak om kvar barnet skal bu fast for retten. § 34 tredje stykket gjeld tilsvarande.

Dersom foreldra er enige, kan dei avtale at barnet skal bu fast saman med begge, jamvel om dei ikkje bur saman. Er foreldra usamde, må retten eller fylkesmannen avgjere at barnet skal ha ein fast bustad.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998 - men slik at i ei rettssak som går når lova vert satt i kraft, skal lova leggjast til grunn dersom hovudforhandling ikkje alt har byrja). Vert opphevd med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 35b. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Tilføyd med lov 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998). Vert endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Syns ikke det gir FAR så mange rettigheter. MOR har foreldreansvar alene står det -og det var det jeg mente. Hun kan flytte til HUTIIHEITA om hun vil, hun kan oppdra barnet i hvilken religion hun vil, etc. etc.

Ja, jeg så at samboere fortsatt må skrive under. Men det er noe som ikke stemmer her...

Hør her:

Da vår eldste ble født, hadde jeg _tilfeldigvis_ hørt om 'delt foreldreansvar' og måtte selv kontakte Folkeregisteret for skjema som vi foreldre fylte ut og returnerte. Faren hadde aldri hørt om 'delt foreldreansvar' og vegret seg nesten for å signere mystiske papirer, hehe...

Da vår yngste ble født, skjedde ett av to, jeg er litt usikker:

Enten fikk vi skjema på sykehuset - sammen med skjema for bekreftelse av farskap - som så sykehuset ekspederte til Folkeregisteret

eller 'delt foreldreansvar' ble automatisert da farskapet ble signert.

Jeg husker faktisk ikke.

Senere har jeg imidlertid blitt fortalt av nybakte foreldre at nå blir hele 'delt foreldreansvar'-greia automatisk for alle samboende slik det gjør for gifte.

Men så var det denne loven da... kan det være slik at fylker / kommuner praktiserer ulikt?

For foreldre som ikke har levd sammen eller lever sammen, tilfaller delt foreldreansvar automatisk moren. Det sier seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...