Goliath Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Vi hadde en større debatt om dette for en stund tilbake. Og siden jeg fremdeles liker å si det, så sier jeg det en gang til - hva var det jeg sa? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=200249 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Det blir vel noe misvisende statistikk når en kun fokuserer på farten, ikke? Tror du ikke den fysiske skillelinjen på en firefelsts motorvei også spiller en rolle opp i dette, slik at vi unngår disse stygge møteulykkene? Jeg får liksom ikke helt taket på logikken hvis noen hadde sagt til meg at jeg kunne kjøre i 100 langs Hardangerfjorden. :-) 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Klarer ikke å åpne VG. Ikke jeg heller. Sosialpornografisk møkkablekke. 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Det blir vel noe misvisende statistikk når en kun fokuserer på farten, ikke? Tror du ikke den fysiske skillelinjen på en firefelsts motorvei også spiller en rolle opp i dette, slik at vi unngår disse stygge møteulykkene? Jeg får liksom ikke helt taket på logikken hvis noen hadde sagt til meg at jeg kunne kjøre i 100 langs Hardangerfjorden. :-) Joda - jeg er helt enig med deg i det. Og nettopp derfor mener jeg at politikerene har sviktet i sin kamp mot trafikkdøden. De har nesten ene og alene fokusert på strengere lover, regler og straffer - for å legge ansvaret over på billistene, i stedet for å bruke mer penger på å bygge ut kvaliteten og sikkerheten på veiene. Billistene betaler allerede inn enormt med skatter og avgifter, og alt for lite av dette går tilbake til utbygging og forbedring av veinettet. 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Klarer ikke å åpne VG. Ikke noe problem for meg når jeg klikker på linken jeg la inn? 0 Siter
flisa Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Ikke jeg heller. Sosialpornografisk møkkablekke. LOL 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Ikke noe problem for meg når jeg klikker på linken jeg la inn? V G dreper alltid maskina mi. 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Joda - jeg er helt enig med deg i det. Og nettopp derfor mener jeg at politikerene har sviktet i sin kamp mot trafikkdøden. De har nesten ene og alene fokusert på strengere lover, regler og straffer - for å legge ansvaret over på billistene, i stedet for å bruke mer penger på å bygge ut kvaliteten og sikkerheten på veiene. Billistene betaler allerede inn enormt med skatter og avgifter, og alt for lite av dette går tilbake til utbygging og forbedring av veinettet. Stakkars små søte bilister. De kan jo ikke forventes å ta ansvar for ikke å kjøre etter forholdene. Fy skal politikere! 0 Siter
Grip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Stakkars små søte bilister. De kan jo ikke forventes å ta ansvar for ikke å kjøre etter forholdene. Fy skal politikere! Jeg vet ikke om du kjører bil selv, men i så fall vet du sikkert at du kan gjøre feil i trafikken? 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Stakkars små søte bilister. De kan jo ikke forventes å ta ansvar for ikke å kjøre etter forholdene. Fy skal politikere! Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere. Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk. Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot. Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt. Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare. Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land). Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen. Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt..... 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere. Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk. Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot. Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt. Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare. Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land). Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen. Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt..... Ups...jeg skrev "Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare." Jeg mente å si at den samme individuelle behandlingen MEN med lavere straffer burde gjelder der du ikke setter andres liv i fare. 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 for de som har et vanskelig forhold til VG :-) http://www.dagbladet.no/dinside/2003/11/05/382699.html 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Jeg vet ikke om du kjører bil selv, men i så fall vet du sikkert at du kan gjøre feil i trafikken? Ja, man kan gjøre feil. Og så? 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Selvfølgelig skal de kjøre etter forholdene, og mange billister burde straffes enda strengere. Men å bli fratatt førerkortet, puttet i fengsel og få bot for å kjøre 50% over fartsgrensen på en oversiktlig 4 felts motorvei uten annen trafikk under gode kjøreforhold er idiotisk. Å kjøre 20% for fort i bytrafikk under dårlige forhold (som nå på høsten) burde vært straffet mye strengere enn en middels stor bot. Der hvor du setter andres liv i fare burde du kunne straffes hardt og individuelt. Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare. Slik er ikke trafikklovgivningen i Norge. Norge har de strengeste straffer i Europa, og likevel har vi den høyeste andelen ulykker (med noen unntak fra tidligere øst-europeiske land). Så også dette er et område der våre politikere ikke har gjort en på langt nær god nok jobb. Og nok et område der de er på kant med et stort flertall av befolkningen. Men jeg tror ikke du helt ser poenget mitt..... Vi har faktisk minst ulykker (ujevnfør en statistikk lagt ut for noen uker siden her), men vi er de som minker minst, mao, de andre drar innpå oss. 0 Siter
Grip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Ja, man kan gjøre feil. Og så? Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar. 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Ups...jeg skrev "Det samme gjelder der du ikke setter andre i fare." Jeg mente å si at den samme individuelle behandlingen MEN med lavere straffer burde gjelder der du ikke setter andres liv i fare. selv likte jeg godt mitt ord_ ujevnfør ;o) 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Konsekvensen av at folk gjør feil, er at politikerne må ta høyde for dette i planlegging av veier. Det betyr også at man ikke hele tiden kan fremsi besvergelser om at folk må endre holdninger og kjøre forsiktig. Veiene må i størst mulig grad designes slik at de reduserer konsekvenser av at folk gjør feil. Det er politikernes ansvar. Jeg er også enig i at vi skal lage veier der de forhindrer mest mulig ulykker. Det er vegvesenet også. Men det er bare litt av problemet. Som bilist er du pokka nødt til å ta hensyn til at du har et drapsvåpen mellom henda, det betyr blant annet at om det er folk i veibanen, så har du å bremse ned og kjøre forsiktig forbi. Det betyr at om det er glatt så må du kjøres saktere. Det betyr at du må ta høyde for at du kan møte en syklist rundt svingen. Hvor mange gjør det? Min erfaring er at det er et mindretall. 0 Siter
Goliath Skrevet 5. november 2003 Forfatter Skrevet 5. november 2003 Vi har faktisk minst ulykker (ujevnfør en statistikk lagt ut for noen uker siden her), men vi er de som minker minst, mao, de andre drar innpå oss. Statistikk kan helt sikkert brukes og missbrukes. Den statistikken som jeg leste var fra Trygg Trafikk, og det var elendig lesing for Norges del.... 0 Siter
pip Skrevet 5. november 2003 Skrevet 5. november 2003 Statistikk kan helt sikkert brukes og missbrukes. Den statistikken som jeg leste var fra Trygg Trafikk, og det var elendig lesing for Norges del.... den vil jeg gjerne se. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.