Gå til innhold

Samfunnets utvikling

Anbefalte innlegg

Jeg synes mennesker lever FOR MYE ut behovene for å realisere seg selv / stå på egne ben / ha et liv ved siden av familielivet...

Og mener bestemt at samfunnet har best av at alle mennesker lærer at de ikke bare må ta, men også gi

Eksempler:

* Min mening om at det er et egoistisk valg å få barn alene......altså at man planlegger at det skal bli slik.

* Ufattelig mange sykemelder seg pga stress...hva blir vi stresset av ??? Kanskje at vi i tillegg til å ha 2-3 barn skal trene aktivt / henge på stamkafeer / ut på byen i helgene / jobbfester / reiser..

Det er tid og sted for alt folkens ! Noe må man ofre når barna er små !

* Småbarnsforeldre skiller seg i hopetall...ooops, livet ble visst ikke som i tatt ut av en klissete Hollywood-film..

Gidder ikke typen ta oppvasken ? Blir dama pottesur for bagateller... la oss for all del ikke fire på krava og GI litt for å høste...nei, vi skifter heller beite...sikkert grønnere der..

Enig ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange brutte forhold med unger har du bak deg? Håper du har et par siden du vet hvor lettvint det er å gå fra hverandre.

Jeg vil bare si det at å gå fra hverandre er noe av det verste du kan oppleve i livet, spesielt når det er unger med i bilde.

De jeg kjenner, meg selv inkludert, har brukt flere år for å klare og bryte ut av et dårlig forhold fordi vi tenker på ungenes og hva som er deres beste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761242
Del på andre sider

Hvor mange brutte forhold med unger har du bak deg? Håper du har et par siden du vet hvor lettvint det er å gå fra hverandre.

Jeg vil bare si det at å gå fra hverandre er noe av det verste du kan oppleve i livet, spesielt når det er unger med i bilde.

De jeg kjenner, meg selv inkludert, har brukt flere år for å klare og bryte ut av et dårlig forhold fordi vi tenker på ungenes og hva som er deres beste.

iiik, er veldig trøtt og burde heller lagt meg..

Det ble beklageligvis fremstilt veldig generelt (blir debatt da hvertfall :-)). Jeg mener absolutt ikke at det er ankelt for ALLE, men at det er litt for enkelt for MANGE, det står jeg for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761252
Del på andre sider

Dessuten...du skriver du har brukt mange år...da er det jo en annen sak også...og absolutt ikke deg jeg sikter til.

MEN jeg kjenner til mange som går fra hverandre etter svært kort tid, og som har SMÅ barn...enten er det for enkelt (i hodet til folk) å sette barn til verden eller så gir de opp for tidlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761254
Del på andre sider

Jeg tror det er VELDIG få kvinner som bevisst går inn for å lure menn med et eneste formål - å bli gravide og få barn, for så å skippe mannen vekk når oppdraget er utført - og leve lykkelig på overgangstønad i tre år.

Da er det vel heller flere i den kategorien som uheldigvis og tilfeldigvis blir gravide men menn som ikke er klare for det ansvaret det å få barn medfører, eller uheldigvis og tilfeldigvis finner ut litt for sent at de faktisk ikke passer sammen. Om disse kvinnene da velger å få barnet og ta på seg de oppgavene det er å være alenemamma innebærer - så kan jeg ikke for mitt bare liv se at disse er egoistiske - heller tvert om.

Og en ting til, en skilsmisse er ikke noe så veldig mange tar lett på - hos de fleste er det faktisk en lang, vanskelig og vond prosess. At det er så enkelt å skilles er dessverre blitt en myte blant de gifte. Det er faktisk mye enklere å bli enn det er å gå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761270
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett mange på min vei jeg som i sin "higen" etter selv-realisering har mistet evnen til ett godt familie liv, jeg har også ute i samfunnet sett veldig mange barn (fra tilsynslatende gode hjem,iallfall materielt sett) som er umettelig i sin søken for å få voksen kontakt, noe som selvsagt har sammenheng med foreldrenes travle hverdag. Jeg er langt på vei enig med deg Brusa, men jeg tror også at samfunnsutviklingen og dets krav må ta mye av skylden for at det er blitt sånn, en skal ha rimelig mye ryggrad for å bryte mønsteret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761286
Del på andre sider

Gjest duogduogdu

Jeg må si meg enig med Brusa. Så dere forresten Oprah i går? Det handlet om hvordan barn EGENTLIG takler samlivsbrudd. Et veldig bra tema synes jeg. Vi (vårt forhold) kjemper hver dag så og si for å få forholdet til å fungere. Når hvert 2. forhold/ekteskap går til helvete så sier det seg egentlig selv at mange av disse forholdene er et resultat av at man ikke er innstilt på å jobbe for et forhold.Det er ikke enkelt å gå fra hverandre, det er ikke alltid like enkelt å bli, men hvis flere hadde giddet å jobbe litt mer FØR man går ut av forholdet, så tror jeg det hadde vært litt færre som hadde gått fra hverandre. Jeg synes ikke at forhold som sprekker når barna er fra 0-4 år kanskje har prøvd så mye...Jeg har levd sammen med foreldre som har kranglet i alle år, men setter likevel pris på at de holder sammen. Det folk er for dårlige til nå for tiden er å innrømme egne feil. Man må være to for å krangle og to for å løse problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761290
Del på andre sider

Jeg tror det er VELDIG få kvinner som bevisst går inn for å lure menn med et eneste formål - å bli gravide og få barn, for så å skippe mannen vekk når oppdraget er utført - og leve lykkelig på overgangstønad i tre år.

Da er det vel heller flere i den kategorien som uheldigvis og tilfeldigvis blir gravide men menn som ikke er klare for det ansvaret det å få barn medfører, eller uheldigvis og tilfeldigvis finner ut litt for sent at de faktisk ikke passer sammen. Om disse kvinnene da velger å få barnet og ta på seg de oppgavene det er å være alenemamma innebærer - så kan jeg ikke for mitt bare liv se at disse er egoistiske - heller tvert om.

Og en ting til, en skilsmisse er ikke noe så veldig mange tar lett på - hos de fleste er det faktisk en lang, vanskelig og vond prosess. At det er så enkelt å skilles er dessverre blitt en myte blant de gifte. Det er faktisk mye enklere å bli enn det er å gå!

Det er faktisk en del kvinner som lurer menn til å bli fedre. Dette er gjerne typen kvinner som ikke burde blitt mødre i det hele tatt. De trenger litt sæd og en som kan betale barnebidrag i 18-19 år.

Dersom en tok alle forhåndsregler er sjansen for å bli gravid liten, og skjer det burde en kanskje vurdere abort. Vet en at en ikke er klar for barn bør en i det minste bruke prevensjon og ikke være absolutt mot abort. Ellers må en avstå fra sex.

At det er blitt for enkelt å skille seg ser en på skilsmissetallene som er ekstremt høye. Enten kjenner ikke folk hverandre godt nok når de gifter seg eller så gir de opp for lett. En ser jo også på alle klagene bl.a. her inne at mange klager på trivielle ting og er ikke villige til å ofre noe. Mange nekter å ofre litt mer enn de får igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761296
Del på andre sider

Hva kom først, høna eller egget?

Føler litt at du kanskje starter litt i feil ende...

Du er inne på det lengre ned - kanskje det er for lett å få barn? Kanskje folk kaster seg inn i forhold uten å tenke? I forelskelsens rus ser det perfekt ut - men boms - så kom hverdagen, og livet ble uholdbart.

Personlig er jeg av den oppfatning at det er i DEN enden folk har det for travelt og tar for lett på ting. Man binder seg, kjøper hus og skaffer barn, uten egentlig å kjenne den man binder seg til.

Derimot syns jeg IKKE det er riktig å holde sammen "for barnas skyld". Faktisk. Selv om det er viktig for barn å ha to foreldre, og at samlivsbrudd ofte påvirker barna mer negativt enn vi liker å tenke på. For foreldre som krangler er IKKE bra for barna, det heller.

Vi lever bare en gang, og jeg kunne ikke tenke meg å ha et liv som gikk ut på å slite med et forhold som ikke er bra. Jeg ville ikke kastet bort årene på et forhold som gjorde meg mer vondt enn godt.

Du har rett i at forhold - og livet generelt - krever aktiv jobbing. Man må prioritere, og selvsagt må noen ting legges på hylla mens ungene er små. Enig i at det er naturlig å trappe ned på andre ting og ha tid til barna sine.

Og bare for ordens skyld - jeg har bodd sammen med samme mann i 8 år, vi har to små barn, og jeg syns vi har det godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761298
Del på andre sider

Ja, jeg er enig.

Såklart gjelder dette ikke _alle_ som havner i kategoriene du nevner, men veldig mange.

Ting har blitt for enkelt; på den måten at mange velger den letteste veien ut, og finner ut at det egentlig ikke var så enkelt og bra som de trodde likevel.

Det er for lite fokus på å stå på litt for å få noe til å fungere, og for mye fokus på selvrealisering på en slik måte at det går ut over/sårer andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761350
Del på andre sider

Annonse

Gjest Koalabjørn

Uheldigvis og tilfeldigvis blir gravide? Hallo, har ikke folk hørt om prevensjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761357
Del på andre sider

Man kan anta at alle "organismer" har et livsløp med vekst, modenhet og fall. Vårt samfunn er i et langt perspektiv, nært slutten. Vi er blitt dekadente, jobber mindre, lever lengre, nyter mer og blir mindre kreative. Vi er i ferd med å bli et fattig land, og vår velstand vil neppe vare mer enn 20-30 år til. Det er neppe noe å gjøre ved, så vi får ha det morro så lenge det varer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761358
Del på andre sider

Gjest Koalabjørn

Man kan anta at alle "organismer" har et livsløp med vekst, modenhet og fall. Vårt samfunn er i et langt perspektiv, nært slutten. Vi er blitt dekadente, jobber mindre, lever lengre, nyter mer og blir mindre kreative. Vi er i ferd med å bli et fattig land, og vår velstand vil neppe vare mer enn 20-30 år til. Det er neppe noe å gjøre ved, så vi får ha det morro så lenge det varer.

Og dommedag er nær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761363
Del på andre sider

Gjest Jolly Roger

*tam tam tam*

http://www.apple.com/trailers/fox/dayaftertomorrow/large.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761383
Del på andre sider

Hva kom først, høna eller egget?

Føler litt at du kanskje starter litt i feil ende...

Du er inne på det lengre ned - kanskje det er for lett å få barn? Kanskje folk kaster seg inn i forhold uten å tenke? I forelskelsens rus ser det perfekt ut - men boms - så kom hverdagen, og livet ble uholdbart.

Personlig er jeg av den oppfatning at det er i DEN enden folk har det for travelt og tar for lett på ting. Man binder seg, kjøper hus og skaffer barn, uten egentlig å kjenne den man binder seg til.

Derimot syns jeg IKKE det er riktig å holde sammen "for barnas skyld". Faktisk. Selv om det er viktig for barn å ha to foreldre, og at samlivsbrudd ofte påvirker barna mer negativt enn vi liker å tenke på. For foreldre som krangler er IKKE bra for barna, det heller.

Vi lever bare en gang, og jeg kunne ikke tenke meg å ha et liv som gikk ut på å slite med et forhold som ikke er bra. Jeg ville ikke kastet bort årene på et forhold som gjorde meg mer vondt enn godt.

Du har rett i at forhold - og livet generelt - krever aktiv jobbing. Man må prioritere, og selvsagt må noen ting legges på hylla mens ungene er små. Enig i at det er naturlig å trappe ned på andre ting og ha tid til barna sine.

Og bare for ordens skyld - jeg har bodd sammen med samme mann i 8 år, vi har to små barn, og jeg syns vi har det godt.

Hva er det som tilsier at to foreldre som ikke kommer godt overens må krangle?

Er ikke det å la være å krangle også noe en burde gjøre for barna?

I dag aksepterer mange nesten ingenting før det blir store krangler av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761401
Del på andre sider

Det er faktisk en del kvinner som lurer menn til å bli fedre. Dette er gjerne typen kvinner som ikke burde blitt mødre i det hele tatt. De trenger litt sæd og en som kan betale barnebidrag i 18-19 år.

Dersom en tok alle forhåndsregler er sjansen for å bli gravid liten, og skjer det burde en kanskje vurdere abort. Vet en at en ikke er klar for barn bør en i det minste bruke prevensjon og ikke være absolutt mot abort. Ellers må en avstå fra sex.

At det er blitt for enkelt å skille seg ser en på skilsmissetallene som er ekstremt høye. Enten kjenner ikke folk hverandre godt nok når de gifter seg eller så gir de opp for lett. En ser jo også på alle klagene bl.a. her inne at mange klager på trivielle ting og er ikke villige til å ofre noe. Mange nekter å ofre litt mer enn de får igjen.

Jeg nekter rett og slett og tro at det er en del kvinner som som narrer menn, jeg tror det antallet faktisk er forsvinnende lite.

Dessuten tror jeg det er vanskelig å gradere egoisme mht å ta abort kontra å bære frem barnet. Personlig mener jeg å ta abort fordi det passer dårlig å få barn akkurat nå er en større egoistisk handling enn å få barnet. Du mener tydligvis det motsatte.

På den andre siden, folk kan selvfølgelig bli flinkere til å beskytte seg, men det gjelder jo like mye for menn som for kvinner....gjør det ikke?

Mht skilsmisser så har du helt rett i at høyere enn noen sinne, mye av det skyldes bl.a. at dette ikke lenger er forbundet med skam. Jeg våger likevel å påstå at det i de fleste tilfeller er enklere å bli enn å gå.

Du har også helt rett i at det er mange sutrete kvinnfolk på samlivsforum, og at lista for å jenke seg ligger veldig lavt. På den andre siden så kan det virke som det også er fryktlig mange stupide mannfolk som tror de kan leve herrens glade ungkarsdager selv etter at de er gift.

Så kanskje ekteskapsinngåelse burde opphøre - ting kan jo tyde på at kvinner og menn ikke passer til å leve sammen i det hele tatt. ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125354-samfunnets-utvikling/#findComment-761511
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...