Gå til innhold

Høyere fartsgrenser sparer liv


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    25

  • pip

    17

  • Grip

    7

  • favn

    6

Mest aktive i denne tråden

Det blir vel noe misvisende statistikk når en kun fokuserer på farten, ikke? Tror du ikke den fysiske skillelinjen på en firefelsts motorvei også spiller en rolle opp i dette, slik at vi unngår disse stygge møteulykkene? Jeg får liksom ikke helt taket på logikken hvis noen hadde sagt til meg at jeg kunne kjøre i 100 langs Hardangerfjorden. :-)

Det blir vel noe misvisende statistikk når en kun fokuserer på farten, ikke? Tror du ikke den fysiske skillelinjen på en firefelsts motorvei også spiller en rolle opp i dette, slik at vi unngår disse stygge møteulykkene? Jeg får liksom ikke helt taket på logikken hvis noen hadde sagt til meg at jeg kunne kjøre i 100 langs Hardangerfjorden. :-)

Joda - jeg er helt enig med deg i det.

Og nettopp derfor mener jeg at politikerene har sviktet i sin kamp mot trafikkdøden.

De har nesten ene og alene fokusert på strengere lover, regler og straffer - for å legge ansvaret over på billistene, i stedet for å bruke mer penger på å bygge ut kvaliteten og sikkerheten på veiene.

Billistene betaler allerede inn enormt med skatter og avgifter, og alt for lite av dette går tilbake til utbygging og forbedring av veinettet.

Annonse

Joda - jeg er helt enig med deg i det.

Og nettopp derfor mener jeg at politikerene har sviktet i sin kamp mot trafikkdøden.

De har nesten ene og alene fokusert på strengere lover, regler og straffer - for å legge ansvaret over på billistene, i stedet for å bruke mer penger på å bygge ut kvaliteten og sikkerheten på veiene.

Billistene betaler allerede inn enormt med skatter og avgifter, og alt for lite av dette går tilbake til utbygging og forbedring av veinettet.

Stakkars små søte bilister. De kan jo ikke forventes å ta ansvar for ikke å kjøre etter forholdene.

Fy skal politikere!

Stakkars små søte bilister. De kan jo ikke forventes å ta ansvar for ikke å kjøre etter forholdene.

Fy skal politikere!

Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere.

Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk.

Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot.

Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt.

Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare.

Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land).

Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen.

Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt.....

Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere.

Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk.

Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot.

Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt.

Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare.

Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land).

Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen.

Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt.....

Ups...jeg skrev "Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare."

Jeg mente å si at den samme individuelle behandlingen MEN med lavere straffer burde gjelder der du ikke setter andres liv i fare.

Annonse

Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere.

Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk.

Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot.

Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt.

Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare.

Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land).

Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen.

Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt.....

Vi har faktisk minst ulykker (ujevnfør en statistikk lagt ut for noen uker siden her), men vi er de som minker minst, mao, de andre drar innpå oss.

Ja, man kan gjøre feil. Og så?

Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar.

Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar.

Jeg er også enig i at vi skal lage veier der de forhindrer mest mulig ulykker. Det er vegvesenet også.

Men det er bare litt av problemet.

Som bilist er du pokka nødt til å ta hensyn til at du har et drapsvåpen mellom henda, det betyr blant annet at om det er folk i veibanen, så har du å bremse ned og kjøre forsiktig forbi. Det betyr at om det er glatt så må du kjøres saktere. Det betyr at du må ta høyde for at du kan møte en syklist rundt svingen.

Hvor mange gjør det? Min erfaring er at det er et mindretall.

Vi har faktisk minst ulykker (ujevnfør en statistikk lagt ut for noen uker siden her), men vi er de som minker minst, mao, de andre drar innpå oss.

Statistikk kan helt sikkert brukes og missbrukes.

Den statistikken som jeg leste var fra Trygg Trafikk, og det var elendig lesing for Norges del....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...