Gå til innhold

Hvilken olje til steking?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Solsikkeolje. Både smaks -og helsemessig :)

Ok, da må jeg innom en såkalt innvandrersjappe i morra og handle solsikkeolje (det lukter så deilig der, de har det sikkert på Rimi også). Og så har jeg sånn litt hemmelighetsfullt fortalt ungene at det fins rød og grønn pasta også så _det_ må jeg få tak i, de er kjempespente på det! ;o)

Ok, da må jeg innom en såkalt innvandrersjappe i morra og handle solsikkeolje (det lukter så deilig der, de har det sikkert på Rimi også). Og så har jeg sånn litt hemmelighetsfullt fortalt ungene at det fins rød og grønn pasta også så _det_ må jeg få tak i, de er kjempespente på det! ;o)

Solsikkeolje har de på Rimi, Rema, Coop, Prix, osv....

Annonse

Ikke glem å kjøpe rosiner med yogurt da, til ungene:o)

Du tror ikke at mine unger spiser rosiner? Sorry. Jeg derimot - elsker sjokorosiner! Men ikke de med yoghurttrekk - usj...

Jeg er ikke så glad i sjokorosinene. Liker beste yogurtrosiner og yogurtmandler. Men jeg får aldri spist for hver gang jeg kjøper har ungene spist dem opp når jeg får lyst på :o(

Druekjerneolje, rapsolje eller solsikkeolje. De to første er smakløse, mens den siste gir litt nøttesmak.

Olivenolje (spesielt kaldpresset) tåler dårlig så høye temperaturer, i tillegg til at den sette mye smak.

Syns rapsolje smakte rart og sprutet mye ved steking.

Ble litt skuffet, da dette skulle være en av de sunneste stekeoljene. Mulig jeg dumpet borti feil rapsolje? Kjøpte den på ICA.

Får prøve solsikkeolje! Selv om smør er best...

Annonse

Men der lukter det ikke så godt som på favoritt-innvandrer-sjappa mi! Det er som å komme inn i en annen verden - og kanskje finner jeg noe annet godt der og. :o)

Da bør du prøve syltede paprika ("piperies" tror jeg de heter) på glass, som du lar renne av seg (og tørke med kjøkkenpapir), før du fyller med feta-ost (også kjøpt i innvandrersjappa seff), og så lar steke på middels varme i panna til feta-en blir litt myk og evt. smelter. Legges på en seng av finreven gulrot (gulrot er "valgfritt"), med litt presset sitron på. Nydelig forrett!

Da bør du prøve syltede paprika ("piperies" tror jeg de heter) på glass, som du lar renne av seg (og tørke med kjøkkenpapir), før du fyller med feta-ost (også kjøpt i innvandrersjappa seff), og så lar steke på middels varme i panna til feta-en blir litt myk og evt. smelter. Legges på en seng av finreven gulrot (gulrot er "valgfritt"), med litt presset sitron på. Nydelig forrett!

Har du noen anelse om man kan få kjøpt den osten de steker når de lager saganaki? Osten heter i Hellas keffalitiri. Har konsistens som parmensan omtrent.

Har du noen anelse om man kan få kjøpt den osten de steker når de lager saganaki? Osten heter i Hellas keffalitiri. Har konsistens som parmensan omtrent.

Nei, dessverre...

Men - etter min erfaring er det litt ulike oster som blir brukt til saganaki, jeg tror også haloumi kan være aktuell, hvis jeg ikke roter nå... (snart leggetid for meg...). Jeg mener å huske at Oluf Lorentzen er eneste importør av noen slike sjeldne oster, så det er jo verdt et forsøk, hvis ikke innvandrerbutikker (gjerne drevet av tyrkere) kan hjelpe. Tyrkere og grekere har jo en del fellesnevnere i matveien (men også mange forskjeller!).

Lykke til! :-)

Nei, dessverre...

Men - etter min erfaring er det litt ulike oster som blir brukt til saganaki, jeg tror også haloumi kan være aktuell, hvis jeg ikke roter nå... (snart leggetid for meg...). Jeg mener å huske at Oluf Lorentzen er eneste importør av noen slike sjeldne oster, så det er jo verdt et forsøk, hvis ikke innvandrerbutikker (gjerne drevet av tyrkere) kan hjelpe. Tyrkere og grekere har jo en del fellesnevnere i matveien (men også mange forskjeller!).

Lykke til! :-)

Ok, venninna mi har vært i Nordhellas og snakket om haloumi. Jeg skal sjekke tyrkeren oppi gata en dag for jeg har bare spurt etter keffalitiri.

Takk

Ok, venninna mi har vært i Nordhellas og snakket om haloumi. Jeg skal sjekke tyrkeren oppi gata en dag for jeg har bare spurt etter keffalitiri.

Takk

Jeg kikka på Oluf Lorentzen sine sider, og der fant jeg Halloumi-ost:

http://www.oluf.no/osteguide/default.asp

Skriv halloumi i søkefeltet nede til venstre, og klikk på navnet oppe til venstre når det kommer opp, så får du en pdf-fil med bilde av halloumi-osten.

Jeg søkte også litt på google etter saganaki, og finner det beskrevet med flere oster, både kefalotiri (tiri = ost), halloumi/haloumi, kefalograviera mm.

Det er i alle fall helt sikkert at saganaki kan smake himmelsk, men jeg har også fått saganaki som badet i olje, og laget av lite god ost, så det er litt varierende... :-)

Jeg kikka på Oluf Lorentzen sine sider, og der fant jeg Halloumi-ost:

http://www.oluf.no/osteguide/default.asp

Skriv halloumi i søkefeltet nede til venstre, og klikk på navnet oppe til venstre når det kommer opp, så får du en pdf-fil med bilde av halloumi-osten.

Jeg søkte også litt på google etter saganaki, og finner det beskrevet med flere oster, både kefalotiri (tiri = ost), halloumi/haloumi, kefalograviera mm.

Det er i alle fall helt sikkert at saganaki kan smake himmelsk, men jeg har også fått saganaki som badet i olje, og laget av lite god ost, så det er litt varierende... :-)

Hmmm. Jeg skal sjekke hos tyrkeren i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...